Valp och vuxen hund bråkar!

_bed_of_roses_

Trådstartare
Skulle vilja ha lite hjälp med detta!

Det är så att jag har en hund på 2½år och sedan en valp på bara 5½månad hemma. Båda är tikar och den större hunden har aldrig haft proböem med andra hundar eller tikar.

Men för några dar sen blev det ett himla bråk mellan mina två. Den lilla valpen har börjat att morra och resa ragg åt den stora och sen blir det bara bråk. Jag vet ju att det gör upp om en rangording.

Men frågan är ju bara när tycker ni att man skall gå imellan om det blir för våldsamt för denna lilla valpen är tuff och ger sig inte så lätt.

Brukar låta dom fixa allt själv men ibland tycker jag det blir för mycket.

Hur tycker ni att jag skall göra för ingen av dom vill jag sälja och annars är dom jätte snälla och trevlioga.

Lite svårt att förklara lixo när an skriver =)

Sv: Valp och vuxen hund bråkar!

Jag som flockledare tolererar inte att mina hundar slåss.

Visst gruffar de ibland, men börjar de slåss bryter jag omedelbart och direkt!

Att alltid låta hundar göra upp på egen hans, är inte av godo enligt min syn på saken och absolut inte när det är frågan om vuxen hund vs valp :cool:

detta är svårt att förklara..

Den lilla börjar alltid och äta i samma rum som den stora kan hon inte...hälsa på andra som dom känner funklar inte heller för då blir den lilla sån direkt. Grannen tycker att jag skall vissa valpen vem som bestämmer genom att ge henne sista och låta henne hälsa när alla andra har hälsat klart.

Men vet inte..

detta är svårt att förklara..

Den lilla börjar alltid och äta i samma rum som den stora kan hon inte...hälsa på andra som dom känner funklar inte heller för då blir den lilla sån direkt. Grannen tycker att jag skall vissa valpen vem som bestämmer genom att ge henne sista och låta henne hälsa när alla andra har hälsat klart.

Men vet inte..

Inget gott kommer ur att en valp tillåts mopsa sig mot äldre hundar. Antingen måste den äldre tiken tillåtas tukta valpen, eller så måste du gå in och konsekvent styra upp det hela. Är tiken vettig och kapabel att göra det själv är det förmodligen bäst. Om hon inte klarar av att göra det måste du gå in och vara polis. Det gäller både om tiken är för hård och för klen.

Jag håller med Gnist, jag tillåter INTE att mina hundar bråkar. Framför allt inte om det handlar om valp och vuxen hund. Mina hundar ska uppföra sig i min närhet och lyssna på vad jag säger, inte tjaffsa en massa sinsemellan.

Om man låter hundarna göra upp på egen hand så talar man ju om för dom att man ställer sig vid sidan av och inte bryr sig/vågar lägga sig i, att det får göra vad de vill med varandra. Dessutom riskerar man att det blir slagsmål, vilket är oerhört onödigt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka