Valp och katter

Dressyren

Trådstartare
Om ca två veckor får vi hämta våran valp :love: Längtar massor samtidigt som paniken växer lite för varje dag. Oroar mig för alla tänkbara (och otänkbara) scenarion som kan uppstå. Det här blir våran första valp och även om jag haft hund förut så är valp något helt nytt.

Nu ikväll har jag grubblat mycket på hur vi bäst ska introducera valpen med våra tre katter. Ser framför mig hur ögon blir utklösta, valp livrädd mm. Vad ska vi tänka på? Alla tips tas tacksamt emot.

Är katterna hundvana? Vilken ras är hunden?

Det du bör tänka på är att ha någonstans för katterna där de kan vara ifred och där de trivs. Nu har jag inte världens största katterfarenhet även om jag är uppvuxen med katt, men min erfarenhet är att katterna oftast river först när de hamnar i en situation där de känner sig inträngda. Genom att ha ett flertal upphöjda platser eller på annat sätt lugna ställen där valpen inte kan nå dem så borde risken för bråk minska rejält.

Precis i början kan det vara klokt att låta katter och hund bekanta sig med varandra med ett galler mellan, tex ett kompostgaller i dörröppning. Du skulle också kunna göra så att valpen får vara ett tag i ett rum och katterna i ett annat, sedan byter du vilka som är var, för att de ska få vänja sig vid lukt från den andra.

Jag har med mina hundar även regeln att man leker ute och vilar inne. Med senaste valpen försökte jag få till det direkt och genom att låta henne leka ute när hon var busig så gick det förvånansvärt bra. Då blev det också mycket lättare med katten. Det hade säkert varit mycket jobbigare om valpen fått för sig att leka runt och springa som en tok inomhus, men sådant fick hon sällan möjlighet till.

Är katterna hundvana? Vilken ras är hunden?

Det du bör tänka på är att ha någonstans för katterna där de kan vara ifred och där de trivs. Nu har jag inte världens största katterfarenhet även om jag är uppvuxen med katt, men min erfarenhet är att katterna oftast river först när de hamnar i en situation där de känner sig inträngda. Genom att ha ett flertal upphöjda platser eller på annat sätt lugna ställen där valpen inte kan nå dem så borde risken för bråk minska rejält.

Precis i början kan det vara klokt att låta katter och hund bekanta sig med varandra med ett galler mellan, tex ett kompostgaller i dörröppning. Du skulle också kunna göra så att valpen får vara ett tag i ett rum och katterna i ett annat, sedan byter du vilka som är var, för att de ska få vänja sig vid lukt från den andra.

Jag har med mina hundar även regeln att man leker ute och vilar inne. Med senaste valpen försökte jag få till det direkt och genom att låta henne leka ute när hon var busig så gick det förvånansvärt bra. Då blev det också mycket lättare med katten. Det hade säkert varit mycket jobbigare om valpen fått för sig att leka runt och springa som en tok inomhus, men sådant fick hon sällan möjlighet till.

Den äldsta katten är hundvan (men är inte speciellt förtjust i dem), de andra två är kattungar men uppfödarna hade hund. Hunden är en västgötaspets.

Smart med kompostgaller! Ska köra på det vid första mötet. Vi har stort hus så katterna har gott om plats att vara ifred på. Ska däremot sätta upp lite fler tillfälliga hyllplan vid ställen där de kan bli trängda.

Dina katter kommer hata dig ett tag men i takt med att valpen slutar vara ett hot så kommer de nog komma överens ^_^.

Brukar vara en fin balans ibörjan mellan att fly så fort valpen tittar på katten och att katten spänner ögonen i valpen och brer ut sig på köksgolvet för att visa vem som bestämmer ;).

Föräldrarnas 1åriga schäfer älskar min katt, dvs kommer jag hem och släpper in katten samtidigt så väljer hon att överösa katten av kärlek istället för att hälsa på mig (och med kärlek menar jag stoppa hela kattens huvud i sin mun och slicka/ naffsa på benen ;), gör typ likadant på människor hon tycker om :rofl:) katten är däremot inte så glad i detta välkomnandet.. Men leker/sover med och tvättar ofta på hunden ändå.
Gamla katten som är väldigt skröpplig är hon däremot försiktig med, låter henne äta ur samma skål och blir i sin tur tvättad ^_^.
Så Ja, fin balans mellan att fly för livet och att stanna och tolerera knashunden :p.

Har aldrig introducerat hundar/katter riktigt, bara släppt ihop. har haft tillräckligt stort hus för att katterna ska kunna gå undan i några dagar och spionera på håll.

Har aldrig introducerat hundar/katter riktigt, bara släppt ihop. har haft tillräckligt stort hus för att katterna ska kunna gå undan i några dagar och spionera på håll.
Nu har vi ju fått veta att hunden TS ska få hem är en valp och dessutom västgötaspets, men jag hoppas att du inte ger det rådet till alla oavsett vilken hund de tar hem? Att det fungerat för dig och dina hundar är såklart jättebra, men med fel hund kan det ju sluta i uppäten katt eller allvarliga skador på både hund och katt.

Vi har två utekatter med minimal hundvana, de 2 hundar de träffat har antingen jagat dem eller nonchalerat dem. Vi köpte en valp i somras och hade som tur var redan ett hem med barngrindar. Katterna var inte intresserade av valpen och valpen blev inlärd tidigt att låta bli (något han visserligen förträngt just nu :meh:).

Katterna är inlärda sedan tidigare att hoppa högt upp för att undvika småbarnen i hemmet samt att hoppa över stängda grindar så de körde samma taktik med hunden. I detta fall har vi haft tur att katterna lärt sig sina frizoner för de varken klöser eller rivs, utan söker sig till sina platser där de får vara ifred. Sen att katterna fortfarande är mästare på att jäklas genom att gå sakta framför grinden tills hunden kommer, då skyndar de sig snabbt till andra sidan av grinden är en annan historia :cautious:

Jag hade dock problemet med att min äldsta katt vägrade komma in, hon tyckte att det var under hennes värdighet att bo med en hund! Så det är mååånga tillfällen som jag fått locka in henne med blötmat samt fått stänga in hunden i ett annat rum. Nu när hunden bott här i 5 månader så börjar den katten äntligen ta tillbaka sin plats i soffan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 623
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 567
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama