Valp med diarre

Plutten1234

Trådstartare
Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men verkar inte vilja ge sig. veterinären säger samma.... att fortsätta med skonkost då han är glad, pigg, äter osv.
Nu till saken är orolig över giardia... har hört så mycket historier om parasiten att vissa inte ens blivit av med den? det kan väll inte vara nått så enkelt som mask bara? sååååå orolig!
 
Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men verkar inte vilja ge sig. veterinären säger samma.... att fortsätta med skonkost då han är glad, pigg, äter osv.
Nu till saken är orolig över giardia... har hört så mycket historier om parasiten att vissa inte ens blivit av med den? det kan väll inte vara nått så enkelt som mask bara? sååååå orolig!
Ta maskprov på allt så kan du se om det är giardia. Min valp var dålig i magen ett bra tag utan att det var mask eller något annat fel, men fick ge veterinärfoder, probiotika och fibertillskott för att få ordning på det.
 
Ta maskprov på allt så kan du se om det är giardia. Min valp var dålig i magen ett bra tag utan att det var mask eller något annat fel, men fick ge veterinärfoder, probiotika och fibertillskott för att få ordning på d
Ska ta prov via kolla masken. Ger honom veterinärfoder samt prokolin. Känns som om han knappt får i sig det han behöver innan allt åker ut där bak igen... får hoppas på det bästa.
 
Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men verkar inte vilja ge sig. veterinären säger samma.... att fortsätta med skonkost då han är glad, pigg, äter osv.
Nu till saken är orolig över giardia... har hört så mycket historier om parasiten att vissa inte ens blivit av med den? det kan väll inte vara nått så enkelt som mask bara? sååååå orolig!
Ska tillägga att jag gjorde ett hemtest på giardia tydligt negativt med det kanske jag inte alls ska ha förhoppningar kring?
 
Ska skriva till dom!
Vill bara säga att min valp var väldigt lös i magen och illaluktande gaser när han bara åt valpfoder. Bytte flera ggr men samma sak
Då sa en i min hundkompisgrupp att jag skulle blanda i lite vuxenfoder.
Fattar att inte alla här tycker det var ett bra råd men funkade för min valp!
Har ej varit dålig i magen sedan jag gjorde det.
Nu är han 10 månader å bäst i världen 💛
 
Om du är orolig är det kanske bäst att boka en kontroll hos veterinär ändå?

Ring uppfödaren och om du fortfarande är orolig efter det så bokar du en koll hos veterinär.

OM det är giardia, det går ju inte att säga utan ett prov, så kommer veterinären att ge instruktioner om hur hunden ska behandlas och hur hemmet ska städas för att undvika återsmitta.
 
Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men verkar inte vilja ge sig. veterinären säger samma.... att fortsätta med skonkost då han är glad, pigg, äter osv.
Nu till saken är orolig över giardia... har hört så mycket historier om parasiten att vissa inte ens blivit av med den? det kan väll inte vara nått så enkelt som mask bara? sååååå orolig!
Skicka iväg ett avföringsprov där det även testat för Giardia och koccidier.
 
Om du är orolig är det kanske bäst att boka en kontroll hos veterinär ändå?

Ring uppfödaren och om du fortfarande är orolig efter det så bokar du en koll hos veterinär.

OM det är giardia, det går ju inte att säga utan ett prov, så kommer veterinären att ge instruktioner om hur hunden ska behandlas och hur hemmet ska städas för att undvika återsmitta.
Har skrivit till uppfödarna så väntar på svar. Va hos veterinären för nån dag sen och hon tyckte vi skulle vänta en stund?! Men beställde ett ”kolla masken” ändå. Får se nästa vecka vad som händer:nailbiting:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vill bara säga att min valp var väldigt lös i magen och illaluktande gaser när han bara åt valpfoder. Bytte flera ggr men samma sak
Då sa en i min hundkompisgrupp att jag skulle blanda i lite vuxenfoder.
Fattar att inte alla här tycker det var ett bra råd men funkade för min valp!
Har ej varit dålig i magen sedan jag gjorde det.
Nu är han 10 månader å bäst i världen 💛

Min malle hade diahrrea nar jag tog hem honom oavsett vilket valpfoder for stora hundar jag anvande ... anda tills en kompis foreslog att ga over till att mest ge honom ett vuxenfoder som inte var sa "rich". Jag kopte ett foder med huvudsakligen fisk och sotpotatis ... och vips var han bra i magen. Han fick 1/4 valpfoder och 3/4 vuxenfoder, men har fortfarande kanslig mage so fort det ar nagot och ater fortfarande "pellets" med sotpotatis och fisk/kalkon och nagon enstaka gang ris eller kyckling.
 
Min malle hade diahrrea nar jag tog hem honom oavsett vilket valpfoder for stora hundar jag anvande ... anda tills en kompis foreslog att ga over till att mest ge honom ett vuxenfoder som inte var sa "rich". Jag kopte ett foder med huvudsakligen fisk och sotpotatis ... och vips var han bra i magen. Han fick 1/4 valpfoder och 3/4 vuxenfoder, men har fortfarande kanslig mage so fort det ar nagot och ater fortfarande "pellets" med sotpotatis och fisk/kalkon och nagon enstaka gang ris eller kyckling.
Ja kanske är nått så enkelt bara. Oroar mig oftast för det ”värsta” men ska ta avföringsprov så får vi se :D:D
 
Roppar på @dobbis som jag vet är expert på giardia och kan komma med tips
Giardia är ett ritigt skit, men börja med att ta bajsprov Slu vill ha ca 1/2 dl gärna från flera än 1 tillfälle (kan förvaras i kylen) Jag har en bra vette så fick en bajsburk av henne och även en påsa att skicka det till Slu i.
Det viktigast är renlighet, skor,händer,hundrumpa ska tvättas. även golv och textilier,helst med ånga eller i minst 60 grader.
Vetten säger axilur i 5 dagar, det hjälper inte o det pajar magen på hunden, bättre att få flagy direkt, vändningen med det är sjukt imponerande.
Inte umgås med andra hundar och var noga med att ta upp bajset (det är där dom smittas)
Börja där, funkar inte det har jag några trick till. Jag behandlade alla mina hundar trots att det bara var en av massor som hade Giardia, dock sa Slu att dom testar ju bara lite av det dom får så det kan missas, men jag gillar hängslen o livrem
 
Det är inte alla hundar som tål prokolin eftersom det innehåller soja, jag rekommenderar diarsanyl istället.
Gav honom prokolin samt köpt skonkost från veterinären. Slutade med allt och ger nu bara överkokt ris, kyckling samt morotspuré och hans avföring är bra igen! *peppar peppar* skickat in avföringsprover för att va på säkra sidan! Hoppas på negativa svar så vi kan pusta ut!
 
Gav honom prokolin samt köpt skonkost från veterinären. Slutade med allt och ger nu bara överkokt ris, kyckling samt morotspuré och hans avföring är bra igen! *peppar peppar* skickat in avföringsprover för att va på säkra sidan! Hoppas på negativa svar så vi kan pusta ut!

Intressant. Nar mina hundar far diarrhea sa kokar jag kyckling brost med ris och ger sotpotatis puree som forsta atgard. Jag satt och laste den har traden och tankte att jag maste lara mig lite nytt till valpis kommer hem i Augusti ... Men jag fortsatter nog som jag gjort forut. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: movi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 479
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 871
Senast: Voeux
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 852
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp