Valp eller omplaceringshund

1

19milla90

Vad gör man om man inte vill skaffa valp och man inte vill ha en omplaceringshund som man inte vet vad den har varit med om? Jag ska skaffa hund men jag vill inte att den ska vara något utav dessa alternativ. Finns det kennlar som har hundar som är över 1 år? Eller finns det något annat sätt?

Sv: Valp eller omplaceringshund

Finns många hundar som omplaceras som inte är dåliga och har mycket i bagaget.
Jag tycker att du ska kontakta rasklubben för den ras du är intresserad av. De kan säkert hjälpa dig att hitta en hund.

Lycka till!

Det finns kennlar som har hundar som behöver omplaceras. Antingen är de färdiga i aveln o behöver ett nytt hem eller så kanske de inte håller måttet som avelshund men kan vara underbara som sällskap mm ändå.

Vilken ras är du intresserad av?
Rasklubbarna brukaar ofta annonsera ut såna hundar. Ibland vet även avelsråden eller valpförmedlaren om någon hund. Bara att höra sig för :idea:

Finns många hundar som omplaceras som inte är dåliga och har mycket i bagaget.
Jag tycker att du ska kontakta rasklubben för den ras du är intresserad av. De kan säkert hjälpa dig att hitta en hund.

Lycka till!

Tack så mycket. Vill nämligen inte bli överraskad sen när hunden visar sig besitta någon egenskap som är framkallad pga av att jag inte vet vad den varit med om. och det är så himla mycket mer jobb med omplaceringshundar. men det ska jag verkligen göra! :) Tack igen.

Det finns kennlar som har hundar som behöver omplaceras. Antingen är de färdiga i aveln o behöver ett nytt hem eller så kanske de inte håller måttet som avelshund men kan vara underbara som sällskap mm ändå.

Vilken ras är du intresserad av?
Rasklubbarna brukaar ofta annonsera ut såna hundar. Ibland vet även avelsråden eller valpförmedlaren om någon hund. Bara att höra sig för :idea:

Okej tack så himla mycket. Jag ska nämligen flytta till min skola och de vill inte ha omplaceringshundar där för alla omplaceringshundar som har varit där har varit tvungna att flytta. men de kan väl inte räkna hundar som kommer från kennlar som omplaceringshundar? man borde ju kunna skaffa hund även om man inte vill ha valp eller omplacering?

Alla hundar som omplaceras är omplaceringshundar :smirk:

Eller ja, köper man en vuxen hund från en kennel så har den ju inte varit placerad "utanför" kenneln inna ;)

Hur gammal är en ickevalp i Dina ögon?

Eller ja, köper man en vuxen hund från en kennel så har den ju inte varit placerad "utanför" kenneln inna ;)

Vet inte hur gammal en ickevalp är, men jag vill ha en hund som är lite äldre än 1 år. Jo, men kan nog kompromissa med lärarna på skolan så att jag kan ha den där iaf :P

Tycker ändå det är skillnad på omplaceringshundar och omplaceringshundar. Nej, en vuxen hund från kennel kan ju inte vara mer omplaceringshund än en valp. Båda har ju endast varit på ett ställe.

Tycker ändå det är skillnad på omplaceringshundar och omplaceringshundar. Nej, en vuxen hund från kennel kan ju inte vara mer omplaceringshund än en valp. Båda har ju endast varit på ett ställe.

Ja, men åldern gör ju att den har varit med om en hel del som valpen ev. inte har... Nog för att kennelägaren som har haft hunden (då bör den ju inte ha varit ute på foder) kan beskriva den, men du vet ju fortfarande inte till 100% exakt vad hunden har varit med om.

Min sista schäfer var ca 1 år och kom från en kennel, där han tillbringat sitt år (i en bur). Fick köpa honom annars hade han avlivats. Har aldrig ångrat detta, OK det tog nästan 1 år innan han fick riktigt förtroende för oss, men sen, en sån jädrans go och fin hund, fanns alltid vid min sida, svek aldrig, var verkligen en kompis. Var inte rädd för att ta en unghund, sen är de ju i regel rumsrena också. Jag önskar dig lycka till. Tala gärna om hur det gått.

Min kollega har en omplacering som är tagen från kennel - den förra ägaren var en riktig strulputt som försummade hunden och lämnade tillbaks den 2 ggr.
Uppfödaren lessnade och min kollega fick en jättetrevlig hund.
Hunden har inga problem alls - var bara försummad rent träningsmässigt.

Min sista schäfer var ca 1 år och kom från en kennel, där han tillbringat sitt år (i en bur). Fick köpa honom annars hade han avlivats. Har aldrig ångrat detta, OK det tog nästan 1 år innan han fick riktigt förtroende för oss, men sen, en sån jädrans go och fin hund, fanns alltid vid min sida, svek aldrig, var verkligen en kompis. Var inte rädd för att ta en unghund, sen är de ju i regel rumsrena också. Jag önskar dig lycka till. Tala gärna om hur det gått.

Min syster köpte en unghund direkt från kenneln. Och då hade han levt 1 år i utekennel och en bur. Inte kul... Tyvärr dras han också med en hel del problem schäfrar kan drabbas av...

Tack så mycket. Vill nämligen inte bli överraskad sen när hunden visar sig besitta någon egenskap som är framkallad pga av att jag inte vet vad den varit med om. och det är så himla mycket mer jobb med omplaceringshundar. men det ska jag verkligen göra! :) Tack igen.

Fast du måste vara medveten att en hunds lydnad inte är konstant. För att hunden är trevlig och välfungerande hos ägaren så innebär det inte automatiskt att den kommer vara sådan hos dig.

Hur vet ni det? Kenneln kan ju tagit/fått tillbaka den pga vad som helst, och omplacerar därefter om den. Därmed inte sagt att det är något fel på den. Första ägaren kanske blev sjuk tex.

Mina nuvarande hundar var 2,5 resp 3,5 år när jag fick dem. De hade båda bott på kenneln hela livet. Men hon skulle nu pga skilsmässa flytta till mindre och var tvungen att göra sig av med några hundar.

Jag tog mina på foder. Och har inte ångrat en sekund. Jag åkte dit flera gånger och träffade henne och hennes hundar. Jag hade också hört av flera olika att hon var så bra och hade så trevliga hundar. Det visade sig vara sant. Jag fick två jättetrevliga hundar.

Det finns mycket possitivt att ta över en lite äldre hund också.

Har en kompis som precis startat kennel och tagit 2 kullar på sin ena tik. Hon är 3,5 år och skall inte ha någon mera kull.

En kanontrevlig tik som levt i familjen, älskar träning av alla dess slag. Gillar alla andra hundar.
Att hon omplacerar denna tik är för att hon tycker att hon skall få en egen familj att rå om.

Även en annan uppfödare i min ras, vill placera om en hanhund på 2-år.
Kanontrevlig och snygg, men eftersom han har B +C på höfterna, så kommer han inte att gå i avel.

Så leta vidare, och Lycka till!

Jag kunde inte heller ha en valp så jag hittade min prinsessa hos en uppfödare där hon bott kvar tänkt för avel. Hon var 8 månader när hon flyttade till mig :love:

Vänd dig till ett hundhem.
För det första är dessa hundar ibland i jourhem som oberoende kan tala om för dig hur hunden beter sig i en familjesituation etc. Dessutom vet de också ofta en del om hunden. Ofta kommer hunden från en familj och har inte hittats på gatan. De jobbar med hunden, studerar den och är noga med vart den hamnar. De ställer krav på köparen vilket också är en trygghet för dig.

Jag själv skulle gärna ta en hund från www.hundarutanhem.se i framtiden. De har en hel del BC-korsningar efter som att de hämtar hundar från Irland vilket jag gärna vill ha. Men de har många andra raser också. Dessutom ställer de bra krav på köpare.

Jag har varit i kontakt med dem en gång gällande en hund som tyvärr blev kvar i sitt jourhem - de tyckte för mkt om honom. De var otroligt trevliga, engagerade, sympatiska och snälla. Jag beskrev vad jag ville ha, min livssituation och hon tog det verkligen på allvar, ngt som en annan kanske tyckte var onödiga saker att tala om egentligen. Dessutom ringde hon upp mig senare igen då de fått in valpar för att höra om jag var intresserad trots att jag inte lämnat in ngn intresseanmälan på dem. Personlig och bra kontakt, mycket engagerat.

En del av deras hundar finns kvar på Irland när man anmäler intresse, men oftast är de påväg till Sverige eller ska hit inom kort. De flesta finns redan i Sverige dock.

Ett tips iaf. :) Dessutom stödjer jag gärna hundhem där människor jobbar utan lön bara för att hjälpa hundar vars ägare inte själva kan ta det ansvaret.

Tänk ut en ras du är intresserad av. Gå in på rasklubben och kolla om det finns omplaceringar dr, klicka annars på olika uppfödare. Min uppfödare köper alltid tillbaka hundar hon sålt om det skulle bli så att ägaren längre inte har möjlighet/tid att ah kvar dom. Och innan dom lämmnas iväg igen ser hon till att ev olater och sånna grejer försvinner. Säkrare så än att köpa en omplacering från ett hundhem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka