Ska en valp (tänk 5 månader eller nåt) alltid vara väldigt framåt? Är det OK om de är lite mer försiktiga av sig? Har bara haft vuxen hund så har missat hela den där fasen innan personligheten är satt i sten 😅
På den frågan tänker jag svara Nej, då har inte uppfödaren gjort sitt jobb eller så är det en hare.

Tack ❤️❤️
Det är lite äldre valpar jag kikar på (även om jag bara har pratat med en uppfödare än så länge) så i båda fallen finns det liksom ingen kull kvar att jämföra med eller valpar att välja mellan. Tror det stressar mig lite extra, tanken på att gå igenom all möda och sen är valpen inte rätt för mig ändå. Men man får ju också en bättre bild av personligheten när de är lite äldre, tänker jag.

Ska en valp (tänk 5 månader eller nåt) alltid vara väldigt framåt? Är det OK om de är lite mer försiktiga av sig? Har bara haft vuxen hund så har missat hela den där fasen innan personligheten är satt i sten 😅

Hade sett det som en varningssignal om en valp inte är framåt eller nyfiken. Spökåldern kommer lite senare och även då upplever jag inte att unghunden är försiktig utan mer får en överdriven respons på "hot" generellt. Mina har kunnat skälla ut mystiska stenbumlingar, hoppa till och reagera starkt på nån vägskylt osv men förutom "spökigheten" (att de ser faror) och att de kanske fått attityd vid hundmöten så har de ändå varit som de varit i grunden.

Tack ❤️❤️
Det är lite äldre valpar jag kikar på (även om jag bara har pratat med en uppfödare än så länge) så i båda fallen finns det liksom ingen kull kvar att jämföra med eller valpar att välja mellan. Tror det stressar mig lite extra, tanken på att gå igenom all möda och sen är valpen inte rätt för mig ändå. Men man får ju också en bättre bild av personligheten när de är lite äldre, tänker jag.

Jag hade absolut velat att de är framåt 😃 att de söker ögonkontakt och är spontana i sitt sätt att hälsa på människor tycker jag brukar följa med dem genom livet från att de är små valpar.

Min uppfödare är numera en duo, där ”min” kull är hos den ena av dem och jag var och hälsade på den andra av dem i helgen. Hon har en kull som är precis 8 veckor nu, och det var verkligen en härlig kull socialt. Så fort de såg en människa så kom de i full kareta och bara ”HEJ MÄNNISKA”. Passade dem lite under helgen och allt som var spännande tog de sig fram till med stor nyfikenhet och intresse. En del lite fegare än andra som var mer direkt på, men alla övervann sin skepsis mot konstiga grejer snabbt och kändes väldigt stabila mentalt. Precis så vill jag att en kull ska vara när jag hälsar på. Det ska bli kul att följa dem, ett par kompisar ska ha valp ur den kullen.

Jag vill se samma sak hos lite äldre valpar :)

Jag hade absolut velat att de är framåt 😃 att de söker ögonkontakt och är spontana i sitt sätt att hälsa på människor tycker jag brukar följa med dem genom livet från att de är små valpar.

Min uppfödare är numera en duo, där ”min” kull är hos den ena av dem och jag var och hälsade på den andra av dem i helgen. Hon har en kull som är precis 8 veckor nu, och det var verkligen en härlig kull socialt. Så fort de såg en människa så kom de i full kareta och bara ”HEJ MÄNNISKA”. Passade dem lite under helgen och allt som var spännande tog de sig fram till med stor nyfikenhet och intresse. En del lite fegare än andra som var mer direkt på, men alla övervann sin skepsis mot konstiga grejer snabbt och kändes väldigt stabila mentalt. Precis så vill jag att en kull ska vara när jag hälsar på. Det ska bli kul att följa dem, ett par kompisar ska ha valp ur den kullen.

Jag vill se samma sak hos lite äldre valpar :)
Ja, jag tänker likadant - valpar ska komma fram helt utan självbevarelsedrift för att hälsa på folk, söka massor av kontakt med ansikten/ögon och även om de blir överraskade av nått och reagerar så ska de direkt komma fram och kolla vad det var.

"normala" valpar är nyfikna på nya saker, konstiga underlag osv, inte skeptiska och rädda och de visar i princip aldrig undvikandebeteenden.

@geting vi tog hem lilla M som 6 månaders, hon var jätte på, aktiv, framåt, social och odräglig. När vi tog hem henne fann hon sig direkt till rätta fast hon bott hos uppfödaren hela livet.
Samma här, Milou var 6,5 månader när jag tog hem honom och det var mycket grundlydnad och gå i koppel normalt som han behövde lära sig för det hade han inte fått men mentalt kunde jag inte se han att brydde sig särskilt mycket om att han flyttat. Snarare var han gladare för att han älskar att stå i centrum och hos mig var det bara han och Alvin så han fick mer gos och träning helt enkelt.

När vi hade gått en promenad med honom hos uppfödaren när jag skulle hämta honom satte vi oss för att prata och fika och direkt hoppade Milou upp i mitt knä och somnade och då kändes det så rätt. Han hade fått med sig dom viktigaste grunderna och det var trygghet och nyfikenhet och viljan att vara nära sina människor, resten finslipade jag själv.

Jag skulle inte tagit hem honom om han hade varit rädd och osäker med oss för att jag vet vad jag ska förvänta mig hos en kines i olika situationer och hade han visat oro där han ska ha det så tryggt som möjligt dvs hemma i en ålder jag vill ha en trygg och nyfiken hund så skulle jag oroa mig hur han skulle hantera nya situationer

Vid vilken ålder brukar man kunna börja nybörjar-spårkurs?
Spår kan man introducera tidigt till hundar, men om jag personligen skulle gå kurs skulle jag i alla fall vänta till 6 månader när valpen börjar bli lite mer mentalt uthållig för att man ska få ut så mycket som möjligt av kursen. 😊

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 336
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna