Igår började vi Tävlingsinriktad valp och unghundskurs. Såå roligt att få nya ögon på sig. Det var också väldigt skönt att känna att den tiden jag lagt ner på att vara på planen utan att göra något har gett resultat. När det var vila och instruktioner valde hon mestadels att sitta lugnt mellan mina ben. Enda kriteriet jag hade var att hon inte fick dra i kopplet, i övrigt var hon helt utan kommando. Första gången i en hundhall också!
1732123464289.webp

Igår började vi Tävlingsinriktad valp och unghundskurs. Såå roligt att få nya ögon på sig. Det var också väldigt skönt att känna att den tiden jag lagt ner på att vara på planen utan att göra något har gett resultat. När det var vila och instruktioner valde hon mestadels att sitta lugnt mellan mina ben. Enda kriteriet jag hade var att hon inte fick dra i kopplet, i övrigt var hon helt utan kommando. Första gången i en hundhall också!
Visa bifogad fil 157064
Nykvarn för Madde? Hon har väldigt fin lydnad på sina hundar :)

Visa bifogad fil 157064
Kollade snabbt och trodde du satt på en häst! :o

Hon är hämtad och vi sover första natten på hotell 🥰 Lemmy tycker att det är en äcklig liten sak och hon vill bara vara med honom 🤣 han tinar väl upp snart 😃 imorgon köra hemåt, förhoppningsvis är vi inte allt för döda så vi orkar köra hela vägen hem!

Det är verkligen inte meningen att jag ska ha hund. Blev en enda valp i kullen jag väntade på, en hane. Jag hade första tjing på hane men eftersom det inte blev nån tik ska uppfödaren behålla den.

Alltså sen jag verkligen började försöka få tag i valp:
Uppfödare bytte hane, jag tveksam men funderade ändå på den kullen men behövde inte fundera för det blev inga valpar alls.
Även en annan tik gick tom.
Hittade en superintressant kull men sista hanen hade blivit tingad dagen innan jag hörde av mig.
Hittade en annan hane, redan 8 v och den fanns 90 mil bort, uppfödaren körde "först till kvarn" och det var kört för mig när en annan intresserad bodde i närheten.
Och några andra turer också och så nu när det bara blev en valp, i tikens tidigare kullar har det blivit 5-6 valpar...

Den här lilla har idag varit ute på sitt första fasandrev. Vi fick möjlighet att stå längst bak och stoppa, en bra bit från skyttar och action. Hon har lyssnat på skotten, sett fågel lyfta, lyssnat på hela indrevet och fått gå med och gå fot. Helt cool och chill, ovetandes om hur roligt det där kan vara :laugh:
Stor tjej nu ❤️
77B4F939-FE8B-4FC5-9F6D-F0A48EEFA00B.webp

I dag är det äntligen min tur! Mannen får sova en liten stund till, sen är det dags att sätta fart och åka och hämta Lilla L! :love:

Tänk att jag sitter här och känner mig som ett barn på julafton, för att jag ska hämta hem min alldeles egna lilla retriever! Jag som aldrig skulle ha något större än en cocker spaniel, och inte ville jag ha valp på vintern heller :D

Det var bara ett och ett halvt år sedan vi hade valp hemma senast, men ändå känner jag mig så ringrostig och nervös. Kommer jag att klara av att göra rätt, så att Lilla L blir en glad och trevlig hund? Kommer han att vara lika lättsam som dotterns hund var som valp, eller kommer han dagligen att få mig att sitta på golvet och gråta av uppgivenhet? Kommer han att sakna mamma och syskon, eller kommer han att stortrivas med sina nya "bröder"? Hur lång tid kommer det ta för surgubben att acceptera det nya tillskottet i familjen?

Frågorna är många, jag är barnsligt pirrig, men mest av allt förväntansfull!

Andra natten med Lilla L avklarad, och vilken stjärna han är! Inte en enda liten olycka inomhus sedan mitt på dagen i går, och sov som en stock från ca 22.30 till strax efter fem :love:

Nu på morgonen fick han följa med ut till hästarna och morgonfixa. Han fick låna "surgubbens" reflexväst. Surgubben är en papillon, så det säger väl en del om hur liten Lilla L (som är en flat) är just nu :D

Hundbröderna tar den nya med ro. Jag gissar att även surgubben vant sig vid (stora) små valpar vid det här laget. I lördags fick Lilla L också träffa sin morbror/storebror (dotterns hund) och jag tror att han fick en ny idol :love: Där dotterns hund var, där var också Lilla L. Jag tror att de två kommer att ha enormt roligt tillsammans när Lilla L vuxit på sig lite!

Hur stor vill ni att valpen ska vara, innan ni låter den leka lite mer fritt med andra (större) hundar?

Lilla L är en modig och tuff liten grabb, och samtidigt uppmärksam och följsam. Än så länge är han precis så som jag hoppats på. Kanske att det var bra för mig att ha en extrahund ett litet tag, ett yrväder till unghund, eftersom det nu känns hur lättsamt som helst att ha en liten valp!

Jag funderar dock lite på hur man bör tänka med eventuella täcken för en vintervalp? Lilla L kommer ju att vara med mig ute på gården och hos hästarna en hel del. För en större flat skulle jag inte använda täcke annat än vid hällregn eller riktigt kallt, men en liten valp är förstås inte lika väl rustad för kyla och dåligt väder. Bör han ha täcke på sig när vädret är "halvdåligt"?

Idag har det varit full rulle. Först en vända till en god vän, där man fick röja runt i deras underbart mossklädda gamla skog. Sen hem för lite lunch och vila. I eftermiddag har vi varit på playdate med en ridgeback. De funkar fint ihop och leker lagom tufft. Det enda som hon tycker är frustrerande, är att hon kommer på efterkälken när de springer ikapp. Då kommer ett gläfs, gläfs som tydligt säger - Vänta på mig, vänta på mig! :laugh:

Nu sover hon gott i soffan. Resten av kvällen gissar jag. :love:

Andra natten med Lilla L avklarad, och vilken stjärna han är! Inte en enda liten olycka inomhus sedan mitt på dagen i går, och sov som en stock från ca 22.30 till strax efter fem :love:

Nu på morgonen fick han följa med ut till hästarna och morgonfixa. Han fick låna "surgubbens" reflexväst. Surgubben är en papillon, så det säger väl en del om hur liten Lilla L (som är en flat) är just nu :D

Hundbröderna tar den nya med ro. Jag gissar att även surgubben vant sig vid (stora) små valpar vid det här laget. I lördags fick Lilla L också träffa sin morbror/storebror (dotterns hund) och jag tror att han fick en ny idol :love: Där dotterns hund var, där var också Lilla L. Jag tror att de två kommer att ha enormt roligt tillsammans när Lilla L vuxit på sig lite!

Hur stor vill ni att valpen ska vara, innan ni låter den leka lite mer fritt med andra (större) hundar?

Lilla L är en modig och tuff liten grabb, och samtidigt uppmärksam och följsam. Än så länge är han precis så som jag hoppats på. Kanske att det var bra för mig att ha en extrahund ett litet tag, ett yrväder till unghund, eftersom det nu känns hur lättsamt som helst att ha en liten valp!

Jag funderar dock lite på hur man bör tänka med eventuella täcken för en vintervalp? Lilla L kommer ju att vara med mig ute på gården och hos hästarna en hel del. För en större flat skulle jag inte använda täcke annat än vid hällregn eller riktigt kallt, men en liten valp är förstås inte lika väl rustad för kyla och dåligt väder. Bör han ha täcke på sig när vädret är "halvdåligt"?

Angående hur stor så beror det inte alls på hur stor valpen är hurvida den får leka med en större hund utan på hunden den ska leka med. Är den stora lekkamraten försiktig, anpassar leken och har bra kroppskontroll så brukar de få umgås. För ivriga, ookoordinerade, hetsiga hundar med dåligt hundspråk behöver valpen inte utsättas för i mitt tycke.

Angående hur stor så beror det inte alls på hur stor valpen är hurvida den får leka med en större hund utan på hunden den ska leka med. Är den stora lekkamraten försiktig, anpassar leken och har bra kroppskontroll så brukar de få umgås. För ivriga, ookoordinerade, hetsiga hundar med dåligt hundspråk behöver valpen inte utsättas för i mitt tycke.

Jag var kanske lite otydlig i funderingen kring lek :) Jag tänkte på när leken tillåts vara lite mer "vild", så som att springa tillsammans, leka fysiskt tillsammans med brottning o. s. v. Så som många valpar och unga hundar gärna leker 🙂

Dotterns hund är väldigt fin med andra hundar, och anpassar sig fint efter storlek och ålder, men han är ung och leker säkert gärna mer intensivt när han får.

Ännu får de naturligtvis "nöja sig" med att umgås och leka lugnt, men jag funderar på när det är ok att tillåta mer "fri lek".

Jag var kanske lite otydlig i funderingen kring lek :) Jag tänkte på när leken tillåts vara lite mer "vild", så som att springa tillsammans, leka fysiskt tillsammans med brottning o. s. v. Så som många valpar och unga hundar gärna leker 🙂

Dotterns hund är väldigt fin med andra hundar, och anpassar sig fint efter storlek och ålder, men han är ung och leker säkert gärna mer intensivt när han får.

Ännu får de naturligtvis "nöja sig" med att umgås och leka lugnt, men jag funderar på när det är ok att tillåta mer "fri lek".

Fast mitt svar är samma där, jag har oftast ihop mina valpar med de äldre hundarna nästan direkt och då blir det lite lek och stoj vilket är okej så länge de äldre hundarna är försiktiga. Blir det för intensivt går jag in och bryter men jag tycker många av mina äldre hundar (haft oftast bara haft 1-2år mellan mina hundar) ändå är väldigt duktiga på att anpassa sig efter valpen.
Det blir naturligt då att de också får busa mer och mer allteftersom valpens förmåga ökar, för mig finns det ingen gräns utan valpar introduceras till de äldre hundarna och leken utvecklas ju allteftersom valpen växer ökar ju den fysiska aspekten av leken. Jag går ju som sagt in och bryter men oftast kanske jag snarare får ta bort valpen som härjar och trakasserer den äldre hunden än tvärtom.
Det är förvånansvärt hur fort en ung hund plötsligt kan växa upp och mogna när det flyttar in en ny rövare in i ens hushåll :p .

Fast mitt svar är samma där, jag har oftast ihop mina valpar med de äldre hundarna nästan direkt och då blir det lite lek och stoj vilket är okej så länge de äldre hundarna är försiktiga. Blir det för intensivt går jag in och bryter men jag tycker många av mina äldre hundar (haft oftast bara haft 1-2år mellan mina hundar) ändå är väldigt duktiga på att anpassa sig efter valpen.
Det blir naturligt då att de också får busa mer och mer allteftersom valpens förmåga ökar, för mig finns det ingen gräns utan valpar introduceras till de äldre hundarna och leken utvecklas ju allteftersom valpen växer ökar ju den fysiska aspekten av leken. Jag går ju som sagt in och bryter men oftast kanske jag snarare får ta bort valpen som härjar och trakasserer den äldre hunden än tvärtom.
Det är förvånansvärt hur fort en ung hund plötsligt kan växa upp och mogna när det flyttar in en ny rövare in i ens hushåll :p .

Jag är kanske lite för mycket hönsmamma, helt enkelt :D

Jag är ju orolig att de ska bli för vilda om de tillåts leka fritt. Lilla L bor med våra två småhundar, men ingen av dem är särskilt mycket för att leka. Dessutom är de ju mer jämnstora med Lilla L i nuläget, så jag känner att även om de skulle leka lite mer fysiskt, så är det ändå ganska "riskfritt".

Dotterns hund är däremot mycket större än Lilla L (än så länge) och dessutom är han ung och gillar att leka. Inomhus vet han att man tar det lugnt, så då är jag inte alls bekymrad över att leken ska spåra ur. Det jag är osäker på är om/när det är okej att låta dem vara "fria" tillsammans utomhus. Men kanske är det inga problem att testa det redan nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 184
Senast: Pooh
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 269
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden