Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror helt på ras. Många har ju röntgen som krav för avel och då brukar man röntga 12-18 mån, precis som MH. I vissa raser röntgar man även armbågar.Är det vanligt att man röntgar sina valpar när de fyller 1 år? (sett att fler här/i uppdateringstråden skrivit om det) eller hänger det på vilken ras man har?
Som @Wingates skrev är det vanligt bland brukshundar men även andra raser kan ha rekommendation eller krav att röntga höfter och/eller armbågar och/eller rygg. Ska man hålla på med hård fysiskt träning kan det också vara lämpligt för föraren att veta hur ledstatusen ser ut, för att kunna försöka förebygga evtl problem.Är det vanligt att man röntgar sina valpar när de fyller 1 år? (sett att fler här/i uppdateringstråden skrivit om det) eller hänger det på vilken ras man har?
För mig är det självklart att man gör det, även om jag inte ska avla eller dylikt, så är det ju jättebra för rasen att ha så många hundar som möjligt röntgade och undersökta, och för uppfödaren så att dom har koll på vad dom avlar fram.Är det vanligt att man röntgar sina valpar när de fyller 1 år? (sett att fler här/i uppdateringstråden skrivit om det) eller hänger det på vilken ras man har?
Jag och Tilda är klara med valpkursen, idag var sista gången vi fick en liten special avslutning och fick prova på att söka med våra valpar vilket alla tyckte var jättekul!
Vi har också gjort klart alla tricks i trickhundsutmaningen (lägsta klassen) så vi fick rosetten för det nu "kan" tilda 15 trix, bland annat kliva I och ur en resväska (lådor är läskiga så vi tog en väska istället ), spela död, sitt, ligg, buga, puss, vacker tass, och en hög mer. Hon är klyftig den här fröken.
Visa bifogad fil 90308
Jaa det håller jag med om! Väldigt fin inställning, jobbar bara med positiv förstärkning, belöningsbaserat och mjuka metoder. Den 14/5 har dom hundens dag för alla medlemmar, då blir det fiskdamm för hundar (och barn), gratis Cafe för hundarna med bakelser, prova på olika saker och massa annat skoj! Ser fram emot hösten också, då ska vi prova på nossafari (hundarna får testa lukta och smaka på massa olika saker), prova på viltspår och sen grundkurs i nosework. Ska bli väldigt kul.Jag tycker "din" klubb verkar ha så bra inställning till hundar och hundträning!