Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lika bekväm! Har en trevlig kamera men tråkigt objektiv, använder automatinställningarna hela tiden. :angel:

Lasse ställdes ju på mässan igår, med hyffsat resultat. VG och tredjeplats bland juniorhanarna. Han skötte sig så himla bra hela tiden, med undantag att han blev rädd för luckorna i golvet (som fanns i långa rader längs över hela hallarna) efter att ha gått på en som hoppade och dunkade till. Sen råkade jag givetvis trampa på honom när vi skulle över nästa länga luckor. :banghead: Typiskt att det skulle ske innan bedömningen.

Bilden fungerar inte :(

tonto_ev_by_tontorollostorm-d9jzigd.png

Nu då? :)

På lördag så ska Tonto få åka och hälsa på sin mamma och träffa sin pappa för första gången! Ska bli jätteroligt.

Rollo stannar hemma med sin husse och sover och går ut i skogen på en långrunda. Precis som de båda föredrar. Rollo är världens lataste unghund. Han vill helst ligga under täcket hela dagen. Försöker jag öva lite lydnad eller tricks så checkar han ut och stirrar på mig med tom blick "Är du dum i huvudet eller, du är inte min husse..."

Med husse kan han dock göra "nybörjarprogrammet" (eller vad det nu kallas :o) i rallylydnad och en hel del tricks. :cautious:

12370748_10153087314991707_2667322274530881166_o.jpg

Igår var vi och hade medlemsmöte plus fri träning med rasklubben i inomhus hall. Det var superroligt, alltid kul att få träffa fler dobbisar. Ammo är alltid en fröjd att träna (fattar inte att han lyckas ha sånt fokus i träning när flera av de mer rutinerade hundarna bara ville gå runt och snusa på golvet) så då förlåter jag honom för att han gör mig galen till vardags ;)

Aros är ju 7 månader och 9 dagar för att vara exakt och har nu bokat tid för att dra ut lite valptänder på torsdag, matte är redan hönsigt nervös!

Första dagen med valp i bilder.

Började med att busa när matte kom hem sen hamnade vi i soffan såhär:
IMG_20151213_105202_zpsvkvvrxoc.jpg

IMG_20151213_121826_zps0ci3dbjo.jpg

FB_IMG_1450006973508_zpsbyqz6reh.jpg

IMG_20151213_132106_zpsea69salk_edit_1450071422273_zpsd9bx39xk.jpg

IMG_20151213_163042_zpsl2qg4j6h.jpg

Man hinner knäcka en hel del film med en liten trött valp. Denna dagen har gått i samma stil hittills med korta inslag av bus och kissepaus.

@Targa @mysboll
Två filmer från gårdagskvällens racerrunda. En gammal fårskinnsbit blev snabbt världens roligaste grej. Funkat väldigt bra inatt, en liten kissolycka bara :)

http://s77.photobucket.com/user/krulidut/media/VID_63691223_082449_zpsldxuzlp7.mp4.html

http://s77.photobucket.com/user/krulidut/media/VID_63570325_154144_zpsxupbyqs2.mp4.html

Nån här inne som har småbarn hemma som kanske kan dela med sig av lite pedagogiska tips o råd?
Vad för sorts råd? Min minsta är 15 månader och hundrasen inte alls lite vild som din :-)

Vad för sorts råd? Min minsta är 15 månader och hundrasen inte alls lite vild som din :-)

Mest om hur man lär han läsa av hunden.
Nöter mycket nu att man får leka försiktigt, låta hunden äta och sova ifred och typ förståelsen för att det är en valp och valpen har känslor och är en levande varsel.

Nu är det mycket konkurrens om uppmärksamheten som jag tror gör att han lyssnar lite sämre på oss. Det ger sig ju med tiden när han vant sig vid att det bor hund i huset.

Mest om hur man lär han läsa av hunden.
Nöter mycket nu att man får leka försiktigt, låta hunden äta och sova ifred och typ förståelsen för att det är en valp och valpen har känslor och är en levande varsel.

Nu är det mycket konkurrens om uppmärksamheten som jag tror gör att han lyssnar lite sämre på oss. Det ger sig ju med tiden när han vant sig vid att det bor hund i huset.
Här har det gett sig av sig själv. Min tjeja ser hur jag gör och härmar.

Här har det gett sig av sig själv. Min tjeja ser hur jag gör och härmar.
Ja så är det absolut. Han har apat efter mycket hur vi gjorde med katterna. Men han förstår inte riktigt att katterna tålde en betydligt hårdare hantering än valpen gör. Lite där det brister känner jag. Sen har han erfarenhet av vuxna hundar sedan innan men åter igen, de har nog tålt en vildare lek än vad Betty gör.

Men vi påminner och påminner. Inte skrika, inte stampa, inte springa mot hunden, inte kliva över hunden etc etc. :D tillslut går det nog in. Men det är frustrerande (djur är typ heligt för mig så mår fruktansvärt dåligt när det blir missuppfattningar i kommunikationen mellan grabben och djuren) men med tiden lär han sig såklart.

Ja så är det absolut. Han har apat efter mycket hur vi gjorde med katterna. Men han förstår inte riktigt att katterna tålde en betydligt hårdare hantering än valpen gör. Lite där det brister känner jag. Sen har han erfarenhet av vuxna hundar sedan innan men åter igen, de har nog tålt en vildare lek än vad Betty gör.

Men vi påminner och påminner. Inte skrika, inte stampa, inte springa mot hunden, inte kliva över hunden etc etc. :D tillslut går det nog in. Men det är frustrerande (djur är typ heligt för mig så mår fruktansvärt dåligt när det blir missuppfattningar i kommunikationen mellan grabben och djuren) men med tiden lär han sig såklart.

Jag körde stenhårt på att man bara fick klappa tillsammans med en vuxen, aldrig lyfta eller störa. Ville vovven ha kontakt med BARNET kom hon självmant, annars fick BARNET vackert låta bli. Har funkat mycket bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
911
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka