Valp 2014 ?!

Tips: skippa träningen. Ni har förhoppningsvis över 10 år på er att lära er saker tillsammans. Att träna inkallning är förstås jättebra, men varför träna sitt, ligg osv redan nu? Lek istället! Lek, lek, lek! Utforska världen ihop, provsmaka olika ätbara ting för att se om något är gott och lek lite till. När ni sedan kan leka fint med olika saker på olika sätt och kanske har hittat gott godis, då har du ju underbart bra förutsättningar för att lyckas med träningen eftersom du då har jättebra belöningar.
.

Åandra sidan, varför avstå från att träna valpen för att man inte hittat tillräckligt gott godis. Att med hjälp av shaping lära valpen nya är ju otroligt roligt och fascinerade med en liten valp som lär sig så himla snabbt, synd att inte ta tillvara det, utan jag hade försökt leta vidare efter supergodis :)

Sen håller jag med om leken, lekutveckling är otroligt viktigt och det lägger jag väldigt mycket tid med min valp men det finns ju ingen motsättning till att träna andra saker. Jag vill ha och utveckla både leken och godis som superbelöningar värda att jobba för!

Till linnsan : några saker som min valp var tokig i var skinka, nykokt kyckling, kokt köttfärs och färskfoder , kanske något av det fungerar.

Åandra sidan, varför avstå från att träna valpen för att man inte hittat tillräckligt gott godis. Att med hjälp av shaping lära valpen nya är ju otroligt roligt och fascinerade med en liten valp som lär sig så himla snabbt, synd att inte ta tillvara det, utan jag hade försökt leta vidare efter supergodis :)

Sen håller jag med om leken, lekutveckling är otroligt viktigt och det lägger jag väldigt mycket tid med min valp men det finns ju ingen motsättning till att träna andra saker. Jag vill ha och utveckla både leken och godis som superbelöningar värda att jobba för!

Till linnsan : några saker som min valp var tokig i var skinka, nykokt kyckling, kokt köttfärs och färskfoder , kanske något av det fungerar.

Självklart bra att försöka leta fram något riktigt gott godis, men att träna en hund när man inte har något jättebra att belöna med lär mest troligt döda lusten att träna. Mer än en gång har jag pratat med personer som är besvikna på hur dåligt det går med träningen, att hunden inte är intresserad, att hunden lär sig långsamt osv. I de allra flesta fall har det också visat sig att de inte har speciellt bra belöningsmetoder.

Sedan behöver man ju inte belöna med godis, har man en hund som inte vill det utan som vill belönas med lek, ja då kan man ju träna och belöna med just lek. Men att träna utan att ha koll på hur man belönar sin hund bäst, det tror jag att i de allra flesta fall är en riktigt dålig idé.

Självklart bra att försöka leta fram något riktigt gott godis, men att träna en hund när man inte har något jättebra att belöna med lär mest troligt döda lusten att träna. Mer än en gång har jag pratat med personer som är besvikna på hur dåligt det går med träningen, att hunden inte är intresserad, att hunden lär sig långsamt osv. I de allra flesta fall har det också visat sig att de inte har speciellt bra belöningsmetoder.

Sedan behöver man ju inte belöna med godis, har man en hund som inte vill det utan som vill belönas med lek, ja då kan man ju träna och belöna med just lek. Men att träna utan att ha koll på hur man belönar sin hund bäst, det tror jag att i de allra flesta fall är en riktigt dålig idé.

Jaha okej, du menar så. Jag menade lite tvärtom med mitt inlägg, att jag vill leta belöningar just så att jag kan börja träna. Träna för mig är en positiv och rolig grej vi gör tillsammans för att utvecklas. Att träna in sitt och ligg genom lek är såklart inte omöjligt på något sätt. Men godis känns effektivare helt enkelt. Och som sagt så vill jag hitta olika belöningsformer. Godis kan hon ta, men det tar lång tid och hon tröttnar. Just nu har jag gett sammanlagt 3-5 klick och godis, sen gav jag upp för att det tog för lång tid. Hon har även fått något gott ibland när hon kommer på inkallning, men främst har jag belönat med gos och social lek.

Jag brukar med den mesta inlärningen börja med godis och sen gå över till andra belöningar. Just för effektivitetens skull.

Naturligtvis ska man inte träna utan bra belöningar, det är ju A och O att hunden verkligen uppskattar sina belöningar. Men jag hade inte "gett upp" träningen ett par månader om jag märkte att hunden inte var så sugen på mina gobitar, utan istället letat vidare försökt hitta något som hunden verkligen gillar.

Ett tips @linnsan kan vara att träna när hunden är hungrig, då brukar de vara lite mer intresserade av godis. Man kan också göra godisar lite mer intressanta genom kasta iväg dem och låta hunden jaga dem t.ex.

Naturligtvis ska man belöna med lek också, jag vill ha möjligheterna till båda :)

Såklart en labbe ;) Kan inte låta bli... Tiken är streamlights danas Jackie, hane fortfarande lite av ett frågetecken. Jag har väntat läääänge nu... Sedan våren 13 har jag väntat på att just hon ska paras. Men jag är inte ensam om att stå i kö på en tikvalp, så förhoppningsvis så får hon många när det väl är dags! Hane vill jag inte ha. Visserligen ska vi kastrera Nessi nu i vinter mellan löpen (jobbiga löp och skendräktig varje gång:meh:) Men jag är en tikmänniska. Framförallt när det gäller retriever, hanarna är för "fräna och fläpiga" för länge:D

Men du, gud vad roligt! Det kommer säkert bli toppen :) Kanontik verkligen.

Men du, gud vad roligt! Det kommer säkert bli toppen :) Kanontik verkligen.
Tiken är otroligt fin! Tror det blir svårt att hitta nåt mer välmeriterat? (Samma linjer på sitt möderne som min nessi har på sitt fäderne)
Hennes tidigare avkommor är också kanonfina, så jag hoppas att det blir en till mej också :)

Lilla killen blir 5 månader på torsdag och är anmäld till sin första utställning på sin 6 månadersdag :D

wpid-wp-1405815544147.jpeg

Jag sällar mig här. I fredags hämtade jag hem en 16 veckors parson russel terrier. Han har hittintills visat upp ett super psyke. Det är inte mkt som skrämmer honom inte. Han e redan mattefis och ska ligga bredvid mig hela tiden

DSC_0467_zpsfvlpigni.jpg
DSC_0460_zps0atjriw2.jpg

@linnsan hur har det gått?
Lite tips från mig, Sigge tar inte leksak som belöning och har i allmänhet varit ganska svårbelönad (och allergisk...) så jag har testat en del.
korv
skinka
ost!
Varva med "tråkigare" godis verkar på något sätt höja motivationen. Att ha belöningar av olika värde är i alla fall bra.
Torrfoder av katter. Om det är tillräckligt gott, så är det små bitar.
Torkad tonfisk från planet pet (de har annat också men har bara testat det han tål, väldigt populärt).
Låt henne "kämpa" lite för godiset. Kanske inte helt lämpligt mitt i ett shejpingpass, men i allmänhet; Släng iväg godiset, låt henne "jaga ikapp" det osv. Där har du en fördel att hon tar leksaker som belöning!

@linnsan hur har det gått?
Lite tips från mig, Sigge tar inte leksak som belöning och har i allmänhet varit ganska svårbelönad (och allergisk...) så jag har testat en del.
korv
skinka
ost!
Varva med "tråkigare" godis verkar på något sätt höja motivationen. Att ha belöningar av olika värde är i alla fall bra.
Torrfoder av katter. Om det är tillräckligt gott, så är det små bitar.
Torkad tonfisk från planet pet (de har annat också men har bara testat det han tål, väldigt populärt).
Låt henne "kämpa" lite för godiset. Kanske inte helt lämpligt mitt i ett shejpingpass, men i allmänhet; Släng iväg godiset, låt henne "jaga ikapp" det osv. Där har du en fördel att hon tar leksaker som belöning!

Vi har nu tränat en gång i hela 30 sekunder :D Ost var visst gott! Och hon är otroligt lättlärd.

Leksak är ett stort plus att hon gillar. Hon gillar även att bli klappad/lekt med endast socialt, vilket är väldigt skönt. Nästan hela inkallningsträningen har skett med endast social belöning med gott resultat. Men det känns lite ineffektivt på något sätt när man ska träna lite mer momentträning. Men det kommer bli intressant! :)

Tack för tipsen!

@linnsan tar det för lång tid innan du kan klicka är kriterierna för höga/svåra. Bjuder valpen inte beteenden får man ju börja med att belöna ALLT som valpen gör, dvs. aktiva handlingar inte sitta still innan man kan börja välja ut beteenden. Sen kan det vara bra att lägga in korta pass med supergod belöning precis innan valpen ska få mat. Helt klart lättare att träna en hungrig valp än en mätt valp med godis.

Nu har vi träffat vår framtida stjärna. Alla valpar var supertrevliga men uppfödaren tyckte att den här passade oss bäst och att vi passade honom bäst, så det här är Helix:

DSC_7472.JPG

DSC_7502.JPG

Tre veckor kommer gå långsamt, inte ofta man önskar att semestern ska gå snabbare...

Såg bilderna på bloggen också, så sjukt söt!
Förstod @linnsan så att problemet var att det tar tid att tugga, inte att det klickades för lite?

/hon vars unghund precis lärt sig uppföra sig=valpsjuk Jenka...

@linnsan tar det för lång tid innan du kan klicka är kriterierna för höga/svåra. Bjuder valpen inte beteenden får man ju börja med att belöna ALLT som valpen gör, dvs. aktiva handlingar inte sitta still innan man kan börja välja ut beteenden. Sen kan det vara bra att lägga in korta pass med supergod belöning precis innan valpen ska få mat. Helt klart lättare att träna en hungrig valp än en mätt valp med godis.

Nu har vi träffat vår framtida stjärna. Alla valpar var supertrevliga men uppfödaren tyckte att den här passade oss bäst och att vi passade honom bäst, så det här är Helix:

DSC_7472.JPG

DSC_7502.JPG

Tre veckor kommer gå långsamt, inte ofta man önskar att semestern ska gå snabbare...

Precis som Jenka skriver så är inte problemet att hon inte bjöd på något, så långt hann vi inte komma :angel: utan att hon helt enkelt satte sig och tuggade på sin godis i flera minuter. Jag hann liksom inte ens klicka in henne. Men ni tänkte jag testa med ost som sagt :) och med leksak. Bara att hon lär sig klick=något roligt händer.

Grattis till valpen! :)

Precis som Jenka skriver så är inte problemet att hon inte bjöd på något, så långt hann vi inte komma :angel: utan att hon helt enkelt satte sig och tuggade på sin godis i flera minuter. Jag hann liksom inte ens klicka in henne. Men ni tänkte jag testa med ost som sagt :) och med leksak. Bara att hon lär sig klick=något roligt händer.

Grattis till valpen! :)

Aha läste lite slarvigt. Mjukost och bredbar leverpastej är bra då för det behöver inte tuggas men är kanske inte så nyttigt i stora mängder.

Tack!

Vanlig ost var faktiskt så poppis att vi tränade i ett par minuter ikväll. Klickade in + började klicka för att hon bjöd på beteenden (läs gjorde vad som) och tillslut började hon sätta sig ner, fick ett klick + godis och upprepade det ett par gånger :) Lättlärd är hon! Och hon verkade tycka att det var skoj!

Såhär trött blir man efteråt :D

10492532_660139140738718_1665757126190001444_n.jpg

10517487_660138917405407_7102449579465209092_n.jpg

Jag och sambon har tjatat om en till i flera år nu och förhoppningsvis blir det en till nästa vår/sommar. :banana:
Har varit i kontakt med en uppfödare som planerar en parning i höst och vi står isåfall först i kö. :love:
Föräldrarna är så fiiiiiiiiiina!! Kan knappt bärga mig. Hoppas innerligt på att det blir dräktighet och att vi hämtar hem en prinsessa!

@MiniLi Men så bedårande söt :) Grattis!

Själv går jag och tittar, lite halvt desperat ;), efter dräktighetstecken. Dag 26 efter parning, vovvan lite mer lekfull än vanligt, äter som en häst... I princip som vanligt egentligen... *suck* :D kikar konstant på spenarna (blev tjusigt rosa förra gången hon var dräktig, tycker jag mig minnas, kanske :D), de har en annan färg än de andra vovvarnas, men... jaja, vi får se :) (drömmer om att kunna smita in henne på jobbet, steril-klä ultraljudsapparaten och tjuvkika lite ;), men jag väntar på hjärtljud istället :) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka