Tips: skippa träningen. Ni har förhoppningsvis över 10 år på er att lära er saker tillsammans. Att träna inkallning är förstås jättebra, men varför träna sitt, ligg osv redan nu? Lek istället! Lek, lek, lek! Utforska världen ihop, provsmaka olika ätbara ting för att se om något är gott och lek lite till. När ni sedan kan leka fint med olika saker på olika sätt och kanske har hittat gott godis, då har du ju underbart bra förutsättningar för att lyckas med träningen eftersom du då har jättebra belöningar.
.
Åandra sidan, varför avstå från att träna valpen för att man inte hittat tillräckligt gott godis. Att med hjälp av shaping lära valpen nya är ju otroligt roligt och fascinerade med en liten valp som lär sig så himla snabbt, synd att inte ta tillvara det, utan jag hade försökt leta vidare efter supergodis
Sen håller jag med om leken, lekutveckling är otroligt viktigt och det lägger jag väldigt mycket tid med min valp men det finns ju ingen motsättning till att träna andra saker. Jag vill ha och utveckla både leken och godis som superbelöningar värda att jobba för!
Till linnsan : några saker som min valp var tokig i var skinka, nykokt kyckling, kokt köttfärs och färskfoder , kanske något av det fungerar.