Valp 2014 ?!

PM:ar om kombinationen även om det inte är särskilt svårt att kolla upp.

Ok, vi har också två timmar till vår uppfödare men tänkte nog inte åka fler gånger ändå men får se kanske får abstinensoch åker någon gång till :p

Vad har du hittar för kurs/camp? Jag har kikar lite efter kursen men inte hittat någon som passar både i avstånd och tid än. Är lite kluven, är inte så sugen på att gå traditionell valpkurs men skulle gärna gå en tävlingsinriktad.

Det är två kullar jag tänker som har fötts relativt tätt (där ena är en snarlik kombination av "min" valpkull).

Jag var inte sugen på en traditionell kurs och egentligen inte inställd på valpkurs över huvud taget. Hittade sen denna på game on dog som är över en helg och tyckte den lät perfekt!

Instruktörerna tävlar ju både lydnad och bruks och eftersom det är det jag sysslar med mest tror jag att det blir en bra start för mig och valpen:)

Önskar glad midsommar i efterskott ;)
zeppelin-midsommar.jpg

Min stora lilla kille <3
IMG_5152.jpg

Har inte läst genom hela tråden riktigt men tänkte höra med er om någon här funderar på en boerboel valp? Sydafrikansk mastiff heter de också.
Fått upp ögona för denna underbara ras men svårt att hitta någon bra uppfödare som inte finns på andra sidan sverige, vi bor i Knivsta.

Nu börjar det äntligen "närma sej" för att jag ska få en valp, talade med uppfödaren igår och tiken har precis haft ett löp och kommer att paras på nästa som borde bli nov-dec alltså blir det en 2015 valp för min del, men vad gör det när man väntar på något gott?! Jag har ju bara väntat på att just denna tiken ska paras sedan våren 2013:D Nu håller vi bara tummarna för att det ska bli minst 3 små fina labbetikar:love:

Jag tror jag råkat beställt valp!:nailbiting:

Jag hade ju bestämt sagt att jag inte skulle ha en schäfer igen eftersom jag tycker att det är alldeles för mycket avel som dragit iväg alldeles för långt åt alla håll. Jag vill inte ha ett pipande nervknippe som har höft/armbågsfel och klåda ( vilket är ungefär sådant som mina föräldrar dragit på sig de senaste åren). I två år har jag letat annan hundras(har säkerligen kollat på samtliga godkända, aktiva, hundraser både 2 och 3 gånger utan att det har känts helt rätt) som ska passa in i mitt liv utan någon större framgång.

Men så under lydnadSM sitter jag och pratar med en bekant som meddelar att hon nog ska ta en sista kull på sin tik(har haft en kull på henne tidigare). Tiken har precis allt jag vill ha, lugn, sansad med mycket motor OCH en tydlig avknapp. Liten, kompakt och otroligt vacker. Inte extrem på något sätt och har inga direkta meriter förutom korning och några fina betyg i bruks och på utställning (ingen karrprygg!) utan fungerar annars som enbart familjehund.
Hannen hon har valt är av samma typ, inte heller något extremt utan en sansad kille som klarar sig skapligt på skyddsplanerna.
Mest svenska linjar.

Hur som diskuterar jag dessa ev.valpar med min mor som meddelar att hon redan är medveten om den kommande parningen och att hon blivit erbjuden en ev.tikvalp! Så utan vidare bestämdes att mamma skulle tacka ja till en valp och placera denna valp på foder hos mig (Något som uppfödaren gladeligen säger ja till).

Så för att samman fatta| nu känner jag ungefär så här :eek::banana::nailbiting:

Det är ju VÄLDIGT mycket som ska gå i lås innan jag faktiskt har en valp här hemma, så vågar inte hoppas allt för mycket, men tänkt om! :D

Snart är det Aug, och då ska tiken jag vill ha valp ifrån paras men innan dess är det rasklubbens läger, och då kommer uppfödarna dit. Tänkte försöka sälja in mig så att de inte kan motstå att sälja valp till mig ;)
Åh, jag vill veta nu om jag kommer få valp 2014 - men får väl inte veta förrens i typ december.. Har aldrig längtat till vintern innan.

• Gilla
Reactions: Is
Nu är det äntligen på gång! Parning har skett, efter många strapatser och massor av ångest :)
Hela historien:
Hittade hane utanför Oslo (har jag säkert nämnt tidigare i tråden), vilket ju ställt en del organisatoriska krav. Löp började någon gång runt 25/6, men hon svullnade redan 22-23. Bokade efter många funderingar med "min" uppfödare resa 7/7, och har gått omkring med en stor klump i magen sedan dess, tänk om hon egentligen började löpa där 22-23, tänk om hon gått ur höglöp innan 7/7! Började höglöpa 3/7 och det brukar hålla i sig i 3-4 dagar, så ännu mer ångest , men en del hopp ändå. Resdagen infinner sig (och hon står fortfarande och viker svansen om man kommer åt rumpan, så det är ju lovande) och framåt eftermiddagen, när jag förväntar mig ett sms om lyckad parning ringer telefonen. Hunden är fast i tullen, en kommunikationsmiss gjorde att passet blev kvar hemma hos resesällskapet och vi har inget bevis på att avmaskning skett... Karantänen är 24 timmar, planet hem går ca 23 timmar senare... Ingen som helst möjlighet att få in hanen på flygplatsen... Suck, mer ångest, en hel del bittra tårar med en massa "tänk om jag hade sagt..." osv. Surt. Men men, inget att göra åt, stress över att min lilla knähund fick sitta ensam i en bur en hel natt (hon hade tydligen trivts rättså bra, men det hjälper ju inte mitt ömmande modershjärta ;) ), funderingar kring vad göra nu. Bestämmer mig för att om hon mot förmodan fortfarande höglöper när hon kommer hem (dvs inne på dag 6 på ett höglöp som vanligen varar max 4 dagar... sannolikheten för det är...?), så åker vi och parar med hanen jag använde förra gången. Jag kommer mest troligt inte kunna para denna tik vid något annat tillfälle, har inte varit helt lätt att organisera ledigheter osv, så finns chansen till valpar så kände jag att jag måste ta den. Ringer hanhundsägaren som säger: självklart, ni är välkomna. Drar en lättnadens suck, men, dag 6... Sedan ringer resesällskapet: det visar sig att hon lyckats övertala norska hanhundsägaren om att få låna hem hanen ett tag (tror de pratat om ett år), och om jag vill kan vi försöka med parning när de landat på svensk mark. OM de lyckas få en biljett till hanen på samma plan som vovvan flög med. Men, hanen såg tydligen inte riktigt ut som de bilder jag hade sett av honom, så hon tyckte jag skulle bestämma mig först när jag sett honom. Skrämselhicka, vad kunde det vara för fel? Fick några bilder i lite konstiga vinklar där jag lyckades fantisera ihop en väldans massa konstigheter. Men lugnade mig med att resesällskapet rimligen inte velat låna hem honom om han var totalt obrukbar i avelshänseende. Och, under över alla under, det gick att få med honom på planet.
Så anländer de hem rätt sent igårkväll, jag träffar hanen för första gången, och ja, han är något större än jag uppfattat, och har väl lite skavanker såsom alla hundar, inget alarmerande. Trevlig och verkar trygg i sig själv. Men, är vovvan fortfarande i höglöp? Släpper ut dem och PANG: står som en klocka, vikt svans och hela baletten. Och hanen är för trött efter resan. Suck. Mycket förståeligt, men suck. Han gör några tappra försök, men inte. Skickar då vovvan med resesällskapet hem, för vidare försök till parning idag (dag 7... jo tjena), och får, kl 06.36 ett sms: lyckad parning, 15min hängning. Hade jag kunnat hjula hade jag gjort det. Men det kan jag inte, så jag nöjer mig med att gå runt på jobbet och le löjligt brett och lyckligt. Hoppas på en eller två parningar till idag och så får lillvovvan komma hem ikväll och så börjar den eviga väntan: dräktig eller inte. *lycklig* Återkommer med besked om några veckor :D

Jag har efter en del om och men blivit med valp:D En heeelt underbar liten löwchentik. Idag 11 veckor, har haft henne i snart 2 veckor och hon är en riktigt cool och framåt tjej som tar det mesta med en klackspark! Massor med bus och verkar ha en bra kombo av självständighet och följsamhet. Vi siktar mot att tävla i bruks och lydnad, sen får vi se hur det går med en liten sällskapstuss :idea:

10552382_654936927925606_5571875172282324034_n.jpg

Har gjort ett försök till att klicka in henne. MEN knappt något godis är gott. Hårt godis tar flera minuter för henne att äta och köttbullar var visst inte så populärt O_o

Tips på bra, mjukt och gott hundgodis så man kan börja träna lite? Änsälånge har det bara blivit lite inkallningsträning och det funkar bra att belöna socialt och med lek. Men att träna in sitt, ligg osv med lek känns, tja lite jobbigt:o

Ska testa mjukost och torka eget men torka så det fortfarande är lite mjukt. Men andra tips tas tacksamt emot!

Har gjort ett försök till att klicka in henne. MEN knappt något godis är gott. Hårt godis tar flera minuter för henne att äta och köttbullar var visst inte så populärt O_o

Tips på bra, mjukt och gott hundgodis så man kan börja träna lite? Änsälånge har det bara blivit lite inkallningsträning och det funkar bra att belöna socialt och med lek. Men att träna in sitt, ligg osv med lek känns, tja lite jobbigt:o

Ska testa mjukost och torka eget men torka så det fortfarande är lite mjukt. Men andra tips tas tacksamt emot!

Orijens godis tycker jag är superbra. Dyrt ..men så värt det ;)

Nu börjar det äntligen "närma sej" för att jag ska få en valp, talade med uppfödaren igår och tiken har precis haft ett löp och kommer att paras på nästa som borde bli nov-dec alltså blir det en 2015 valp för min del, men vad gör det när man väntar på något gott?! Jag har ju bara väntat på att just denna tiken ska paras sedan våren 2013:D Nu håller vi bara tummarna för att det ska bli minst 3 små fina labbetikar:love:
Labbe? Vilken Kombination? :D

Tips: skippa träningen. Ni har förhoppningsvis över 10 år på er att lära er saker tillsammans. Att träna inkallning är förstås jättebra, men varför träna sitt, ligg osv redan nu? Lek istället! Lek, lek, lek! Utforska världen ihop, provsmaka olika ätbara ting för att se om något är gott och lek lite till. När ni sedan kan leka fint med olika saker på olika sätt och kanske har hittat gott godis, då har du ju underbart bra förutsättningar för att lyckas med träningen eftersom du då har jättebra belöningar.

Med min Wahidah (som är den enda jag haft från valpstadiet av mina hundar) så tränade jag knappt någonting förrän hon var ca 5 månader gammal. Innan det lekte vi bara. Först när hon var ca 2 år började vi träna seriöst. Tävlingsresultat? en av få salukis som presterat ok på lydnadsplan, en av få salukis som tävlat rallylydnad med bra resultat, en av få salukis som tränat agility och tricks med stor glädje och en av ytterst få salukis som kommit på inkallning när en hare dykt upp framför näsan ute i skogen. Hade jag börjat träna innan vi hade bra belöningsformer, ja då hade vi nog aldrig kommit längre än att försöka lära in "sitt" hemma i köket.

Tips: skippa träningen. Ni har förhoppningsvis över 10 år på er att lära er saker tillsammans. Att träna inkallning är förstås jättebra, men varför träna sitt, ligg osv redan nu? Lek istället! Lek, lek, lek! Utforska världen ihop, provsmaka olika ätbara ting för att se om något är gott och lek lite till. När ni sedan kan leka fint med olika saker på olika sätt och kanske har hittat gott godis, då har du ju underbart bra förutsättningar för att lyckas med träningen eftersom du då har jättebra belöningar.

Med min Wahidah (som är den enda jag haft från valpstadiet av mina hundar) så tränade jag knappt någonting förrän hon var ca 5 månader gammal. Innan det lekte vi bara. Först när hon var ca 2 år började vi träna seriöst. Tävlingsresultat? en av få salukis som presterat ok på lydnadsplan, en av få salukis som tävlat rallylydnad med bra resultat, en av få salukis som tränat agility och tricks med stor glädje och en av ytterst få salukis som kommit på inkallning när en hare dykt upp framför näsan ute i skogen. Hade jag börjat träna innan vi hade bra belöningsformer, ja då hade vi nog aldrig kommit längre än att försöka lära in "sitt" hemma i köket.

Självklart leker och utforskar vi världen. Det viktigaste för mig är att utveckla en bra relation och en trygg valp, såklart!

Meeen har med alla andra valpar börjat med sitt, ligg och något enstaka trick som små valpar. Så det kanske sitter för inpräntat i huvudet? :D

Men jag har faktiskt tänkt lite i banorna som du. Även om jag gärna börjar lite med kontaktövningar, sitt och ligg och tja, inkallning och stoppkommando ligger också högt på listan. Men de två sista går ju att träna in alldeles utmärkt med social lek och leksak, vilket hon svarar väldigt bra på! :)

Labbe? Vilken Kombination? :D
Såklart en labbe ;) Kan inte låta bli... Tiken är streamlights danas Jackie, hane fortfarande lite av ett frågetecken. Jag har väntat läääänge nu... Sedan våren 13 har jag väntat på att just hon ska paras. Men jag är inte ensam om att stå i kö på en tikvalp, så förhoppningsvis så får hon många när det väl är dags! Hane vill jag inte ha. Visserligen ska vi kastrera Nessi nu i vinter mellan löpen (jobbiga löp och skendräktig varje gång:meh:) Men jag är en tikmänniska. Framförallt när det gäller retriever, hanarna är för "fräna och fläpiga" för länge:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka