Sv: Valp 2013

Hur går det för er andra men tidiga -13 valpar? :)

Känner att det kanske är dags att uppdatera lite här. :angel:

Liam är nu lite över 10 månader (sen 12-valp egentligen men hämtade honom 2 jan).
Jag har flyttat till Malmö, och han har varit och hälsat på 2 helger, då jag haft fullt upp med ny skola och allt så han har fått bo hemma hos föräldrarna.

Det mesta går som på räls. Han går helt okej och ibland pefekt i koppel. Inkallning funkar oftast, men vi behöver träna mer med störningar.

Ett problem som dock har dykt upp är hans reaktion på främmande hundar.

Om det är ett bra avstånd typ 20 m, så räcker det med att han får titta och sen kan vi gå åt ett annat håll. Men om det är närmre eller om man måste passera eller mötas så drar han som tusan och ställer sig på bakbenen för att försöka komma fram.
Om vi ska stå still någonstans och en annan hund passerar så är det riktigt jobbigt. Då kan han börja skälla och drar och drar. Kan också tillägga att han har riktigt grovt skall, så folk blir rädda, plus att man behöver vara beredd eftersom han väger 32 kg och börjar bli riktigt stark!

Har försökt med lite olika metoder, att ta tag i honom och försöka blocka funkar inte alls, han blir så otroligt frustrerad och skriker som bara den.
Muta med godis eller lek är lönlöst, inget är tillräckligt intressant.

Det bästa är som sagt att kalla på honom och gå i motsatt riktning. Då följer han oftast med utan tjafs, men det är ju inte alltid man kan gå därifrån (åka tåg tex...).

Vi har försökt lägga tid på att bara sitta och titta på andra hundar, och det funkar ibland okej, ibland helt värdelöst. Han har aldrig fått hälsa på en annan hund om han hållit på sådär, vi har därimot gått på ribban några gånger (hundrastområde) och då kom det fram lösa hundar och hälsade, inga problem.

Han får leka med hundarna här hemma, och med den ena leker han verkligen, så han får ju ändå utlopp för det. Och ibland så leker han med en bekants hundar.

Sen ibland så är han klockren. Någon gång så satt han fint bredvid mig och vi kunde till och med visa trix trots att det satt hundar bakom staket och skällde bara 2 m bort.
När vi var i ett köpcenter så stog vi och väntade i en gång, ca 5 m bred, och det gick förbi en dam med två stora hundar, de ställde sig 10 m bort, sen gick de tillbaka kanske bara 2 m ifrån oss några minuter senare. Inte ett pip, tittade på hundarna-ögonkontakt med mig och så flackade han lite så fram och tillbaka. Otålig såklart, men ändå betedde han sig så fint.

Han är ju skvallertränad på hundar i grunden, men oftast är det som bortblåst och det spelar ingen roll om jag försöker trycka i honom godis eller leka med honom, han bara spottar ut.

Suck, vad tror ni? Är det så i denna åldern, eller gör jag fel? Kommer det gå över?
Imorgon ska vi följa med pappa och en av hans hundar till veterinären, bara för att sitta i väntrummet lite och träna. Håller tummarna för att det ska gå bra.

Senast ändrad:

*kl*
hälsade på uppfödaren idag och fick gosa med sju små illbattingar som nu hunnit bli 4 veckor. En månad kvar precis idag tills vår lille plutt flyttar hem.

*kl*
Liten bus har skött sig så bra hela helgen

Vi hade klubbhoppning i helgen och eftersom dottern tävlade så fick Doby sitta med mig i domartornet.
Förutom att han gruffade när det applåderades skötte han sig utmärkt.
I slutet på första klassen började han pipa vid dörren, men höll sig tills den var klar och rosetter utdelade.
Då fick jag ta honom under armen och springa nerför läktaren och ut, jösses vad kissnödig han var.

På eftermiddagen träffade vi en 6-månaders irländsk settertik i båtklubben. Vi släppte bägge på gräsmattan vid klubbhuset och jösses så dom sprang.
Har märkt tydligt att Doby gillar mest hundar som leker tafatt, blir dom för buffliga och skälliga går han undan och sätter sig hos närmsta människa.

Om två veckor ska dottern på valpkurs, hoppas jag kan få sitta med och titta.
Vi måste få ordning på det där med att gå i koppel fint hela tiden. Nu funkar det emellanåt, men så får han fnatt, hoppar runt och morrar och biteri kopplet
Går mycket bättre när han får gå helt löst, vilket han gör mest

kl

Storasyster och Lillasyster
1374059_10151609737081604_1697390803_n.jpg

Går det motstå de ögonen!?
559841_10151614747681604_2007667760_n.jpg

Åh vilken goding du har fått hem :love:
Nu längtar jag halvt ihjäl mig efter min egna lilla valpis.. Bara ca sju månader kvar (om allt går som det ska) :meh:

Hur har första tiden hemma gått?

+heddavovven: Tack, hon är underbar!

Det har gått bra tycker jag. Kommer ihåg en del saker från Ebunvalpen som jag så att säga lärde mej den hårda vägen förra gången. Sen är hon faktiskt väldigt bra på att roa sig själv ett tag om jag inte har tid just för stunden när det är lekdags -på ett bra sätt då förstås ;)

Hur går det för er andra men tidiga -13 valpar? :)

Ailu är också 9 månader nu.
Vi har haft rätt stora problem med hans rymmande men peppar peppar så har det funkat nu i två veckor.
Igår köpte vi dessutom en sele så nu kan han inte längre krypa baklänges ur kopplet.

Annars rullar allt på.
Han är fruktansvärt omotiverad i träningen nu en period igen. Det enda som funkar som muta är hot-dogs. Är matte får tråkig får hon se en hundrumpa istället.

Vi genomförde Åsmon Dog Challenge för ett par veckor sedan.
Gren 1: Hund ska sitta fint medan matte hälsar på lekledaren och sen får hunden hälsa.
Inte godkänd :D Människoälskaren nr.1

Gren 2: Köra skottkärra med bollar i på en slalombana och hålla hunden i koppel.
Godkänd men matte strulade till det.

Gren 3: Apport av olika föremål. Han tog kartongen och handsken men inte metallen. Godkänd

Gren 4: Godissök i en doftbana
Godkänd

Gren 5 Kontaktkoppel. Ett koppel gjort av en elkontakt så om hunden drog gick den isär :D
Iiiiiiiiinte godkänd :angel:

Gren 6: Gå bakom på en planka
Halvt godkänd, han gjorde det med framtassarna men inte med bak.

Gren 7: Hoppa ett hinder, krypa under ett annat.
Hoppet gick bra, men när han skulle krypa gick han rätt fram och rev bommen xD

Gren 8: Söka träpinnar inom ett inrutat område.
Här var det slut i skallen på Ailu, mycket folk, mycket hundar och så banan på det så här fick vi inte ett enda poäng.

Gren 9: Fritt trick
Ailu visade "Vinka" och fick godkänt.

Så 24poäng av 53 möjliga.
Jag är jättenöjd för han uppförde sig bra och stillsamt hela dagen och han genomförde banan och det är jag mer än nöjd med :)

Den 11:e blir hon 9 månader så då har vi anlagsprov i viltspår inbokat. :D

Åh, jag vill också gå anlagsprov i spår! Lycka till :up:

Tycker det är löjligt att dom har 9 månader som gräns, min skulle inte ha några problem att gå det nu, även om hon bara är 6 månader..

KL:

Nu platsar jag i denna tråd för snart flyttar det in en liten valp hos mig också. Det har kommit lite hastigt på även om jag har varit med i hela "tillverkningen" av valparna. Jag har nog inte riktigt fattat det själv ännu tror jag. Nåväl, om tre veckor kör jag och hämtar lille Freddie!

Hos oss går det väldigt framåt, vi tränar agility ca 1 gång i veckan ibland två. Och hon har lärt sig vippen, tunnel och a:et. Samt vet hon vad framåt betyder. Hinder gör hon men sällan hon får träna hopp utan mest är bommarna på backen. Vi har även provat på slalom en gång och ska om några gånger prova däcket och balansen. :)

Matte lär sig lika mycket om inte mer än lillskit! :p Hihi

§ 8 Provets uppläggning och
genomförande

a. Terräng

Spåret ska läggas i terräng med normal
vilttäthet och som till övervägande del är
skogbevuxen.
Vid spårläggningen ska omväxling i terrängen
eftersträvas, det vill säga spåret läggs över
höjder, hyggen, kärr, diken och stigar.

b. Spåret
Rekognosering och markering av de olika
spåren bör ske i god tid före spårläggning.
För att förhindra överväxlingar ska avståndet
mellan spåren alltid vara minst 200 meter.
Något kortare avstånd kan tolereras om terrängen
genom väg, vattendrag eller liknande
erbjuder en klar och naturlig avgränsning
mellan spåren. Inget spår får korsa trafikerad
landsväg.
Spåret ska börja på en sådan plats där en
”passkytt” kan ha stått och leda in i omväxlande
terräng. Till ledning för funktionär
och provdeltagare ska spårets början vara
synligt markerad.
Spåret ska i båda klasserna vara minst 600
meter långt och så lagt att det bildar fyra
vinklar. Avståndet mellan vinklarna får inte
understiga 50 meter.
Om samma spår används flera gånger ska
det vara minst 10 dygn mellan användningstillfällena.

c. Spårets markering
Någon uppsparkning av markförnan ska
inte göras.
I anlagsklass kan spåret vid spårbörjan, utmärkas
med en snitsel, etc till hundförarens
och domarens vägledning.
Vinklar och spårslut kan utmärkas med i
övrigt avvikande markering.

d. Blodläggning
Spåret ska i båda klasserna läggas med 2
deciliter blod
Spåret läggs med hjälp av spårläggarkäpp
i vars nedre ände anbringas en skumgummibit
med en kontaktyta mot marken av 2
x 2 cm, eller med hjälp av stänkflaska där
det är av stor vikt att flasköppningen har en
diameter av maximum 1 mm.
Tiden noteras när blodspåret börjar utläggas.
Blodstämplarna eller blodstänken
avsätts med cirka 1 meter inbördes avstånd.
På det första tiotalet meter av spåret görs
blodmarkeringen tätare. I båda klasserna
ska i samband med blodmarkeringen släpas
skank av hjortvilt. Skanken ska släpas även
under bloduppehåll.
Blodet ska alltid stämplas eller droppas i
direkt anslutning till spårets sträckning. Om
två hjälps åt vid spårläggningen ska den som
markerar blod alltid gå sist.
På en sträcka av spåret görs ett uppehåll
i blodmarkeringen på en sträcka av cirka
15 meter.

e. Skottprövning, ej i anlagsklass.

f. Förande av hund
Hunden ska under spårningsarbetet föras i
spårlina vars längd inte får överstiga 10 meter.
Avståndet mellan hunden och förarens
fattning på linan ska vara minst 5 meter. Vid
svårframkomlig terräng får linan tillfälligt
släppas eller fattas med kortare avstånd.

Hunden måste vara minst 9 månader gammal.
:)
Klippt och klistrat från: http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/regler-for-viltsparprov-T36.pdf

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka