Sv: Valp 2013

Ska dit och kolla om jag har en bra dag men utan hund i så fall :( Så jäkla trist. Men måste lyssna på kroppen, mår inte ett dugg bra, ja du vet ju mitt gnäll på FB ;)

*kl*

Börja anse att min lillskit är snäll och beskedlig när jag läser om er andra som har 6 månaders. ;)
Hon är nu 7 månader och faktiskt rätt beskedlig, hemma går hon alltid lös och kommer på inkallning. Även borta kommer hon på inkallning även om det kan ta lite längre tid. :)
Dock har jag kämpat med lösgående och inkallning från dag 1 bara för att kunna ha henne lös alltid, resten har hamnat lite halvt på hyllan bara för det. Det kan hon lära sig efter hand när lösgåendet fungerar.

Däremot har hon perioder då hon är väldig mattegris och typ ser spöken. :p

*kl*

WHAAAH, ångest xD
Fick PM:et till utställningen.

Grupp 5
American Akita: 1
Eurasier: 3
Finsk Lapphund: 2
Jämthund: 2
Mexikansk Nakenhund, stor: 1
Norrbottenspets: 1
Norsk Lundehund: 1
Norsk Älghund: 1
Siberian Husky: 3

Jag har inga som helst förhoppningar på god kritik, lite felställda bakben, ev. rosa underläpp, för stora öron, alldeles för valpig vid hantering, för lite curl på svansen och dessutom päls"fel" på det skadade bakbenet.
Nåja, ska bli "roligt" att se hur han uppför sig. :cautious: haha. :meh:
Men vi tar de som erfarenhet och social träning

*kl*

WHAAAH, ångest xD
Fick PM:et till utställningen.

Grupp 5
American Akita: 1
Eurasier: 3
Finsk Lapphund: 2
Jämthund: 2
Mexikansk Nakenhund, stor: 1
Norrbottenspets: 1
Norsk Lundehund: 1
Norsk Älghund: 1
Siberian Husky: 3

Jag har inga som helst förhoppningar på god kritik, lite felställda bakben, ev. rosa underläpp, för stora öron, alldeles för valpig vid hantering, för lite curl på svansen och dessutom päls"fel" på det skadade bakbenet.
Nåja, ska bli "roligt" att se hur han uppför sig. :cautious: haha. :meh:
Men vi tar de som erfarenhet och social träning
Ooh kan du spionera på eurasierna åt mig om du hinner? ;-) nyfiken på vilka det är, vet inte om så många här uppe!

Är ju bra social träning som du skriver och mot valpar har de nog mer tolerans :p du såg ju hur min studsade på bilden jag la upp, de gick bra ändå :P

Förresten jag ställde ju vovve med rakad rektangel på frambenet, det enda domaren sa va "och här har vi en som varit till veterinären" :P han blev big-2 så de gick bra trots att jag trodde de skulle bli nedslag på det!

Ja synd att de inte syns att det varit rakat. Det är bara liksom.. ull :D som ett får.
De längre täckhåren har inte vuxit ut så han är bara raggig och ful på det benet. Haha.

Självklart kan jag kolla in dem, hade tänkt fota hela dagen så :)

kl

Nu är min vappe född!!

8 st blev skaran tillslut (en dödfödd), 4 hanar och 4 tikar. Nu kan inte 8 veckor gå snabbt nog O_o ;)

Varit och hälsat på min lille grabb igen, underbar liten krabat! Dessutom har han fått ett namn - Ben! :)

15031_10151734634901413_355243587_n.jpg

Alltså, helt fantastisk! :D
Det är en sån där Welsh Corgi va? Sen finns det väl två olika eller hur det är?

Senast ändrad:

Temperamentmässigt vet jag inte riktigt. Ska vara rätt lika, vet dock inte lika många aktiva pembroke (inom lydnad osv) som det är Cardigan. Men Cardigan är lite högre, har rundare öron och finns i fler färger. Pembroken är mindre, tycker många är väldigt låga i fronten.. Dom kan även ha stubbsvans. Var påväg att köpa en pembroke men vet inga uppf i sverige som röntgar. Och den kullen jag hittade som jag skulle köpa ifrån fick bara tikar. Så då blev det en till Cardigan :) Ångrar mig inte en sekund, men nån gång när jag hittar en "bra" kull ska jag prova på en pem också :)

Dom är underbara! <3 *inte alls partisk* Tack! Han är 14v och och gör samma som brorsorna.. Så han kan redan Sitt, Stanna, gå och lägg dig samt Ge mamma en pyss ;)

En liten update om Lilja! Hon kan gå i koppel, går lös i skog och på fält. Inget är 100% än men det är stor stor framgång för oss. Inkallningen sitter inte alls och har aldrig gjort. Lilja är självständig och undrar mest varför hon ska springa fram till mig oavsett vad jag har för godis, leksak eller påhitt. Men vi jobbar på det! Hon kan i alla fall vara lös, har kontakt och följer efter mig i skogen dit jag går. Sen kan hon "vänta" och väntar tills jag kommer fram och tar fast henne och antingen släpper igen eller kopplar. Kan många "trick" men blandar ihop orden. Har lättare när man använder handgester men ska försöka fästa orden också.

Det har varit en spännande resa med många timmars jobb hittills. Vinthundar är inte det lättaste att motivera eller träna. Sen har vi även fixat kastrering (inte titthål) nu och det har gått väldigt smidigt. Smidig operation, snabb rehab och kommer slippa löp, risker med juvertumörer, livmoderinflammation m.m. Kändes som rätt beslut och har än så länge inte märkt någon skillnad på hennes humör, päls eller att hon skulle vara inkontinent. Några bilder slänger jag in också. Ena bilden syns inte hela svansen, hon har svårt att inte vifta på den :D Hon är 7 månader på bilderna och håller inte öronen så där längre, ska ta nya och visa det också!

2lu6pmv.png

ndo8eu.png

2h2fiub.png

2vnfhcl.png

Åh så spännande :)

Jag vet precis hur jobbigt det är att gå och vänta men tiden går fortare än man tror innan de är hemma och gör sitt bästa för att göra en gråhårig.

En bild bara för att påminna dig om vad valpar gör ;)

slakt.jpg

:banghead: Tur hon är söt

Senast ändrad:

:D Som sagt, tur de har utseendet för sig ibland och vet vad de ska göra för att blida oss mattar och hussar!
Ebun var en väldigt snäll valp, hittade på väldigt lite dumheter så jag antar att jag kommer få det sju resor värre den här gången. Eller rättare sagt, jag ställer in mej på det! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka