Sv: Valp 2012

Får ni inte vänta tills hundarna lugnat ner sig? Så fick vi göra under valpkursen, vi satt helt enkelt på gräsmattan och pratade/hade teori tills de var lite lugna. Sen fick vi träna lite, men det var sånt avstånd mellan oss att hundarna inte kunde nå varandra så man behövde liksom aldrig oroa sig för att han skulle kunna göra illa någon mindre hund!

näe..hon kör igång direkt och vi får stå som i ring, visserligen med lite mellanrum men min hund far åt både höger och vänster och vill till dessa hundar. Sedan pratar hon en hel del mellan övningarna och då blir det så där.

Jaha! Då förstår jag att det känns jobbigt. Jag tycker det var jättebra att vi hade den där stunden så de hann lugna ner sig!
Hoppas det snart går bättre för er! :)

Vår Humla var likadan och maken som har trasiga axlar hade ett helsikke. Den förklädda canecorsoterriern kunde explodera i utfall mot småhundarna med JAG VILL LEKA GENOM ATT STAMPA PÅ DIG anfall. Eller gläfsa -LEK MED MIG DÅ....länge och ihållande.
Jag hade tur och Fiffi fick bara spattryck ett kurstillfälle. Då slängde hon sig framåt uppåt och snodde runt i luften så det såg ut som jag ryckte ner henne i backen med en jäkla kraft - fast jag i själva verket slackade kopplet så det inte skulle bli ryckigt - knasjycke. Och detta gjorde hon då och då under hela den gången. När hon kom ner tog hon tag i kopplet och backade och drog. - Du får inte låta henne ta tag i kopplet...nä just det...ska bara få henne att sluta backa så jag kan ta ut det ur hennes mun utan dragkamp...

kl

Vår grabb häromdagen, nu 11 månader. 1 år innan månaden är slut :o.
P1060434_zpsda9146e9.jpg

Vilken snygging!
Visst har det gått fort? Vår vovve blir ett år 4 april. Jag tycker vi nyss hämtade hem honom!

Kul med såna här trådar där man kan gå tillbaka och läsa hur uppspelt och nervös man var inför sin lilla valp, och läsa här nu: Nästan 1 är senare!
Alla utvecklingar man gjort, alla nya gråa hår man odlar ;)

Kul att följa er allihoppa! Även om jag själv inte längre har en 12.a.
Känns konstigt när jag tittar tillbaka. Började skriva i tråden i maj/ juni, då ja hämtade hem min grabb.
Nu nästan 1 år senare, står jag här utan honom. :(

Har sett vilken otur du haft :cry: fösrtår att det känns väldigt konstigt. Speciellt när Love var så himla ung också! :( Fy tusan!

ja :( *kramar om* men vi vill ju ha dig här iaf. Love var fantastiskt fin. Hur känner du inför en ny valp?

Jag har börjat småplanera för en valp 2013, men jag är inte riktigt säker ännu.
Men ja, nån gång blir de valp igen, när man landat och alla känslor lagt sig och man kan tänka klart blir de nog en till hund. Men just nu duger det fint med min Buffa jag har. (boxer)

Bara att fjanta sig och inte låta det bli dragkamp. Hon är ju lite osäker så man såg liksom att hon inte visste var hon skulle ta vägen med sig själv så det var bara att liksom visa vägen.
Idag var jag på ringträning utan hund. Kompisens pomme fick vara vår försökskanin så vi smög in. Var jätteroligt. Nästa tisdag ska jag släpa med Humla - det blir nog ingen lugn tillställning...

kl
Min Sickan har ju hunnit bli fem månader och ca tre veckor! Hon är en riktig kanonhund med en räv bakom varje öra.
Att ha henne lös (eller i långlina som jag har numera) funkar bra, inkallningen funkar bra tillochmed med lite störningar! :)
Hon har nu när hon blivit lite större blivit lite reserverad mot folk hon inte känner, men det är inget jag känner att jag behöver förfasas över, vill hon inte hälsa på främlingar ska hon givetvis slippa tycker jag. Jag är bara lite ovan eftersom min förra hund var alldeles manisk med att hälsa på allt och alla, och vi fick lägga ner träning på att tänka bort människor och hundar i omgivningen.
Hon börjar begripa sig på det här med apportering så smått, (iallafall ibland) riktigt kul!
Att gå fint i koppel funkar oftast bra, det blir väl lite stopp och stanna här och där för att påminna om att det inte går att ta sig fram om det tar emot runt halsen, för det allra mesta funkar det bra! Vi försöker miljöträna mycket eftersom hon ibland blir lite osäker på nya ställen, men hon brukar finna sig tillrätta och bli varm i kläderna ganska snabbt. Jag har fått börja skvallerträna henne, eftersom hon är snabb att skälla på saker hon är tveksam till, och det funkar bra hittills!

487584_10151370165785765_1609159677_n.jpg

Hon for som ett torrt skinn. Skulle hälsa på allt o alla, hoppade på mig, skuttade upp o ner och fram och tillbaka. Som sagt - det är en förvuxen jack russell. Jag har nu tre m långa armar. men kul var det.

*asgarvar* tänker ungefär som när barnen var riktigt små och riktigt griniga och när man såg andra barn göra likadant kom tanken: vilken tur att det inte bara är mina som låter så där! Men när du beskriver det låter det så otroligt charmigt :D sådan glad och fantastisk hund :D

KL

Om allt går som dottern planerar så får hon hem sin valp i höst, senhösten, en cavalier king charles. Jag som har fullt upp med denna unghund känner just nu att jag har händerna full men hon är ju 14 år och jag känner att hon är mogen för ansvaret med min vuxenhjälp. Tror hon kommer fixa det galant, annars skulle jag aldrig gått med på det och just nu är hon iaf fullt medveten om att det är hennes hund och allt vad det innebär. Känns iaf rätt kul om allt går enligt planerna :)

Vi har kommit jäkla långt sista veckorna. Nu sitter det rätt bra att hon går förbi folk utan att behöva hälsa på alla. Som jag har kämpat med detta! När hon var lös och vi tränade inkallning häromkvällen kom en människa bakom henne och hon stannade bara upp och tittade på kvinnan. Det var första gången det hände, kom nästan en lyckotår :D När vi hade stadsträning tidigare i veckan märktes det dock att hon blev lite stressad, då vill jag inte köra på utan backa och göra en annan dag i stället.

Kul att det går bättre!

Låter som om ni har haft lite samma problem som vi hade i början när Kiro var liten. Han var otroligt social och nyfiken och ville helst av allt hälsa på allt och alla. Fanns det en spännande hund eller människa i närheten var matte inte vatten värd. Det jag gjorde var framför allt att se till att han inte fick hälsa på folk och hundar vi mötte mer än vid enstaka tillfällen. Ganska snabbt minskade förväntan vid möten. De få gånger han får hälsa så måste han först sitta vid min sida och hålla ögonkontakt i någon sekund och få ett varsågod. Men det har varit skitsvårt att få folk att fatta att de måste vänta lite innan de får hälsa på hunden.

Jag använde mig även av en 10 meter lång lina fäst i en sele för att kunna stoppa honom när han var på väg fram till någon innan vi hade ett fungerande stoppkommando. Linan släpande på backen och ställde jag mig helt enkelt på den om han var på väg fram till någon eller något. Det är antagligen svårt med en stor och stark hund. Men för att lyckas med träningen är det nog väldigt viktigt att bryta ner förväntan vid mötena som hunden har och minimera risken för att huden blir belönad (får hälsa) för att felaktigt beteende (gå fram utan lov) och belöna massor vid rätt beteende (ignorera den man möter och/eller ta kontakt med föraren).

Kl.

Idag var det exakt ett år sedan vi hämtade vår lilla buse.

Då:
IMAG0112.jpg

Idag:
DSC_0072.jpg

Vi har lärt oss massor och har massor kvar att lära. De flesta dagar har varit roliga men vissa har varit jobbiga. Oro för Kiros hälsa eller misstag jag har gjort i träningen har gjort dessa dagar jobbiga.

Jag hade aldrig trott att jag som aldrig tränat hund innan skulle kunna komma så långt på ett år. I princip är vi redo för lydnadsklass 1 och vi jobbar med flera moment från högre lydnadsklasser och bruksklasser.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 140
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 668
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inspo: dela FL
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat