Sv: Valp 2012

Ynkis har varit på sin första utställning. Han skötte sig så bra en valp bara kan sköta sig! Underbara lilla staffen.

179694_10151262261786573_54361453_n_512a9bd59606ee67e987cd4e.jpg

555150_10151262224151573_1207476178_n_512a9bfbe087c3177679d489.jpg

1807_10151770360169546_1052765381_n_512a9c069606ee67a7368d9e.jpg

482420_10151770360364546_1583018116_n_512a9c10ddf2b34036771a88.jpg

På valpkursen igår var det en staffetjej 5 mån, svart, som låg i mattes knä hela tiden. Hur söt som helst :)
Grattis, vad kul när det går bra :) Tyckte han det var kul?

KL

Min tjej har blivit stor, första löpet har kommit igång :D oj oj känner mig som en förstagångsmamma :D

kl
Hur går det för er?

Idag hade vi avslutning på valpkursen, lite trist.
Har för övrigt haft första viltmötena i form av harar (hon skötte sig utmärkt!), börjat få till ett bra fotgående, stundtals lärt oss kela utan att bitas, överlag slutat bete sig som en piraya. Rumsrenheten går lite upp och ner.

Här går det bra, det rullar på. Vi kämpar med det mesta, gå fint i koppel, lyssna, min hund är allmänt viljestark. Men fantastisk. Vi kämpar på med valpkursen, hon är väldigt lättlärd men har väldigt svårt att koppla bort de andra hundarna. Hon blir himla frustrerad av att inte få vara med dom. Vi kommer att gå valpkurs och unghundskurs parallellt. Vi gick på stan häromdagen och det gick verkligen super. Hon tyckte nog det var mycket folk men hon skötte sig oklanderligt. Det är såna gånger man märker att vi gör framsteg.

Det går upp-och-ner.
Vissa dagar är han helt underbar, andra dagar har han väldigt selektiv hörsel på promenaden. Inte så han sticker, snarare så att han hittar nåt himla mysigt eller gott (tänk frysen hästskit) och då fjantar han runt och vill inte komma.
Men överlag märks det att han mognar. Behöver inte alls hälsa på allt och alla han ser längre.

Här är det varannan dag varannan hund. Lyssnar den ena så är den andra döv. Grannen fick sällskap på sin hundpromenad häromdagen. Humla sket fullständigt i mig o syrran och jag fïck inte stopp på grannen så jag kunde få fatt henne. Kom efter en stund jätteglad. Nästa dag var det Fiffi som varit jätteredig med bilar som sprang iväg och kollade en bil som som tur var körde sakta.
Koppel som gäller för dom fröknarna kan jag säga.
Det är dags för lite skola...
Fiffis personsökkurs börjar i april och troligen blir det privatlydnadskurs med Humla tillsammans med kompisens pomme - han har också lite egna ideer. Vi ska nog även önska att få prova på lite agilityhinder så canecorsoterriern Humla får lösa lite problem. Inga hopp o slalom kanske men lite tunnlar o fart passar nog henne.

Vad kul att börja med dessa kurser, jag vill men har ännu inte kommit på vad som passar oss. Rally kanske och spår, el näe..svårt. detta är den första hund jag haft med egenskaper som jag vill utveckla, som jag känner att jag kan utveckla. Men prio ett just nu är grundlydnad. Socialitetsträning går riktigt bra. I morgon är det marknad i stan och vi ska dit, tror det går galant.

Låter härligt det där med att inte behöva hälsa :-) vi är inte riktigt där än haha unhefär hälften måste provas hälsas på.

Här rullar det mesta på. Innkallingen fungerar klockrent de flesta dagar. Vi jobbar på det och det fungrar utan problem att ha henne lös. Vi har inte lagt in kommamdot fot än utan visar med kroppsspråket tills vi får lite hjälp med positionen på unghundskursen, lättare att göra rätt från början.

Sen har vi testat lite nya saker nu också. Damen har badat (benen och magen) i havet och så har vi testat och jogga med henne två gånger nu. Sen måste jag ju berätta att vi fick beröm i helgen för att hon är så lugn och lyhörd, och det värmer när allt går skit :) Imorgon blir hon föresten 9 månader:laugh:

Usch, lider verkligen med dig. Tänk så oväntat allt kan bli ibland.
Har du planer på en ny eller ligger det så långt in i framtiden att det känns som "aldrig mer!"?

Det är lite olika, ibland kan damen ha selektiv hörsel, gärna när det gäller något "ätbart" hon hittar utomhus...
Men hon är otroligt duktig på inkallning, att ha henne lös är aldrig något problem. Hon fattar det där med att gå fint i koppel, men det ska helst ske på hennes promisser...! ;D hon har mkt egen vilja, men är samtidigt väldigt lättlärd och samarbetsvillig :).

Just nu har hon dock UVI, har även haft kräkningar. Fick antibiotika för UVI igår, men kräktes innan dess. Vi och veterinären hoppades på att det var något tillfälligt, men sen kom det mer på kvällen och idag på eftermiddagen kom de mer. Kräks hon igen imorgon, ska vi åka in o röntga henne. Har pratat med vet idag, så nu äter hon skonkost.. Men hon är inte medtagen, är lika livlig o lekfull som vanligt, äter o dricker som vanligt också.. Så hon har kanske bara ätit ngt halvruttet ute.. :)

Det är bara att prova på :) Och ni har ju hela livet på er.

Delvis kl
Det här med att inte hälsa på allt och alla funkar när man är ute och går, men om man står och pratar eller liknande så är det svårt hälsar Stoja, jättesvårt! Inte kan hon hälsa lugnt heller (bakläxa på vår uppfostran dock) utan hur vilt som helst, helst med 0 tassar i backen.

Även hundmötena börjar gå bättre, men idag var både hund- och människomöten katastrofala :crazy: Först SKRIKER hon i trapphuset i en kombination av att hon inte fick hälsa på grannen i trappen och att hon hade bråttom ut (tror jag). Sen råskäller hon på hundarna vi möter. Tur att hon brukar uppföra sig betydligt bättre.

KL
Idag gick det inte bra på valpkursen alls :( hon var helt ofokuserad och blev störd av minsta lilla ljud och varje rörelse från dom andra. Jag blev själv på dåligt humör och tyckte det var jättejobbigt att blåhålla henne i kopplet för att hon inte skulle hoppa på de andra hundarna. Blir oxå stressad över att de är så mycket mindre än henne. Hon skulle kunna bryta ryggen på allihop bara genom att sätta en tass på dom :S

Glömde skriva igår när jag tänkte, var så himla mycket här.

Fina Love :( Vilken fantastiskt vacker hund. Beklagar verkligen allt som har hänt.

Här finns ingen som helst prestation för tillfället haha just nu vill jag bara klara av den där jädra kursen med axlar och händer i behåll efter allt tokhållande i kopplet och alla hennes ryck framåt när jag minst anar det :D men för mig personligen hade det nog varit bra med lite bättre storlekssammansättning. Dessa småhundar stressar mig enormt för jag vill inte att hon ska råka göra illa dom när hon far fram. Denna stress känner hon såklart av och det tillsammans med frustrationen att inte få leka utan göra massa övningar blir ju bara tok.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 674
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka