Sv: Valp 2012

Vår unglabbe har blivit 10 månader. Vart tog tiden vägen :eek:??
Bara två månader kvar så fyller han 1 år....

Just nu är han rätt dryg, nonchalant och fylld av "ska bara"...jag och husse jobbar på för fullt för att få tillbaka honom till den där mysiga grabben som lyssnade och lydde. Ok, han är fortfarande mysig, men aningen jobbig ute.
Men vi kämpar på, så ska det nog fixa sig.

Annars blir det väl blocket....pga allergi :angel: (obs, ironi)

Det låter aningens välbekant! :angel:

Jag undrar ofta vem som bytte ut valpen som tyckte att matte överträffade allt annat och som lyckligt kom springande till en 11 gånger av 10 när man ropade på henne.

Känner också igen det. Till på köpet löper hon nu och tycker att allt ska luktas på, matte och husse håller konstigt nog inte med ;) Förutom att hon är väldigt lättdistraherad och att det verkar som att hon har haft lite ont i magen har hon ändå varit som vanligt hittills. Men måste fråga er som har haft tikar tidigare, jag tycker min äter lite sämre nu sedan hon började löpa. Brukar de få sämre aptit?

Nämen! Jag har bombsäker på att det var du som hade den! Men nu kikade jag tillbaks i Retrievertråden och såg att den valpen inte ens var en tik.. Koll man har :)

kl
Idag har vi börjat valpkurs :D
Kan konstatera att jag har en lättlärd, folkglad valp som har rätt lätt att koppla av och som är duktig på att skälla.

KL

Jisses igår var vi ute på uteplatsen och skottade och hunden gick lös för i min värld skulle hon ju nosa, lägga sig eller ngt annat. Det fanns inte på kartan att hon skulle göra ett graciöst hopp över snökanten och ut på vägen! Åh herregud vilken cirkus. Jag lockade, pockade, var arg, var snäll, allt mellan himmel och jord och hunden kom fasen inte. Hon tittade bara på mig och sprang en runda. Till sist, efter vad som kändes som en evighet fick dottern tag i henne och vi kunde gå in. Tur att hon är söt..

KL

Jisses igår var vi ute på uteplatsen och skottade och hunden gick lös för i min värld skulle hon ju nosa, lägga sig eller ngt annat. Det fanns inte på kartan att hon skulle göra ett graciöst hopp över snökanten och ut på vägen! Åh herregud vilken cirkus. Jag lockade, pockade, var arg, var snäll, allt mellan himmel och jord och hunden kom fasen inte. Hon tittade bara på mig och sprang en runda. Till sist, efter vad som kändes som en evighet fick dottern tag i henne och vi kunde gå in. Tur att hon är söt..

Tur att ni fick tag på henne. Det är min mardröm att Kiro skulle få något infall och hoppa rakt ut i vägen och bli påkörd.

Kl.

Kiro platsar för övrigt inte i tråden längre för nu är han 1 år gammal!!!

Skrev en liten sammanfattning om hur Kiro var som valp eftersom det kan vara kul att läsa om några år:

En sammanfattning om hur Kiro har varit som valp nu när han inte är valp längre. Ett bra ord är enkel. Det mesta har varit relativt enkelt. Han är inte tuggat sönder mycket alls och framförallt inte något av värde. Han blev rumsren vid 4 månader. Han har aldrig haft några problem med att vara själv hemma. Han kan koppla av vart som helst tror jag, han har sovit på båtar, på bussar, på tåg, i rum fulla med människor och hundar, på lydnadsplanen i pauserna osv. Finns det inget bättre att göra så kan man ju sova =) Men händer det något kul så är han på, väldigt på, allt ska ske så snabbt som möjligt. Han är väldigt kvicktänkt när vi tränar in nya saker, älskar shaping där han får tänka själv. Han är väldigt signalkänslig på gott och ont, det gäller verkligen att matte gör rätt. Han är väldigt orädd och bangar inte för mycket, får i trånga utrymmen, stora hästar (nästintill självmordsbenägen ibland), tåg, långtradare och bussar flyttar han sig inte för om inte matte ber om det… Höga ljud är han nyfiken på och vill gärna veta vad som lät. Det vi har fått jobba mer med är att han ska vilja ha godisbelöningar för han är inte mattokig men nu fungerar det för det mesta samt att man inte får hälsa på allt och alla. Han är en väldigt social liten hund. Kloklippningen har också varit lite kämpig men absolut inte omöjlig. Han är idag knappt 47 cm hög och väger ca 16 kg.

En bild från en promenad på isen, han är dock inte riktigt 1 år vid tillfället men så här ser han ut nu iaf:

DSC_4551red.jpg

Jättefin!! Klart att han platsar, kan vi inte följas åt fastän de vuxit upp? Vore ju kul att se dom fortsättningsvis också tänker jag :)

Tråden gäller ju de som var valpar 2012 så jag tycker definitivt vid kan fortsätta i tråden.
Min sambo körde f.ö. ost-tricket på unghunden häromdagen. Baconost i tub som belöning på promenaden. Hunden lydde mycket bra, så bra att sambon ibland fick skjutsa iväg honom för han gick och ville ha mer :D och sambon nästan snubblade på honom.

Vad bra att de vappisar som föddes förra året får ha kvar sin tråd :)

*kl*

Två bilder på min puffla :love:

penny_18.jpg

penny_19.jpg

toksöt :)

KL

Hur gör ni vid möten? Jag vet hur man ska göra men det funkar inte riktigt för oss. Hon vill fram och hälsa och busa med nästan varje människa och hund man möter och hon börjar bli jäkla stark så det är svårt att hålla emot. Klicker fungerar 5 av 10 ggr, dvs jag får som ingen kontakt med henne. Börja om med kontaktövningar? eller vad har ni för råd?

Jag tar honom åt sidan och ser till att han håller kontakten med mig, lek eller godis och beröm när han gör rätt. Har nyligen klickat in honom så ska försöka med skvallerträning.

Nackdelen med sociala hundar;) Vi kör med kontaktövningar och får vi ingen kontakt så kommenderar vi ett sitt, för det sitter i "ryggmärgen" på henne (möjligtvis vill hon inte sätta sig ner riktigt om det är kallt ute, men stannar upp och tar kontakt gör hon iaf). Har haft någon gång när jag har bett henne om att gå bakom också om hon har varit riktigt envis.

Skvallerträning är något som jag helt klart skulle vilja lära henne, tror hon skulle fungera riktigt bra på det.

Nu har det varit riktigt blåsigt och ganska kallt här en veckas tid och då reagera hon med lite irriterade ögon, lite rinniga, men utan var. Det verkar som att hon har ganska känsliga ögon när det blir hård och kall blåst en längre tid, speciellt blandat med snö. Idag ser det dock bra ut igen.

Kl

Idag var Love å jag hos veterinären.... Igen!
Och nu vet jag, nu har jag fått mina svar.

8 Januari drabbades han av glykolförgiftning, låg inne i 4 dagar med alkoholdropp, och kom hem på den 5e dagen. Under denna tid rasade han i vikt å tappade en massa muskler, å han blev mer å mer svag å vinglig i bakbenen. Återbesök där se undersökte rygg och kunde hitta att an reagerade när man tryckte på ryggen/ vid höften.

Idag var vi på röntgen.
Och Love har grav höftledsdyplasi, D-höfter :(
Kommer aldrig kunna leva ett normal liv, och är väldigt påverkad redan nu, 11 månader gammalt
Så, jag har tagit beslutet att han kommer få vandra vidare. Känns otroligt tungt men samtidigt är beslutet lätt att fatta när han inte kan leva ett normalt hundliv. :(

Min älskade lilla Love.
9 månader är vad vi fick ihop, inte ens sin 1 årsdag kommer han få uppleva.
Älskade lilla isbjörn, han kommer vara så saknad!

Inom några dagar kommer han vara borta för alltid :(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 739
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka