Sv: Valp 2012

Ah jag kanske ska börja samla på mig sådana jag också, behöver hage till min vuxna vovve när vi flyttar så han kan vara ute!

knapp
nästa onsdag får vi träffa valpen för första gången och sedan är det bara drygt 2½ vecka till så får vi hämta hem honom! :love:

KL

I torsdags var vi och tittade på en kull med bedårande valpar hos en bra uppfödare (av allt jag känner efter att ha tittat på hunddata och varit och hälsat på). På fredag om två veckor får vi hämta vår kille. Det blir en gul labbehane. Har inte haft valp på 8 år så det känns både kul och nervöst. Ska kolla igenom allt hemma och se vad vi måste valpsäkra. Längtar så och räknar ner tiden!

Att det blev nu och inte i höst som planerat beror på att jag snart har 7 veckors semster, så det kändes mer lämpligt i tiden helt enkelt.

*kl*

Lilla Love :love:

DSC_1509.jpg

DSC_1484.jpg

DSC_1477.jpg

DSC_1447.jpg

DSC_1471.jpg

KL

Min lille Barney har blivit 12 v gammal nu

156264_10150806966437582_665887581_9619326_2082511033_n.jpg

och har idag fått gå sitt första valpspår :laugh:

582421_10150806962352582_665887581_9619293_255209472_n.jpg

Men vilken gullig lurvig sötsak! :love:

KL
vi har idag fått veta vilken valp som blir vår och det kunde nog inte bli bättre:love: på onsdag får vi som sagt träffa honom för första gången, jag längtar redan tills vi får hämta hem honom i början av juni!

Så fin (och "stor" han blivit)! Nyfiken på ditt valpspår, vad innebär det mer exakt? :)
Jag saknar lilla Dahlia något enormt, men hon är ju hemma hos hennes mamma och myser så det vill man inte ta ifrån henne heller ;)

Så fin (och "stor" han blivit)! Nyfiken på ditt valpspår, vad innebär det mer exakt? :)
Jag saknar lilla Dahlia något enormt, men hon är ju hemma hos hennes mamma och myser så det vill man inte ta ifrån henne heller ;)

Kan förstå att du saknar henne, hon är ju så bedååååårande söt :love:!

När jag lägger "valpspår" (eller nybörjarspår kan jag även kalla det, om det är en äldre hund) så gör jag bara ett uppstamp (skrapar lite med fötterna i marken), går ca 10-15 m rakt fram i så enkel terräng som möjligt, lägger ner förstärkning (idag hade jag en snusdosa med en klick baconost i och en tygräv) och går sen ett par meter till innan jag vinklar av och ser till så att jag går minst 10 m från spåret på vägen tillbaka (detta för att hunden inte ska få vind på min tillbakagång).

Sen får spåret ligga i ca 10-15 minuter innan jag släpper på valpen. Jag går fram till uppstampet, pekar ner mot det om så behövs så valpen får upp vittringen, sen går jag sakta med den i spåret och låter den sköta sig själv. När vi kommer fram till spårslutet blir det jubel och kalas och vi smaskar på godis och leker med leksak :banana:.

Dessa korta, enkla spår kör jag tills dess att valpen förstått vad det hela går ut på och "suger tag" i påsläppet självmant och börjar spåra. Då kan man börja så smått att experimentera med liggtid och längd, och då introducerar jag även spårsele och spårlina (innan så spårar jag i vanligt halsband och koppel) :laugh:.

Ja visst är hon? ;)

Tack för förklaring, gjorde i princip likadant på min gamling men körde med blod och skank på en gång, dock samma längd och liggtid som du beskriver. Gick väldigt bra.
Men för en liten valp kanske det är bättre med tygräv/-leksak och smaskigt godis på slutet, innan man introducerar de riktiga grejerna? Som tur är är lilla Dahlia ett riktigt matmonster så det blir inte svårt att motivera henne till att komma fram till spårslutet i alla fall :D

Fast vi är inriktade på bruks/personspår :)! Hade vi kört viltspår så hade jag kört på blod och skank direkt, 2-3 timmars liggtid och liiiite längre spår :laugh:!

Jaha! Ja då blir det naturligtvis lite annorlunda. Har bara för mig att jag läste nånstans att man inte skulle introducera skanken direkt...längtar tills jag får träna lite med henne! :)

Vilken rolig tråd! Jag väntar nu på "min" valp som är 7 veckor nu :D Jag kan inte sova på nätterna för jag är så pirrig och glad, tittar på bilder och filmer och har köpt valp böcker och tricktränar min systers hund så jag ska vara förberedd. Min första egna valp! Förutom Nelly som är hela familjens hund, men bor inte hos mamma längre utan har flyttat till min pappa! :)

Han heter Disco nu och jag kommer döpa honom till El Disco de Imon. Han fick döpas med kärlek, hans mammas "förfäder" har lite franska namn och sen ville jag ju behålla uppfödarens namn och även ta in mitt namn, Imon är Nomi baklänges ^^ Säg gärna vad ni tycker om namnvalet, hoppas det inte låter allt för weird ^^ här är lillkillen:
1f7pqr.jpg

Han är en mini aussie, miniature american shepherd:love:

Vilken liten sötnos:love:

Tycker namnet var hel fräckt! :idea:

Imorgon kommer äntligen min lille kille!
undra om man kommer lyckas somna ikväll:D

Så snäll och försiktig Love ser ut :)

Det viktiga i en valptråd är väl bilderna så här kommer några på Kiro exakt 15 veckor när bilderna togs:

Kiro verkar ha en stark instinkt att klättra, försöker klättra upp på det mesta:
33057779.jpg

Husse ville ta kort på vattnet i bäcken när Kiro hoppade över till andra sidan genom att mellanlanda på husses ryggsäck som han hade på ryggen och hoppade sedan tillbaka framför kameran vilket resulterade i en häftig med tyvärr suddig bildserie:

33057781.jpg

33057782.jpg

33057783.jpg

33057784.jpg

33057785.jpg

Längtar till sommaren när vi kan prova att bada, jag tror att Kiro kommer att tycka att det är kul. Kollar in vattnet:

33057786.jpg

I övrigt går träningen för det mesta framåt. Har lite svårt att komma fram till hur jag ska belöna i spåret (personspår). Vill få honom att tagga ner lite och bli mer noggrann med godis är tyvärr inte intressant. Ska prova med längre liggtid nästa gång.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 885
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka