Sv: Valp 2012

Jag har haft en del strul med mina foton på datorn, men tydligen funkade bilden nu. Detta var alltså Lovis som nu blivit fyra månader gammal, och som är en riktigt rolig hund. Hon håller sig jättebra på vår tomt som inte är inhägnad, kan vara med mig med hästarna utan problem och gillar att träna tricks. Något hon inte gillar är att ta det lugnt, så jag tror hon blivit precis som jag... passivitetsträning i fokus med andra ord.

*knapplån

Idag var jag och kollade på valparna igen och lyckades faktiskt bestämma mig för vilken jag vill ha :banana: Sen får vi se om det blir den för det är två som ska välja slutgiltigt före mig... Jag hoppas de stannar vid sina favoriter så jag får ha "min" ifred xP Har tyvärr ingen bild för de var så busiga att jag glömde bort att fota :o Men om några veckor lär det bli många bilder :D En übersöt blåbrindlad whippetkille är det iaf, ni kan själva föreställa er :love:

KL

Nu har vår lille kille kommit hem, den gula labbepojken. Han sov i bilen på vägen hem, sen undersökte han och busade här hemma. Natten sov han som en stock på golvet (var för varmt för att ligga på bädden tydligen), vaknade vid 5 och behövde ut och kissa och sov sen till 8!
Lagotton tycker att han är sådär...hon har svarat lite grann på hans lek så hon smälter nog så småningom.
Kisse har sovit på övervåningen inatt, men han kommer in och äter och är social med oss i alla fall, även om han snabbt travar förbi den lille (som inte bryr sig så mycket om honom).

Låter som Lovis är en väldigt trevlig valp =) Skulle önska att Kiro uppskattade trickträning lite mer.

Kiro har äntligen börjar tappa sina sylvassa små tänder, jag kommer inte att sakna dem :p

I övrigt så fungerar det mesta rätt bra just nu. Men han är fortfarande ganska ointresserad av godis så vi får jobba mycket med lek i träningen. Men det är inte helt lätt att lära in nya "lugna" saker som stå och utgångsposition när han inte vill ha godis och bli ganska speedad av lek. Nu fungerar sitt och ligg för det mesta om han inte är för på för då chansar han på vad matte vill. Inkallning är skitkul träning tycker Kiro för då får man springa fooort.

Vi har gått några korta spår nu och det är nog bland det bästa Kiro vet vilket tyvärr gör att det kan gå lite snabbt och att han går sicksack över spåret men jag ser det som ganska positivt att han tycker att det är så kul. Ska börja med lite längre liggtider så måste han förhoppningsvis lugna ner sig lite.

Nu har vi börjat på valpkurs och då inser man igen hur otroligt framåt och hur orädd Kiro är när man träffar andra valpar i liknande ålder :o

Kiro låter som en väldigt härlig valp! :)

Gaia har precis tappat den sista valptanden. De två övre hörntänderna dröjde sig kvar rätt länge och de nya hann ut till drygt hälften innan de bestämde sig för att lossna. Trots att Gaia är en riktig A-valp och extremt sansad för att vara whippetvalp så är jag mycket glad över att hon nu endast har sina permanenta tänder. :p

Jag måste verkligen skärpa mig och komma igång med lite mer träning med Gaia. Men det är väldigt svårt när man har två hundar har jag märkt och den som man inte tränar hela tiden vill lägga sig i. När jag tränar Gaia så är det nästan mest Dafne som blir tränad på att ligga och vänta i sin korg. Oftast slutar det med att jag tränar dem i "stereo", vilket inte är särskilt optimalt.

Ja just det. Gaia tycker också att det är skitkul med inkallning. Dock har hon börjat med att avsluta den med att kasta sig rakt upp i min famn. Finns det baseballhandskar som är stora nog för att plocka ner whippetvalpar som kommer flygande? I så fall skulle jag behöva en!

Duktig på att söka kontakt!
IMG_2149red.jpg

Underbar! :love:

Jag smälter å andra sidan fortfarande för den där blicken hos Sigge varenda gång, 3 år senare.

KL

Hej! Här är en nykomling på hund.
Jag är i och för sig uppvuxen med hundar och har alltid haft hundar
lite i utkanten av mitt liv. Men det har aldrig riktigt funkat att skaffa en egen.

Men nu! I början av juli hämtar vi en Eurasierkille. Gissa om det längtas!! :bump::bump:

KL

Hej! Här är en nykomling på hund.
Jag är i och för sig uppvuxen med hundar och har alltid haft hundar
lite i utkanten av mitt liv. Men det har aldrig riktigt funkat att skaffa en egen.

Men nu! I början av juli hämtar vi en Eurasierkille. Gissa om det längtas!! :bump::bump:
Å vad spännande, en till som blir med Eurasier-valp i sommar!! :bump:

När är Kiro född? jag är nyfiken, för lovis har också börjat tappa sina tänder nu sedan någon vecka. Just nu saknas det två små gaddar i underkäken. Hon har varit jättebitsk mot mig och min sambo, men mot andra har hon lugnat sig mycket. Förmodligen för att vi accepterar ganska mycket, men brukar gå ifrån henne när hon är för hårdhänt.

Som du säger är det svinkul med tricksen, och jag förstår problematiken med att belöna med lek. Funkar det bra med röstberöm? Senare kanske du kan öva in kedjor, typ sitt-ligg-ligg kvar = lek? Då får man någonting "gjort" medan de är lugna men kan avsluta med lek.

Vilka tricks lär ni andra era valpar? Lovis kan sitt, ligg, rulla runt, och vinka och detta även på 10 meters håll. Sedan kan hon vacker tass, vinka från ligg, snurra runt och att nosa på framsträckt hand. Jag försöker lära henne att "sitta fint", och det går väl ibland men ofta blir hon för exalterad och hoppar istället för att sitta.

Min har också börjat tappa tänder. han bli 15 veckor i morgon :-)

Han kan sitt, och ligg om jag visar med handen. Men har ju bara haft honom en vecka :-)

Jag börjar tappa kollen på veckorna nu.. Lovis är nog 16 veckor nu, så det kanske brukar vara runt 14-15 v de börjar tappa tänder?

När är Kiro född? jag är nyfiken, för lovis har också börjat tappa sina tänder nu sedan någon vecka. Just nu saknas det två små gaddar i underkäken. Hon har varit jättebitsk mot mig och min sambo, men mot andra har hon lugnat sig mycket. Förmodligen för att vi accepterar ganska mycket, men brukar gå ifrån henne när hon är för hårdhänt.

Som du säger är det svinkul med tricksen, och jag förstår problematiken med att belöna med lek. Funkar det bra med röstberöm? Senare kanske du kan öva in kedjor, typ sitt-ligg-ligg kvar = lek? Då får man någonting "gjort" medan de är lugna men kan avsluta med lek.

Vilka tricks lär ni andra era valpar? Lovis kan sitt, ligg, rulla runt, och vinka och detta även på 10 meters håll. Sedan kan hon vacker tass, vinka från ligg, snurra runt och att nosa på framsträckt hand. Jag försöker lära henne att "sitta fint", och det går väl ibland men ofta blir hon för exalterad och hoppar istället för att sitta.

Kiro är född den 28 Januari så fyller 4 månader idag :laugh: Var exakt 17 veckor i lördags och det var då de första tänderna ramlade ut. Han har också varit rätt bitig, framförallt på nya människor. Mig biter han bara på när han är övertrött, har lärt sig att matte är en sån där som blir tråkig om man biter.

Vi belönar ganska mycket med lek så det är bra "fart" i träningen. Upplever att han inte tycker det är värt att vara still (myror i tassarna?) bara för att få godis för han tar godis bättre om man rör sig. Men det blir bättre och bättre så någon gång i framtiden kanske godis duger till den kräsna herrn i fler lägen.

Kiro kan mest vardagskommandon: Sitt från stående, ligg från stående, vänta (stanna och vänta på promenad), varsågod, loss, här (inkallning), nej. Sen har vi olika targets: handflata-nos (eller tänder :o), framtassar-bok, nos-targetstick. Sen kan han även lite mer onödiga saker som att ställa sig på vågen själv, "var är husse?" = leta efter husse

Eftersom han har varit lite knepig så har jag inte tränat in så mycket "onödiga tricks" utan sparat träningsviljan till det "viktigare". Men hoppas på att kunna träna lite mer olika tricks i framtiden.

Det vi jobbar på just nu som vi fått i läxa på kurserna är; stå, ingångar (hit), hålla kvar ögonkontakten + fortsatt jobb med nej (förbud).

Jag tror att Kiro vill bli agilityhund. Han har fått prova A-hindret några gånger och verkligen älskar det, hoppat däckhinder, hoppat vanligt hinder (typ 15 cm), provat både vanlig tunnel och säcktunnel och han har även gått över balansbommen en gång och gör det gärna igen men slalomen har han inte riktigt hajat än. Det är något annat än sitt och ligg fjanteri tycker han, lite mer fart :cool:

Jag har inte kollat tråden nåt innan, men nu får jag väl försöka hänga på... :P

Hämtade våran lilla krabat igår; en vit schäfertik på 8.5 vecka - så nu är det liv i luckan!

Förlorade vår vita herdehund förra året i cancer, och har vart ett tomt och dystert år.. Först nu känner vi oss redo för något ny.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 895
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka