Sv: Valp 2012
När är Kiro född? jag är nyfiken, för lovis har också börjat tappa sina tänder nu sedan någon vecka. Just nu saknas det två små gaddar i underkäken. Hon har varit jättebitsk mot mig och min sambo, men mot andra har hon lugnat sig mycket. Förmodligen för att vi accepterar ganska mycket, men brukar gå ifrån henne när hon är för hårdhänt.
Som du säger är det svinkul med tricksen, och jag förstår problematiken med att belöna med lek. Funkar det bra med röstberöm? Senare kanske du kan öva in kedjor, typ sitt-ligg-ligg kvar = lek? Då får man någonting "gjort" medan de är lugna men kan avsluta med lek.
Vilka tricks lär ni andra era valpar? Lovis kan sitt, ligg, rulla runt, och vinka och detta även på 10 meters håll. Sedan kan hon vacker tass, vinka från ligg, snurra runt och att nosa på framsträckt hand. Jag försöker lära henne att "sitta fint", och det går väl ibland men ofta blir hon för exalterad och hoppar istället för att sitta.
Kiro är född den 28 Januari så fyller 4 månader idag
Var exakt 17 veckor i lördags och det var då de första tänderna ramlade ut. Han har också varit rätt bitig, framförallt på nya människor. Mig biter han bara på när han är övertrött, har lärt sig att matte är en sån där som blir tråkig om man biter.
Vi belönar ganska mycket med lek så det är bra "fart" i träningen. Upplever att han inte tycker det är värt att vara still (myror i tassarna?) bara för att få godis för han tar godis bättre om man rör sig. Men det blir bättre och bättre så någon gång i framtiden kanske godis duger till den kräsna herrn i fler lägen.
Kiro kan mest vardagskommandon: Sitt från stående, ligg från stående, vänta (stanna och vänta på promenad), varsågod, loss, här (inkallning), nej. Sen har vi olika targets: handflata-nos (eller tänder
), framtassar-bok, nos-targetstick. Sen kan han även lite mer onödiga saker som att ställa sig på vågen själv, "var är husse?" = leta efter husse
Eftersom han har varit lite knepig så har jag inte tränat in så mycket "onödiga tricks" utan sparat träningsviljan till det "viktigare". Men hoppas på att kunna träna lite mer olika tricks i framtiden.
Det vi jobbar på just nu som vi fått i läxa på kurserna är; stå, ingångar (hit), hålla kvar ögonkontakten + fortsatt jobb med nej (förbud).
Jag tror att Kiro vill bli agilityhund. Han har fått prova A-hindret några gånger och verkligen älskar det, hoppat däckhinder, hoppat vanligt hinder (typ 15 cm), provat både vanlig tunnel och säcktunnel och han har även gått över balansbommen en gång och gör det gärna igen men slalomen har han inte riktigt hajat än. Det är något annat än sitt och ligg fjanteri tycker han, lite mer fart