Valnötsträd

Modig_Korn

Trådstartare
Min tråkiga föreläsare på skolan glappade att han hade ett valnötsträd i sin trädgård. Med en trädgårdsintresserad mamma tänkte jag att vi också kunde skaffa ett valnötsträd. Grejen är väl att vi inte vet hur stora de blir, enligt engelska wikipedia kan de bli 10-40 meter höga :eek:
Frågan är väl om de verkligen kan nå den höjden i Sverige (södra Skåne). Och om det finns olika sorter med olika sorters frukt/nötter.
Någon på buke som har detta träd? Eller har varit i närkontakt med det :p

Sv: Valnötsträd

Jag har träffat på lite olika valnötsträd. Det finns olika sorter, som beter sig lite olika. Den som jag har haft mest närkontakt med är Juglans mandshurica, den manchuriska valnöten. Enligt ett häfte som jag hittade nu blir den ca 12 - 14 meter hög och 14 - 16 meter bred. Juglans regia, den vanliga valnöten blir enligt samma häfte 12 - 15 meter hög och 8 - 12 meter bred. Båda är härdiga i skåne.

Jag orkar inte leta fram fler anteckningar just nu, kan återkomma i morgon :)

Här har du den grå valnöten också

Senast ändrad:

Vi har ett valnötsträd som vårdträd mitt på gårdsplanen här på Österlen. Det är ungefär 25 år gammalt och bär massor av frukt varje år. Jag vet inte vilken sorts valnöt det är men nötterna ser väldigt vanliga ut. Vårt träd är max 4 m högt och det är alldeles lagom.

När jag var liten plockade jag alltid valnötter med mormor (på Gotland). Träden var stora som äppelträd ungefär om jag minns rätt. Nötterna torkades sedan i nylonstrumpor på elementet! Nu har mina föräldrar köpt ett valnötsträd till sin tomt i Skåne, det är precis nyplanterat - men mamma räknar med att kunna plocka nötter så småningom.

De växer väldigt långsamt här, men på skolan har vi exemplar som säkert är en 30-40 år gamla och de är nog en 15 meter skulle jag tro(Juglans regia). Hemma på tomten har vi ett exemplar som tyvärr inte vet vilken sort det är, misstänker regia och det är nu ca 10-12 år gammalt och en 3-4 meter högt.

De blir ju inte så buskiga utan är ganska glesa med stor blad så de upplevs som väldigt luftiga tycker jag.

Åh! Jag minns oxå valnötsträden på Gotland :love: Men måste man köpa ett träd? Går det inte att plantera en nöt? :D

Det kan jag tänka mig, men rent logist borde det väl fungera? Jag kanske ska be moster på Gotland posta ett par färska nötter åt mig när de kommer :idea:

Satte ett valnötsträd på hösten för tre år sedan. Det har endast blivit ca 2 dm högre sen dess. Tror att dom växer väldigt sakta eller så har vi helt enkelt taskig jord. Redan första året fick vi sju nötter på det lilla trädet. Jättekul. Skulle du mot förmodan tycka att det blir för stort så kan du ju alltid låta någon kunnig människa ta ner det lite. Vi hade en arborist (tror det heter så) hemma som tog av ca 5 meter på några björkar. Det ser jättebra ut, inte alls stympat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·
Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
2 014
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur