Vallning med bearded collie

Glimfeather

Trådstartare
Idag har vi varit och tränat vallning med några andra beardisar (och en pyrineisk vallhund face race). Det är en valpköpare till Mattis uppfödare som höll i det (äger bl.a. min hunds mormor). Hon vallar både med beardis och med border collie.

Väldigt roligt att se alla hundar! En del brydde sig inte alls om fåren, medan andra fattade galoppen på en gång. Några hade vallat innan.

Extra roligt var det förstås att se min egen hunds reaktion! Han fattade galoppen på en gång och instruktören var helt lyrisk och berömde honom massor. Han var extremt fokuserad och visade inte det minsta osäkerhet ens när surtackan försökte stirra ut honom. Det är ju inte annat än att man blir stolt över det lilla odjuret ;) Mattis mamma och mormor vallar aktivt, och hans pappa har godkänt anlagstest, men valparna behöver ju inte få anlagen för det.

Nu får vi se om det blir vallanlagstest i framtiden och om vi får tillfälle att prova igen så småningom.

Fick ett par bilder från när han fick träffa fåren i fållan, man ser lite i alla fall
304996_10151046895322343_1440246343_n.jpg

375940_10151046895487343_380740291_n.jpg

Så här trött blir man när man har träffat får för första gången
404696_10151046892782343_1395299841_n.jpg

Och här är han med kullsystern, som också var med idag
421359_10151046893067343_1069025967_n.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vallning med bearded collie

Här är en till bild från igår på tre sketna hundar. Mattis, kullsystern och en av uppfödarens hundar (syns att de är svartvita va ;))
229264_10151046431677343_1341018016_n.jpg

Och där försvan lusten till att skaffa en bearder:p
Men är inte de en av få raser som har anlagsprov? Eller tom. enda?

Det är en del collies som också har godkänt anlagsprov men från det är det ju en lång väg till att hunden faktiskt ska fungera i praktisk vallning.

Dock är det ju beardisarnas prov som används även för andra raser och jag vet inte om det blir officiella resultat för dessa.

Haha, det är värt skiten, lovar ;)

Jag vet inte vilka raser som får göra VA-test och för vilka resultatet är officiellt. Är sjukt dåligt påläst, men har alldeles för mig att det blev officiellt för beardis för inte så många år sedan.

Finns lite info och bestämmelser att ladda ner här http://www.sbc-beardedcollie.com/ (under vallning).

Kan nog säga att jag har en skottfast beardis. Han har hört skott förr, på långt avstånd på valpkursen och enstaka på närmre håll. Men igår var det någon som sköt under längre tid på nära håll. Jag tror inte ens Mattis hörde det, han var helt fokuserad på att titta på när de andra vallade. Bådar gott inför framtiden, vill ju tävla i bruks :) Så nöjd med min fina hund som tycker allt vi testar på är så roligt och alltid gör sitt bästa :love:

Ja, det är lång väg. Men det är ändå värt att veta att anlagen finns där, även om man inte kommer använda dem :)

Vad roligt!
Jag har ju också vallat med min lancashire heeler och det är väldigt roligt när de visar att de kan de faktiskt är uppfödda till en gång i tiden. :)

Jag vet att briarderna gör samma test, det är därför jag har pyttekoll;) Men att det inte är officiella resultat som blir utan mer en kul grej.

Åh så härligt det ser ut :laugh:

Jag har varit nyfiken på att gå nåt sånt test med Ziva (lapphundarna har ju ursprung som vallras också men ytterst få används idag praktiskt) men jag har aldrig undersökt närmre vart man skulle kunna hitta/få pröva överhuvudtaget, för att jag oroar mig lite. Tänk om man går ett sånt test, och hunden är en naturbegåvning och älskar det, vad gör man då om man inte har möjlighet att fortsätta? Känns lite som om det är bättre att inte ha prövat än att inte kunna låta hunden göra det den upptäckt att den helst vill, eller?

*kl*
En liten fråga, om ni ändå inte har för avsikt att faktiskt träna upp och använda hunden, varför gör ni anlagstest? Det som framkommer där är knappast tillräckligt med information för att kunna avgöra om hunden är användbar som vallhund, och fåren som tvingas utsättas för en massa orutinerade hundar "bara för skojs skull" tycker knappast att det är kul.

Jag har lite svårt att se hur djurhantering med hund är en "aktiveringsform", man kompromissar med djurhanteringen även när man tränar upp blivande arbetshundar, men då har det iaf ett syfte. Att stressa flyktdjur bara för sitt höga nöjes skull är inte god djurhantering i mina ögon.

/Migo

Får hålla med dig lite där ... dock har jag planer på att skaffa egna djur och då är det bra att veta om hunden öht är intresserad så att jag ev kan använda honom vid behov. Efter mycket träning av erfarna instruktörer såklart. Både mamma och mormor används som aktiva vallhundar, så jag hoppas att min egen funkar till det också. Än så länge vet jag bara att han har intresset.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 875
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en...
2
Svar
35
· Visningar
5 782
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 746
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?