Sv: Vallning - Bra aktivering eller bara dummt?
Hej Collietjen!
Jag tror du missförstår poängen som tidigare inlägg försökte få fram. Det handlar inte om att det är böndernas levebröd och att andra raser är BC inte är välkomna att prova på att valla.
Men frågan är vad en hund som inte är avlad med vallanlagen i främsta syfte har att erbjuda i vallningen? De hundar som är avlade för att valla har det i generna. Mycket vet de redan hur de ska göra, även om man såklart tränar även dessa hundar. Det har varit trådar tidigare om vallande shelties och annat (möjligt att det var på ett annat forum) och som jag förstod det så handlar det då mindre om att hunden vallar och snarare att ägare måste styra hunden hela tiden då de helt enkelt saknar vallanlag. Det går fort att avla bort de anlagen dessutom, så även om en ras i historien har använts för att valla får eller annan boskap så finns de anlagen sannorlikt inte kvar.
Jag kan yttert lite, nej ingenting faktikst, om vallning. Men om jag skulle tänka inom min egen ras, retriever, så är det lätt att apporteringanlagen försvinner om man inte avlar på dessa systematiskt. För den sakens skull så kan alla med retriever jaktträna, det gör man ju i främst med dummys och då och då kallvilt. Men att ta med hundar som inte är tillräkligt tränade, duktiga apportörer på pratisk jakt skulle jag inte tycka vara schysst mot viltet. Ev. skadeskjutet vilt måste apporteras snabbt till hundföraren. Man måste ha en väldigt pålitlig hund för att det ska vara djuretiskt.
Kan tänka mig att det är lite samma i vallningen. Det är ju trots allt levande djur man har som föremål för sin träning. Det går ju liksom inte att valla utan får så som vi med retriever kan jaktträna utan fåglar och småvilt. Så ¨då är frågan. Vem vill låna ut sina får för att någon ska kunna aktivera sin hund för skojs skull, om det inte är i syfte att man ska träna upp sin vallhund för eget bruk eller åt någon som ska ha vallhunden till hjälp i sitt arbete?
De som har får har det ju oftast inte för skojs skull, iaf inte de med tillräkligt många får för att vara i behov av en vallhund. Jag vet inte hur troligt det är att någon ställer upp med att "låna ut" fåren efter sin arbetsdag för att någon ska aktivera sin hund?
Ponera att du anmäler er till en kurs i vallning. Att träna upp en vallhund tar mycket tid och du behöver tillgång till får ofta, en kurs räcker nog inte. Och om du går en vallkurs, vad ska du göra när den är slut? Är tanken att de vill köpa egna får eller ska det blir slutet på karriären i vallning?
Det är jättekul att du vill aktivera din hund, vilket du redan i dagsläget gör. Men hur mycket tid vill du lägga på att träna din collie till vallning, som du förmodligen kommer att måste slita rejält med om du ens någonsin får till det, då collie inte avlas för vallning? När du har tränat upp din vallhund, om du lyckas, vad ska ni göra sen. Jag har fått en känsla av att det blir allt mer poppis att man vill valla med sin BC och andra raser som aktivering och att det går lite mode i det. Kankse är det kursanordnare som lånar ut får till det, jag vet faktiskt inte. Det kräver ju en del av fåren och föraren för att allt ska gå rätt till. Om jag hade nån vall-boskapshund så skulle jag nog tänka bort vallning helt även om det ser häftigt ut och är imponerande och säkert väldigt roligt för hundarna.
Jag ser nog inte riktigt vallning som en aktiveringsform och jag hoppas verkligen inet att det blri så att kleti och pleti kan gå till massa olika klubbar och träna hunden på får. Vore inte fåren inblandade, vilket man aldrig kommer ifrån, så skulle jag kunna se det som en aktiveringsform. Men vilka får ska ställa upp för en massa nybörjar hundar, nä.. stackars får. För mig är det en etisk fråga.
Oj vad långt det blev.
Hur som helst så fortsätt aktivera och ha skoj med din hund. Kankse kan treibball vara en aktiveringsform för er om du väljer bort vallningen? Att valla bollar verkar vara mycket uppskattat bland många olika hundar. Då slipper du dessutom ordna med får flera gånger i veckan