Vallning - Bra aktivering eller bara dummt?

Collietjej

Trådstartare
Hej alla hundälskare, jag har en liten (ganska stor för mig) fråga om vallning.
Jag har en Collie hane på elva månader som jag är ganska sugen att börja valla med. Jag ser det som om det skulle vara bra aktivering, han får springa, tänka och sammarbetet förbättras.. men sedan började jag tänka, han har lite vallning i sig men inte mycket, tror dock att det går att locka fram ganska rejält.. Är det dummt att locka fram det eller är det nyttigt? Börjar de valla allt då eller bara det man ber dem om?

Någon som vet någon vallningskurs runt Nässjö/Eksjö/Aneby?
Tacksam om ni berättar om vad ni tror om detta.. Hunden används även i agillity, lydnad, utställning och som sällskapshund (går med mig i stort sett överallt, hästarna, kompisar...). :)

Sv: Vallning - Bra aktivering eller bara dummt?

Vallning är INTE en aktivering.

Hur vet du att din hund har vallning i sig? Ytterst få hundar som inte avlas hårt på vallanlag uppvisar någon användbar drift.

Håller med Migo, vidare:
-För att kunna ha nytta av en kurs måste du ha tamdjur att träna på mellan kurstillfällena.
-Bönders levebröd är inte till för att diverse hundar skall kunna aktiveras.
-Det är nästintill omöjligt att komma in på en kurs med en annan ras än BC/WK, renrasiga sådana, om man inte har tamdjur där man behöver hunden för den dagliga skötseln.

Du kan ju läsa på här om liknande frågor:
http://www.svak.se/ Välj fliken "Fråga SVaK"
Sen kan du kolla upp närmaste lokalklubb o höra med dem om vallning med Collie.

Du aktiverar ju redan din hund, fortsätt med det o låt de vallningsavlade raserna sköta vallningen.

Varför skulle man inte kunna se det som ytterligare en aktiveringsform?

Undrar också varför man inte kan se vallning som en aktivering? I augusti förra året hade dem en uppvisning med vallning som jag kollade på, efteråt pratade jag med en av dem som var deltagande samt hon som höll i det, de sa båda två att det är jättebra aktivering för hunden då den får tänka och röra på sig. Jag hade inte min Collie då, men vi har en annan hund som absolut inte är vallningsras, och på det sättet kom vi in på ämnet raser, de sa att alla lämpliga raser var mer än välkomna; att det är enklast med Boder Collie, men absolut inget måste!

Jag förstår och respekterar att ni tycker att vi inte ska ut och valla, att det är böndernas levebröd och då ska inte vem som helst kunna komma in på kurs osv, osv. Men jag tycker att man borde få se vallning som en aktivitesform och att det borde finnas klubbar och kurser för oss som gör det för skojs skull... Inser nu att vallningsvärlden verkar lite för snäv för oss som ser det som en rolig grej, så jag väntar nog ett antal år tills det finns sådana kurser som jag söker eller tills jag har en Border Collie. I framtiden kommer jag ha får, så då kommer ju hunden till användning också.

Jag tycker att det är helt fel att se vallning som en "aktivering" eller som en "skoj grej" för att det är en tredje levande part inblandad. Till skillnad från alla andra aktiveringar där man "bara" har sin egna hund att ta hänsyn till.

När jag läser "vallning för aktivering/på skoj", så ser jag framför mig en okunnig, ovallad hund som stressar runt fåren bara för ägarens höga nöjes skull, en hund och ägare som bara då och då går in i fårhagen utan styrning. kontroll eller kunskap. Utan dessa blir både hunden och fåren stressade.

Min syn på vallning är att ska man valla med sin hund, ska man göra det med största respekt för fåren och med deras bästa i åtanke. Detta gör man genom att valla kontinuerligt med sin hund så att man har full kontroll över den och den har full kontroll över sig själv och fåren, inte som en aktivering som man gör då och då "på skoj". Vallning är ett arbete, inte en aktivering!

Jag önskar att jag hade mer tid att valla med min aussie, men då jag inte har tillgång till får på regelrätt basis så är det varken schysst mot mig, hunden och framför allt inte fåren att bara åka nån gång ibland och valla "på skoj".

Är man hundägare till en ras som har ett ursprung som vallare så kan jag förstå att man vill pröva om vallningsegenskaperna finns kvar. Man kanske rent av vill lobba för att rasklubben ska föra hunden tillbaka till sitt ursprung.

Många hundraser som tidigare använts som vallhundar har dock inte alls instinkterna kvar, inte så mycket som krävs för att hunden ska kunna bli en bra vallhund. Att man inte enbart kan valla för skojs skull och för att det är bra aktivering har att göra med att man använder levande rekvisita - får. Hundar som vallar felaktigt och som riskerar att ge sig på fåren eller skrämma dem kan orsaka både fysiskt och psykiskt lidande för fåren.

Det är alltså med omsorg om fåren som man inte bör låta hundar som inte ska jobba med får valla. Även om det finns ett värde i att bevara eller till och med plocka fram ett historiskt användningsområde hos en hundras så kan inte väga tyngre än "rekvisitans" väl och ve.

Håller med.

Hur tror du fåren känner sig? Varför väljer de att springa bort från vallhunden? För att de är rädda såklart... Självklart är det stressande för fåren, hur lugnt och bra man än vallar med sin hund. Det ska användas bara när det absolut behövs, inte flera gånger om dagen, och inte för skojs skull, tycker jag.

Hej Collietjen! :)
Jag tror du missförstår poängen som tidigare inlägg försökte få fram. Det handlar inte om att det är böndernas levebröd och att andra raser är BC inte är välkomna att prova på att valla.

Men frågan är vad en hund som inte är avlad med vallanlagen i främsta syfte har att erbjuda i vallningen? De hundar som är avlade för att valla har det i generna. Mycket vet de redan hur de ska göra, även om man såklart tränar även dessa hundar. Det har varit trådar tidigare om vallande shelties och annat (möjligt att det var på ett annat forum) och som jag förstod det så handlar det då mindre om att hunden vallar och snarare att ägare måste styra hunden hela tiden då de helt enkelt saknar vallanlag. Det går fort att avla bort de anlagen dessutom, så även om en ras i historien har använts för att valla får eller annan boskap så finns de anlagen sannorlikt inte kvar.

Jag kan yttert lite, nej ingenting faktikst, om vallning. Men om jag skulle tänka inom min egen ras, retriever, så är det lätt att apporteringanlagen försvinner om man inte avlar på dessa systematiskt. För den sakens skull så kan alla med retriever jaktträna, det gör man ju i främst med dummys och då och då kallvilt. Men att ta med hundar som inte är tillräkligt tränade, duktiga apportörer på pratisk jakt skulle jag inte tycka vara schysst mot viltet. Ev. skadeskjutet vilt måste apporteras snabbt till hundföraren. Man måste ha en väldigt pålitlig hund för att det ska vara djuretiskt.

Kan tänka mig att det är lite samma i vallningen. Det är ju trots allt levande djur man har som föremål för sin träning. Det går ju liksom inte att valla utan får så som vi med retriever kan jaktträna utan fåglar och småvilt. Så ¨då är frågan. Vem vill låna ut sina får för att någon ska kunna aktivera sin hund för skojs skull, om det inte är i syfte att man ska träna upp sin vallhund för eget bruk eller åt någon som ska ha vallhunden till hjälp i sitt arbete?

De som har får har det ju oftast inte för skojs skull, iaf inte de med tillräkligt många får för att vara i behov av en vallhund. Jag vet inte hur troligt det är att någon ställer upp med att "låna ut" fåren efter sin arbetsdag för att någon ska aktivera sin hund?

Ponera att du anmäler er till en kurs i vallning. Att träna upp en vallhund tar mycket tid och du behöver tillgång till får ofta, en kurs räcker nog inte. Och om du går en vallkurs, vad ska du göra när den är slut? Är tanken att de vill köpa egna får eller ska det blir slutet på karriären i vallning?

Det är jättekul att du vill aktivera din hund, vilket du redan i dagsläget gör. Men hur mycket tid vill du lägga på att träna din collie till vallning, som du förmodligen kommer att måste slita rejält med om du ens någonsin får till det, då collie inte avlas för vallning? När du har tränat upp din vallhund, om du lyckas, vad ska ni göra sen. Jag har fått en känsla av att det blir allt mer poppis att man vill valla med sin BC och andra raser som aktivering och att det går lite mode i det. Kankse är det kursanordnare som lånar ut får till det, jag vet faktiskt inte. Det kräver ju en del av fåren och föraren för att allt ska gå rätt till. Om jag hade nån vall-boskapshund så skulle jag nog tänka bort vallning helt även om det ser häftigt ut och är imponerande och säkert väldigt roligt för hundarna.

Jag ser nog inte riktigt vallning som en aktiveringsform och jag hoppas verkligen inet att det blri så att kleti och pleti kan gå till massa olika klubbar och träna hunden på får. Vore inte fåren inblandade, vilket man aldrig kommer ifrån, så skulle jag kunna se det som en aktiveringsform. Men vilka får ska ställa upp för en massa nybörjar hundar, nä.. stackars får. För mig är det en etisk fråga.

Oj vad långt det blev. :o
Hur som helst så fortsätt aktivera och ha skoj med din hund. Kankse kan treibball vara en aktiveringsform för er om du väljer bort vallningen? Att valla bollar verkar vara mycket uppskattat bland många olika hundar. Då slipper du dessutom ordna med får flera gånger i veckan :)

Hur som helst så fortsätt aktivera och ha skoj med din hund. Kankse kan treibball vara en aktiveringsform för er om du väljer bort vallningen? Att valla bollar verkar vara mycket uppskattat bland många olika hundar. Då slipper du dessutom ordna med får flera gånger i veckan :)

Treibball låter som en underbar idé tycker jag :)
Har själv velat spana in det lite närmare :d

Förstår vad ni menar med att det är synd om fåren, men tänk på alla kosse-grenar i westernridningen då? De vallar för skojs skull och det är väl minst lika synd om korna? Det finns även "bönder" i USA som livnär sig på att valla in kor från hästryggen, men trots det så gör många det "för skoj skull" och man tävlar i det. Även om det är jobb så är det samtidigt aktivering, tycker jag, att aktivera hunden är ju att jobba den! Vill åter igen påpeka att jag respekterar eran syn på det här, även att jag inte håller med och har frågor kring det.
Tanken var att jag skulle skaffa får själv till nästa sommar eller höst, och en kompis kollar får redan nu (fast hon har ingen vallhund), så det hade absout inte varit som så att vi går en kurs och sedan är det "slutet på den kärriären".

Treibball visste jag inte ens fanns, men verkar väldigt roligt! Måste jag läsa mer om.

Fast vem har sagt att det är mer djuretiskt att jaga runt kalvar med häst? Förresten så använder man väl låtsaskalvar i alla länder som har bättre djurskyddslagar än USA?

Fast nu pratar vi inte om det. 2 fel gör inte något rätt. Finns hur mycket saker som helst jag vänder mig emot men som är irrelevant i den här tråden och därför lämnar jag det utanför.

Om du ska bli fårbonde och kommer att vara i behov av en vallhund för att ditt arbete ska fundera så förstår jag att du varför du vill träna upp en vallhund. Men då får du nog byta ras. Är du i behov av en fungerande vallhund och så intresserad av vallning och snart kommer bli fårbonde så är nog collie inte så lämplig.

Din kompis som även h*n är har får och är i behov av vallhund, vill inte denna ha en egen hund eller kommer du att vara där med din hund och hjälpa till med det dagliga arbetet?

KL Raser med ett tidigare ursprung som vallare har ofta en rejäl vallningsdrift men inget eller lite av vad som behövs utöver detta. Slutresultatet blir oftast mer jakt än vallning. Vallningen är ju en del av ett antal beteenden som kommer från vargens mer ursprungliga jaktbeteenden.
PL

Håller med.

Hur tror du fåren känner sig? Varför väljer de att springa bort från vallhunden? För att de är rädda såklart... Självklart är det stressande för fåren, hur lugnt och bra man än vallar med sin hund. Det ska användas bara när det absolut behövs, inte flera gånger om dagen, och inte för skojs skull, tycker jag.

Lite fel där, fåren skall inte springa o inte vara rädda, fåren skall förflyttas o det sker i ett samspel mellan hund o får. Fåren lär sig respektera hunden genom invallning, invallning sker med äldre, erfarna hundar.
Ibland kan det bli hårda tag, om man t ex har oinvallade kor/kvigor/får på rymmen, då skickar man hunden att ta hem dem, o till det krävs återigen en mycket duktig lugn vallhund som inte biter djuren i onödan o inte heller provocerar dem.

KL Raser med ett tidigare ursprung som vallare har ofta en rejäl vallningsdrift men inget eller lite av vad som behövs utöver detta. Slutresultatet blir oftast mer jakt än vallning. Vallningen är ju en del av ett antal beteenden som kommer från vargens mer ursprungliga jaktbeteenden.
PL
:bow::bow:
Det har ju gjorts mer eller mindre framgångsrika försök att utveckla o bibehålla fungerande vallningsegenskaper hos en del raser, t ex Bearded o Aussies, men ingen skulle väl drömma om att valla med en Malle?

kl
Efter 6 BCs så bytte jag ras eftersom jag inte längre behövde hund för djurhantering.

Tja, ens egen bekostnad, "hyra" får på nån gård som har öppet för träning, skaffa egna eller "bara" gå kurs.

Finns ju flera olika lösningar men mest var jag nyfiken på varför ni inte tycker man kan se det som aktivering.

Frågan om "på vems bekostnad" låter ungefär som att man skulle ta sig till närmsta fårhage, släppa hunden och träna hejvilt utan bondens varken kännedom eller tillåtelse. Eller någon ersättning. Och helst utan att betala för ev skador också :grin:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 876
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka