pannkaka

Trådstartare
Finns det fler som har barn som hatar välling? Lucas verkligen avskyr välling, så han får gröt istället som sista måltid innan nattning.

Finns det fler som har barn som hatar välling? Lucas verkligen avskyr välling, så han får gröt istället som sista måltid innan nattning.
Sammy avskydde välling i början, värsta smörjan som fanns tydligen:p testade alla sorter tyckte jag sen fick jag en provpåse med nestle fullkorn nattvälling, grov som hästfoder.. Den va smaskens!! Han gillar fortfarande inte ”len” välling utan den ska vara grov.
Så mitt förslag är att testa sej fram om man nu vill ge välling, det är ju inget måste.

Japp. Ett av mina barn fick kväljningar av välling. Hen är fortfarande (snart tonåring) lite känslig för konsistenser. Gillar inte t ex. potatismos. Jag ammade vederbörande tills ettårsålder. Erbjöd havregrynsgröt morgon och kväll. Åt oftast men inte alltid. Drack dock alltid ett glas vatten precis vid sängdags. Den rutinen höll sig länge. Säkert tills 4 årsåldern. Det har inte de andra som druckit välling gjort. De fick väl tillräckligt med vraka från vällingen.
Den lilla som är i tvåårsålsdern nu börjar förresten mer och mer rata vällingen. Hen kanske håller på att väja av sig själv... Fast ammar lite fortfarande också. De andra två har varit svåra att få stopp på nappflaskesnuttandet istället. De äääälskade sin välling...

Vi har bara testat en vällingsort, den gillade inte cornelis. Välling är ju inget måste, vi ger lite ersättning dock, jag håller på o slutar amma (långdraget avslut) och ska snart på praktik på bortaplan, så sambon tycker det är skönt att kunna ge lite flaska vid nattning!

Mitt barn (20 månader) har aldrig gillat välling. Testade en massa olika märken och sorter men hon förstod verkligen inte poängen med smörjan. Vi gav gröt istället, när hon var bebis.

Ja, jag försöke byta ersättning mot välling för lite mer mättnad. Men nej, det var inte drickbart enligt dottern.

Mitt ena barn åt välling i två veckor. Det var ett ständigt provande med olika sorter under den tiden så sedan skippade jag det helt. Andra barnet spottade ut direkt, kvittade vilken sort det var, hen vägrade.

Det finns ju annat man kan ge om barnet behöver äta precis innan läggdags för att klara natten. Bröstmjölksersättning, gröt, varm havredryck osv. Mina barn är uppfödda på ersättning så de har fått/kommer få en flaska ersättning på kvällen så länge de vill. Dottern som är 3 valde bort ersättningen från 18 månaders ålder. Sedan dess är middagen hennes sista måltid för kvällen, ev kompletterat med en smörgås eller banan.

Min äldsta har aldrig ätit välling. Vi provade ett par gånger men det fick blankt nej. Min yngsta får vissa kvällar när han är akut hungrig för det går snabbt men annars öör hans sista mål den middag vi alla äter.

Inga av mina två har gillat välling. Äldsta accepterade hemgjord välling när han var magsjuk men aldrig annars. Vi körde också på gröt på kvällen. Det sov de fint på.

Inget av våra tre barn har gillat välling. De kunde äta både utpumpad mjölk och ersättning ur flaska när det behövdes med välling var tvärdiss. De åt gröt och när de blev större- mat eller kvällsmacka. Välling är inte nödvändigt på något vis, däremot säkert smidigt om barnet gillar det.

Jag ger ju gröt till kvällen, var lite osäker på om det var ok känns som det mer är frukost men så länge han äter det och är mätt och nöjd så ska jag vara glad =).

Jag ger ju gröt till kvällen, var lite osäker på om det var ok känns som det mer är frukost men så länge han äter det och är mätt och nöjd så ska jag vara glad =).
Ge det han vill ha och var glad att han äter gröt, det är mättande och bra. Du behöver inte oroa dig :up:
Min åt inte heller välling utan bara gröt ända till "smörgås och flingor-o-mjölk-åldern" gjorde entré ;)

Det som vi tycker har varit bra med välling är att det ersatte bröstmjölken som det som ALLTID funkar. Sonen slutar mer eller mindre alltid äta när han blir sjuk med amning och senare välling har alltid gått ner. (I vanliga fall har han fått välling en gång per dag, 2 dl innan läggning).

Men rent generellt finns det ju ingen anledning att välja välling framför gröt om barnet hellre vill ha gröt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar