Vallhundar?

lady_vip

Trådstartare
En vallhund som vill ha koll på läget, hur tränar ni den bäst att slappna av??

Jag har en liten Briard i vaplkurs nu och han ska ha stenkoll på alla andra och blir ju såklart superstressad av det. Vallar tydligen gärna ihop familjen och går och tar barnen när de är för långt bort.

Jag har absolut noll erfarenhet av rasen och är inte särskilt superinsatt i vallhundar (och jag ska ärligt säga att jag trodde inte det var så mycket vall i denna rasen), så jag tänkte att ni kanske har nåt tips?

//E

Sv: Vallhundar?

Briarder har jag ingen koll på, men en BC som tjuvvallar måste man lära in ett benhårt nej i kombination med ligg/plats och dessutom träna på att få hunden att koppla bort vallandet, vilket givetvis inte försvinner bara för att hunden kan ligga/sitta still på kommando.
Hur de bäst ska försöka göra det är jättesvårt att svara på utan att ha sett hunden.

Extremt mycket kontaktövningar för att få den att släppa kollen på allt och alla runt ikring krävs till att börja med innan det är lönt att lägga in något annat.

Har den mycket vall i sig kommer den att "valla i huvudet" även fast den ligger/sitter still och det är inte så mycket att göra åt tyvärr..

<<== Har haft en hund som skenbart låg fint och avslappnat men som konstant vallade i huvudet :cool:

Briarder är supervalliga och har dessutom ett ganska dåligt psyke jämfört med ex BC...om du ska jämföra med nån ras så ligger tervuren ganska nära, nerviga tervar....

Okej... Det var väl ingen lätt match... :crazy:

Hittills har jag fått avbryta ex. passeringsövningar med denna hunden, för han blir tokstressad. Så just nu över han och husse på att sitta en bit bort och titta på de andra... Jag kanske skulle prova att införa klicker..??

//E

Det blir ju knappast bättre av att de bor ute på vischan och sällan varken träffar folk eller hundar...

Vi får nog ta ett allvarligt snack och komma fram till ett genomtänkt träningsprogram. Nu ska man inte jämföra, med det måste ju bli något liknande stagde-träning som gäller??

//E

Träna med lugna metoder, hetsa inte upp den. Belöna rätt betende med ett lungt "bra" i normalt samtalsläge och godis, ev bara godis när du gör kontaktövningar. En del hundar blir alldeles för upphetsade av ett jätteglatt "brrrraaaaa", då får man belöna enbart med godis istället.

Jo, det gör vi redan och jag har redan lagt till stora godisbitar så att det tar ett tag för honom att tugga.

//E

Många brukshundar mår ganska dåligt om de inte får hålla på med det dom är avlade till, eller likvärdigt krävande arbete. Om han är valp nu så ska man ju inte överanstränga honom, men man får ge så mkt fysisk och psykisk motion man kan. Min syster har samma problem med sin bordercollie/pointer mix, den hunden har både jakt och vallinstinkter till tusen. Min syster fick rådet av sin mkt duktiga instrutör att börja spåra med henne, för att då får hon utlopp för sina instinkter, och kanske lugnar ner sej på vanliga promenader. kanske något för er sen?

Min kan vara likadan, jag har jobbat mycket med passivitetsträning. Att sitta/ligga still oavsett vad som händer runt omkring har varit ovärdeligt att hon kan. Jag jobbar även på att hon ska komma till mig när hon blir stressad, istället för att börja tjuvvalla och springa runt mig.
Numer kommer hon allt som oftast och sätter sig brevid mig, och så kelar vi lite istället för att fnatta runt.

Vi har även ett kommando som innebär att "vad du än pysslar med, sluta och coola ner". *lysande förklaring:D*

Men som uggle-Gnist sa:
Har den mycket vall i sig kommer den att "valla i huvudet" även fast den ligger/sitter still och det är inte så mycket att göra åt tyvärr..

Min syster fick rådet av sin mkt duktiga instrutör att börja spåra med henne, för att då får hon utlopp för sina instinkter, och kanske lugnar ner sej på vanliga promenader. kanske något för er sen?

Jag har också fått det rådet, men känner att det skulle bli helt fel.
Att lära hunden spåra är oftast lättare än att få den att sluta...
Jag har också en hund med jaktinstinkter, och vill inte att de sidorna hos henne blommar ut.
Jag försöker istället jobba på att hon när hon hittar spår stannar och tar kontakt. Sen går vi vidare.
Annars drar hon gärna iväg på spårturer i tid och otid...:cool:

Briarder är supervalliga och har dessutom ett ganska dåligt psyke jämfört med ex BC...om du ska jämföra med nån ras så ligger tervuren ganska nära, nerviga tervar....

det kan jag inte alls hålla med om. de flesta jag träffat har varit väldigt lugna och avvaktande i sitt sätt. fast väldigt reserverade, nästan så det slagit över i rädsla för kontakt.

jag gillar briarder, de verkar väldigt kul att träna med (och sen är de så vackra :love: ), men de är för reserverade för min smak.

Lady vip: var kommer den ifrån?

Som många andra raser så är socialiceringsträningen viktig ,då lär dom sig att dom inte kan hålla koll på allt.
Våran briard var med oss överallt när hon var liten och hon har inga problem med folk (såvida dom inte har pälsmössa på huvudet:angel: :devil: ).
Visst finns det vall i min med men inte i någon större mängd.

Dåligt psyke vet jag inte om jag kan hålla med om. Visst finns det stolpskott men hur det finns ju i många bruksraser... Jag skulle ta vilken briard som helst före en bordercollie eller terv. Jag har varit på ett flertal briardspecialer och jag har aldrig mött en briard som betett sig som en nervig tervurens men däremot många glada spralliga hårbollar och eventuellt någon lite bakskygg individ.

Ja så är det med allt, det finns dom som tycker DSG är aggressiva men det har jag inte sett, det finns dom som tycker att Leonberger är aggressiva men det har jag heller inte själv sett...men jag blir mer förvånad om jag ser en normal briard eller terv för dom jag sett och även hört ( av fd uppfödare) så är dom inte alls kul...hur många t ex använder briard i vall idag? Hur många använder terv till det dom skall användas till t ex vall ? Jag tror knappt en terv KAN valla fast den är en vallhund...ska dom ha dom till vakt så duger dom inte där heller, aveln har ju gått käpprätt åt h-e på en del raser och jag jämför briard med tervar...kanske för att dom inte är "vallhundar" i våran värld...naturligtvis så måste det ju finnas normala briarder också........

Jag tycker att Gnists svar lät bra. Så skulle jag ha gjort om det gällde min briard.
Min har dock inte så mkt vall i sig vad jag har märkt mer än att hon har koll på nära o kära, dock är hon ganska vaktig av sig.

[ Min syster fick rådet av sin mkt duktiga instrutör att börja spåra med henne, för att då får hon utlopp för sina instinkter, och kanske lugnar ner sej på vanliga promenader. kanske något för er sen

Det där är faktiskt en dunderkur för de flesta hundarna som behöver jobba med inte får utlopp för din egentliga arbetsuppgift. Spårning gör gott på de flesta virrpannorna!

Sant, men problemet många får är ju just att lära hunden när den får spåra och inte.

Ja visst. Men det där kan utlösa sig i vilken situation somhelst.
Har man inte tränat på av/på knappen lär man stå där som ett fån iallafall. Min poäng var att eftersom att det är en sån fundamental instinkt som man vet tröttar ut, så funkar det på alla hundar!

Man kan också lära hunden ifråga ordet lugn. Tex om man håller en hand på manken och den andra på rumpan och har hunden nära benen så man känner pulsen. Ge kommandot lugn eller liknande och så får föraren lära sig att känna pulsen mot benen. Hunden ska alltså bli lugn och koppla av på komandot. Har funkat på alla raser vad jag vet.

Lycka till!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 950
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar