Vallack som plötsligt anfaller sto?

Lunketuss

Trådstartare
Vår 12 åriga fullblodsvallack går i en flock på ca 10 hästar/ponnysar i olika åldrar, storlek. Dom flesta av dom har gått ihop i ca 3,5 år. Vår är högst i rang. Nu i lördags ringde stallägaren att vår vallack plötsligt höll på att försöka "döda" ett sto, arab, 24år gammal, som har nåt fel med brunsten, brukar inte brunsta, har även spatt å helt enkelt lite gammal, men just nu verkar det som om hon brunstar eller nåt? Dom fick gå in i hagen med långpiska å sära på dom, hon var biten lite överallt och vår var sparkad i hela framdelen. Dom går just nu i olika hagar me stallägaren vill prova att släppa in henne igen, se om man nån gång kan få det att funka? Är det nån som kan ha nån teori om varför/vad som kan hänt? Hur kan dom som gått ihop i 3,5år plötsligt ryka ihop? Kan det vara nåt fel på stoet som vår vallack märker så hanvillha bort henne från flocken?

Naturen är ju grym ibland...har sett gamla hästar bli utstötta förut men då har dom oftast blivit ignorerade väldigt länge först, sen blir de andra mer arga. Har den varit utstött?

Stoet brukar hålla sig lite utanför flocken i utkanten, gå undan direkt om vår kommer för nära. Nu flög han på henne, bet henne i sidorna å i flankerna, hon sparkade honom och kissade rätt ut över hela honom. Dom som särade på dom sa att han var ute efter att döda henne, fattar inte vad som hänt, han har aldrig brytt sig om henne förut. Kan han märka att det är nåt fel på henne (nåt som inte vi märker?). Vi släppte ihop dom efter en stund men vår stod bara still, han var helt slut men flera av dom andra vallackerna i hagen gick efter stoet hela tiden, dom var väldigt intresserade av henne. Vi gick även med dom en bit för dom båda var helt slut å svettiga, då fick dom lukta på varandra och vår gjorde ingenting men stoet pep direkt å slängde framben, var riktigt sur på honom (kanske inte att undra på).

Jag har sett en valack ge sig på ett gammalt sto på det viset, just för att döda, det var intrycket iaf. De var iofs nya för varandra men låter ju som samma fenomen.

Jag vet en liknande story men då var stoet över 35 och jätteskruttig, gått ihop med de andra i alla år, vissa av valackerna sen de var små. En dag bara gav de sig på henne och jagade henne tills hon knappt kunde stå. Hemsk historia. Tyvärr skulle ju människorna runt gjort nåt innan detta behövde hända, OT.

De är ju flockdjur, i det vilda hade de antagligen undanröjt flockens överlevnadschanser.

Jag tror också att eftersom han är högst i rang vill han jaga bort henne för att hon är en fara för flocken, djur är ju hemska på det sättet men det är ju naturens gång, tyvärr. Han har gått ihop med 2 andra vallacker i samma flock som den här, och dom 2 togs bort förra sommaren, den ena var 32år gammal den andra 33år, dom brydde han sig inte alls om.

Skulle heller inte släppa i hop dom. Grymt mot en så pass gammal häst som heller inte är i topp trim. Om nu valacken försökte i deras tycke döda stoet, varför vill man då prova igen ?? Vad är syftet ? Bara för en sak alltid fungerat så betyder det ju inte automatiskt det alltid kommer att fungera. Vad händer om dom inte är där nästa gång han bestämmer sig för att anfalla stoet ? dom kan ju liksom inte vaka över henne jämt ?

Är dom verkligen helt säkra på att valacken försökte döda stoet?

Förra eller förrförra sommaren (kommer inte riktigt ihåg när) så var det en valack som också hoppade på ett sto i flock som gick på sommarbete där jag går förbi varje dag. Dom sa att valacken försökte döda stoet men jag såg klart och tydligt hur han försökte betäcka henne. Dock verkade han totalt ha missat hur man skall göra. Han var väldigt aggressiv i sitt beteende.

Kan det inte vara något sådant?

Vilket som så hade jag inte släppt ihop dom igen. Möjligtvis till hösten när stona slutat brunsta.

Precis min tanke med, just med tanke på att stoet visar så kraftig brunst och så kallad "pissar" på pojkstackarn.

Bara att skilja dom åt tills hon slutar brunsta.

Är dom verkligen helt säkra på att valacken försökte döda stoet?

Förra eller förrförra sommaren (kommer inte riktigt ihåg när) så var det en valack som också hoppade på ett sto i flock som gick på sommarbete där jag går förbi varje dag. Dom sa att valacken försökte döda stoet men jag såg klart och tydligt hur han försökte betäcka henne. Dock verkade han totalt ha missat hur man skall göra. Han var väldigt aggressiv i sitt beteende.

Kan det inte vara något sådant?

Vilket som så hade jag inte släppt ihop dom igen. Möjligtvis till hösten när stona slutat brunsta.
Fast det är ju inte bra heller...

Han for efter henne, bet henne i sidorna så det gick hål å blödde, hon sparkade honom i hela fram å dom fick gå in med långpiska å sära på dom, han var riktigt arg på henne, försökte inte betäcka eller nåt sånt. Dom var isär i 2 veckor, hon sluta brunsta. Vallacken togs bort från flocken och hon släpptes in, när allt lugnat sig släpptes vår in. Alla i flocken är lite intresserade av henne, vissa jagar bort henne men dom stannar efter några meter. När vår släpptes in så brydde han sig inte alls om henne, kommer hon för nära så jagar han bort henne men stannar efter några meter, hon håller sig i utkanten nu som hon brukar. Stallägaren vill inte ha fler flockar än dom 2 som redan finns, en flock i "smal" hagen och en flock med fri tillgång (där vår går). Både vår vallack och det äldre stoet behöver fri tilgång så ingen vill byta hage. Stallägaren säger att om det int egår bra så får vi hitta på nåt annat. Alla håller extra koll och det är nästan alltid folk hemma, hoppas det inte händer nåt mer.

Han for efter henne, bet henne i sidorna så det gick hål å blödde, hon sparkade honom i hela fram å dom fick gå in med långpiska å sära på dom, han var riktigt arg på henne, försökte inte betäcka eller nåt sånt. Dom var isär i 2 veckor, hon sluta brunsta. Vallacken togs bort från flocken och hon släpptes in, när allt lugnat sig släpptes vår in. Alla i flocken är lite intresserade av henne, vissa jagar bort henne men dom stannar efter några meter. När vår släpptes in så brydde han sig inte alls om henne, kommer hon för nära så jagar han bort henne men stannar efter några meter, hon håller sig i utkanten nu som hon brukar. Stallägaren vill inte ha fler flockar än dom 2 som redan finns, en flock i "smal" hagen och en flock med fri tillgång (där vår går). Både vår vallack och det äldre stoet behöver fri tilgång så ingen vill byta hage. Stallägaren säger att om det int egår bra så får vi hitta på nåt annat. Alla håller extra koll och det är nästan alltid folk hemma, hoppas det inte händer nåt mer.

Det är typiskt beteende för ett sto som inte vill bli betäckt och en hingst/valack som försöker att uppvakta. Inget konstigt alls egentligen, och det bevisas ju av att de nu går "snällt" tillsammans igen när hon inte brunstar. Var obs på nästa gång hon börjar visa tecken på brunst och sära på dem igen under tiden, så slipper ni problem.

Nej det är ju precis lika illa det. Tänkte mer på det som en förklaring av själva händelsen.
Ah, tänkte att det kunde vara så eller ett överslätande av händelsen :)

TS, det låter ändå helt galet att ha dem ihop, det kan ju hända igen om stoet börjar brunsta utan att det uppmärksammas.

Är ju ändå konstigt, dom har gått ihop i 3,5 år, det är flera ston (5st) i flocken som brunstar som dom ska (stoet han anföll brukar aldrig brunsta annars) han bryr sig aldrig när dom andra stona brunstar. Han har alltid, dom 7-8 åren som vi har haft honom gått i blandflock och aldrig visat nåt, varken betäcka eller ilska. Är ju flera som tok brunstat i hagen nu i vår.

Är ju ändå konstigt, dom har gått ihop i 3,5 år, det är flera ston (5st) i flocken som brunstar som dom ska (stoet han anföll brukar aldrig brunsta annars) han bryr sig aldrig när dom andra stona brunstar. Han har alltid, dom 7-8 åren som vi har haft honom gått i blandflock och aldrig visat nåt, varken betäcka eller ilska. Är ju flera som tok brunstat i hagen nu i vår.
Det är ju just därför det nog är klokt att inte släppa ihop dem igen. Det finns ju egentligen ingen vettig förklaring.

Har tyvärr inget val. Är stallägaren som bestämmer om hagarna, då får man flytta och det är inget alternativ. Stoet har kanske kunnat funka i den andra hagen= smalhagen men vårt fullblod måste ha fri tillgång på grovfoder, är så svår att hålla i hull. Inte lätt, men just nu verkar dom funka i samma hage, tur att vi har så stora varierade hagar. Ägaren av stoet misstänker om stoet kan ha nåt hormonfel eftersom alla är på henne extra mycket just nu, men det är ju hon som måste besluta om hon ska be veterinären kolla upp det, har ju hört om ston som har cystor även gulkroppshormon fel som gör att dom kan bli hingstiga/tok brunstar och dom andra hästsarna reagerar på det.

Fast att dom inte betäckt förr är ingen garanti. Det beteendet kan utlösas när som helst. Kan tex vara pga oroligheter i flocken (tex hästar som försvinner från flocken eller nya som tillkommer), nya hästar i stallet, flytt till annat stall, ett sto som av någon anledning plötsligt blir väldigt lockande osv.

Om hagen nu är så stor varför inte bara dela av den?

Tycker faktiskt att det är ganska oansvarigt av alla inblandade att bara släppa ihop dom så igen. Speciellt som det klart och tydligt syns att något inte är som det skall vara.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 019
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 198
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?