Valkompassen

Har precis tagit SVTs EU valkompass och blev lite forvanad over resultaten!
PP, JL och C i topp, F! i botten (detta trots att jag ar vokal feminist, men mycket av F!'s faktiska policys ligger langt vanster om min varldsbild - lite trakigt for ett feministsikt parti kan jag ju kanna)

Basta match hade jag med Peter Eriksson och Jenny Lundstrom, bada MP. Ovantat, da jag inte givit partiet sa mycket uppmarksamhet hittils. Vart att lasa pa lite mer infor valet!

Jag gjorde Aftonbladets valkompass och den stämde väl.
S och Mp hamnade i topp och troligtvis kommer jag att rösta på något av dem med.

Gjorde SvD:s valkompass och efter att ha förfinat resultatet blev det:
Mp 60%
S 59%
V 59%
KD 27%
C 27%
M 21%
Fp 17%

Har röstat på Miljöpartiet i alla val jag fått rösta så det stämde ju bra. Men hur sjutton KD kunde hamna högre än M och FP är obegripligt.

Gjorde aftonbladets för någon dag sen och blev lite förvånad över att F! hamnade högst upp på min lista. Men när jag tittade på svaren så kändes det lite som att det var de mindre viktiga frågorna (för mig) som vi hamnade lika på. Annars låg det lika mellan MP, S och V - vilket stämmer in helt på mig :)

På SVDs valkompass fick jag 1 KD 2 Sverigedemokraterna
På SVTs fick jag 1 Mp 2 S

Det beror ju på frågorna vad man får för resultat.

Tycker fö frågorna va rätt pundiga och stämde inte överens med vad jag tycker. Dessutom när man skulle notera vilken fråga som var viktigast så stod det typ "friskolor", friskolornas existerande är för mig inte as viktigt, däremot är skolan i sig en väldigt viktig fråga, men det alternativet fanns inte ens med?

Trodde också det var så först, men insåg sen att man kunde scrolla ner och välja bland alla frågeteman. :) Inte så tydligt gjort dock...

Jag tillhör för övrigt en av de som inte fick högt på högersidan/Kd, alla allianspartier låg i botten för mig, varav Kd näst längst ner. Mp i topp, följd av V och S. Sd kom ganska högt upp till jag valde bort dom i det förfinade resultatet.

Och ja, det stämmer nog hyfsat väl med mina verkliga sympatier. Eller rättare sagt, som jag skulle ha röstat ifall inte Fi hade funnits, det blir ju lite missvisande är de inte är med i testet. Får prova de andra valkompasserna också och se om det blir lika :)

(Edit: Trodde printen från SVT:s valkompass var SvDs.)

Från SvD, SVT och Aftonbladets (?) valkompasser.

Svd.png

Match.png

Valkompass.png

Jag är ju sverigedemokrat, så det var väl föga förvånande toppresultat, dock skulle jag aldrig i livet överväga Junilistan, FP eller PP. Eller som i den sista kompassen - C på fjärdeplats. Rys.

Ganska rimlig partimatchning. Tänkbara röster markerade i fetstilt och helt uteslutna i kursivt.

I EU-valet får iofs FP en lite väl hög siffra från mig jfrt med riksdagsvalet då just EU-frågorna besvaras allra bäst av FP.
  • FP 85%
  • C 77%
  • M 70%
  • S 70%
  • PP 69%
  • MP 68%
  • FI 68%
  • KD 65%
  • V 59%
  • JL 41%
  • SD 20%

V passade mig bäst och M sämst. Det är också dem jag kommer rösta på ;) För mig är vinster i välfärden, jobb och skolan viktigast.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka