Valkompassen

Topp för mig på SVT var MP 77% V och C 72% S och FI på 70% i botten fanns JL med 40% och SD med 33%
För mig landade KD i mitten på 55% :cautious:
Toppkandidater var alla från Djurens Parti eller MP vilket känns som att det kan stämma

Det verkar onekligen vara något med KD och den valkompassen, Förmodar att det är frågor som är riktade eller något annat fiffel. Det kändes aningen konstigt med så många som fått så mycket procent på KD (jämför även med en annan tråd på ett annat forum då). Förmodar att ett urval av frågorna är frågor som många partier ställer sig lika till, och det är nog där KD kommer in i bilden och sveper många procent.

@cherie tror det är anledningen till att många får höga procent på SD också, som trots allt inte tycker helt fel i vissa frågor och ställer sig ganska lika med en del andra partier.

Vad jag märkte så var det bara en fråga i testet som var direkt riktad mot SDs huvudsakliga politik.

Min topp 3 var Feministiskt Initiativ, Vänsterpartiet och sen Miljöpartiet. Sist var SD. Stämmer mycket bra med hur jag har tänkt att rösta!

Det verkar onekligen vara något med KD och den valkompassen, Förmodar att det är frågor som är riktade eller något annat fiffel. Det kändes aningen konstigt med så många som fått så mycket procent på KD (jämför även med en annan tråd på ett annat forum då). Förmodar att ett urval av frågorna är frågor som många partier ställer sig lika till, och det är nog där KD kommer in i bilden och sveper många procent.

@cherie tror det är anledningen till att många får höga procent på SD också, som trots allt inte tycker helt fel i vissa frågor och ställer sig ganska lika med en del andra partier.

Vad jag märkte så var det bara en fråga i testet som var direkt riktad mot SDs huvudsakliga politik.

@MiniLi @Kethets

Att ni får SD högre upp än ni skulle vilja beror nog på att de försöker dölja att de är ett enfrågeparti genom att ha ett partiprogram som även omfattar andra frågor. Då har de kanske andra frågor som stämmer med era värderingar, men som i praktiken inte är viktiga för dem. Så resultatet blir ju lite snett.

I SvD:s valkompass fick jag också SD högt, på fjärde plats, innan jag kryssade bort dem. Att jag skulle ha något gemensamt med dem är det största skämtet sen nylonstrumpan och färg-tv:n.

Största missen med SvD är att Fi inte finns med, tycker jag. De finns däremot med i Aftonbladets valkompass. Där fick jag dem på delad förstaplats.

SvD är väl en högerorienterad tidning? inte konstigt att man får höga poäng på högerblocket, perfekt sätt att ragga väljare som inte bestämt sig än :p

Själv är jag föga oväntat miljöpartist, följt av S och V. Förvånansvärt högt på Kd, börjar misstänka att det ligger någon slags kupp bakom det hela :p

Nja, att SvD är obunden moderat på ledarplats innebär nog inte att de riggar en valkompass på nyhetsplats för att fiska röster.

Har nu testat att göra SVTs valkompass för EU-valet och fick där ett mer sanningsenligt resultat, även om KD fortfarande kom fyra på min lista.

Börjar märka ett samband mellan KD och SD i frågorna, att vissa frågor beroende på hur man tolkar dom kan beröra bägge partier.

Edit: Och så ser jag att buke fastnade och slängde iväg mitt tidigare inlägg dubbelt. Med mitt eget andra inlägg emellan. Bra jobbat buke?

SvD är väl en högerorienterad tidning? inte konstigt att man får höga poäng på högerblocket, perfekt sätt att ragga väljare som inte bestämt sig än :p

Själv är jag föga oväntat miljöpartist, följt av S och V. Förvånansvärt högt på Kd, börjar misstänka att det ligger någon slags kupp bakom det hela :p
Fick i stort sett samma resultat hos både Aftonbladet och SVT så resultatet hänger nog mer ihop med förnuftiga åsikter än media-organets politiska hemvist..:D:D

KD har tagit till sig stora delar av både M och FP;s politik..

Så har man en konservativ inställning så lär KD få höga poäng......

Har inte gjort SvDs valkompass, men SVTs där socialdemokraterna, miljöpartiet och feministisk initiativ toppade. Toppkandidaterna miljöpartister.
Kommer rösta på miljöpartiet.

Miljöpartiet, Vänstern och S i topp för mig. Ingen chock direkt. Följdes av KD, C, SD, FP och M. Ska göra SVTs när jag kommer upp från tvättstugan ;)

@mandalaki ja så är det nog, valkompassen tar väl inte hänsyn till att SD är ett bluffparti som bara luras i sitt program ;)
Såg inte ens att man kunde välja bort ngt parti!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka