Valkompassen

Trådstartare
Har ni gjort valkompassen på SvD? Vågar inte länka ifall det inte är tillåtet att länka till tidningar. Förmodar att man hittar den via google.

Stämde resultatet med hur ni kommer att rösta? Vilka är era hjärtefrågor?
Själv fick jag 55% på kristdemokraterna. Nja, inget jag skulle rösta på. Övriga partier över 50% var sverigedemokraterna, folkpartiet och moderaterna.

Synd att man inte har fler svarsalternativ så man kan gräva ner sig lite djupare i frågorna.

@Karma Känns som att väldigt många har fått högt på kristdemokraterna på den där (bla jag själv). Jag tror det sitter nån kristdemokrat som fifflat med inställningarna som gjort att alla får högt på dem, i hopp om att iaf någon ska gå på det och rösta på dem ;)

Det stämde inte alls på mig, inte för ens jag förfinat resultatet och plockat bort det parti jag absolut inte skulle rösta på och vilka jag hade mest förtroende för.
Tycker fö frågorna va rätt pundiga och stämde inte överens med vad jag tycker. Dessutom när man skulle notera vilken fråga som var viktigast så stod det typ "friskolor", friskolornas existerande är för mig inte as viktigt, däremot är skolan i sig en väldigt viktig fråga, men det alternativet fanns inte ens med?

Föga förvånande fick jag högst på Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna (i den ordningen). Det är också de partier jag anser mig ligga närmast så för mig stämde det bra.

SVTs valkompass innehåller fler partier :)

Men när jag gjorde SvD fick jag Mp på förstaplats, V på andra och M sist.
Jag gjorde SVTs version också och fick Fi och Mp på delad första plats. Sd kom sist.

Resultatet stämde för min del. Mina hjärtefrågor är främst jämställdhet och ett hållbart jordbruk (och samhälle).

Jag gjorde Aftonbladets :). Fick Feministiskt initiativ som nummer ett och därefter MP. Stämmer perfekt för mig - brukar rösta MP men i år blir det Feministiskt för första gången :).

SvD:s, Aftonbladets och SVT:s valkompasser har sagt i princip samma sak. Miljöpartiet och V i topp, tätt följt av S. På aftonbladet och SVT:s var även FI med i toppstriden. Inget oväntat alls. :)

Jag blev enligt den där undersökningen KD. Visst i några frågor är jag kanske enig med KD, men deras grundpolitik och syn på människan tycker jag är hur sjuk som helst. Ett parti jag aldrig hade röstat på!!

Därefter blev jag C, och det stämmer mycket bättre med både grund- och detaljfrågorna.

Jag hade 3 blå partier i topp och jag kommer nog rösta rött. KD var min nr ett och dem kommer jag inte rösta på. Vänsterpartiet låg sist och dem kommer jag inte heller rösta på. Men procenten på varje parti skiljde sig inte mycket från varandra, så det var ingen som stod ut jättemycket. Som det känns för mig, jag gillar lite av många partier men inte allt hos något :p

när jag gjorde svt:s blev resultatet betydligt mer sannolikt, S i topp följt av C, FP, M, MP, och med SD och Junilistan i botten.

Gjorde Aftonbladets valkompass.
Jag blev övertygande C - vilket stämmer utmärkt. SD låg i absoluta botten - vilket också stämmer bra.

Skrämmande nog låg KD bra till och dem skulle jag ALDRIG rösta på.

svt:s stämmer rätt bra. de tre blå i topp. M på 74%
Sd nere under 50%
och SaP på 60%

Som gammal moderat så kan man ju bara instämma...

Men det visar ju även att en "superallians" mellan M och SaP skulle vara möjlig.
Vilket skulle frånta SD möjligheterna till inflytande och borga för en lugn valperiod där 2 parter skulle göra upp om politiken...om bara ideologin skulle få ge plats för realpolitiken.....

Mig stämde det alldeles utmärkt på. Jag fick det parti som är det enda jag röstat på sedan jag fick rösta första gången 1985.

Jag fick vänstern, miljöpartiet, socialdemokraterna i topp tre (ordningsföljd). Sen kom nog sverigedemokraterna om jag inte minns helt fel? :confused:

Jag brukar rösta socialdemokraterna men känner mig rätt bekväm hos vänsterblocket överlag. Vart sverigedemokraterna kom in i bilden förstår jag inte riktigt..
Minns dock inga procent..

Tycker fö frågorna va rätt pundiga och stämde inte överens med vad jag tycker. Dessutom när man skulle notera vilken fråga som var viktigast så stod det typ "friskolor", friskolornas existerande är för mig inte as viktigt, däremot är skolan i sig en väldigt viktig fråga, men det alternativet fanns inte ens med?

Jodå, för mig fanns skolan med. Som första alternativet i scrollen.

De här valkompasserna gäller väl EU-valet om jag inte har förstått det helt fel. Det är frågor som man inte tänker på så ofta, och som inte lyfts i media på samma sätt som de natioella eller lokala frågorna. Jag tycker att det är jättesvårt att svara på frågorna, det var bra att det fanns en fördjupningstext till frågorna på SR (samma som svt?). Jag tycker att kompasserna (gjort AB och SR) kändes sämre än jag upplevt dem tidigare gånger.
Det sägs en del nu att partierna ligger nämre varandra nu än de någonsin gjort, det är kanske därför som man blir så förvånad över sitt resultat.

Jag fick vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna i topp. Sedan var det ett stort hopp ner till sverigedemokraterna, kristdemokraterna, centerpartiet, folkpartiet och moderaterna. Stämmer väl överens med hur jag brukar, och kommer rösta.

Ang svergiedemokraterna, så antar jag att de kanske liknar det röda blocket i vissa mindre sakfrågor. Men det behöver ju inte betyda att de liknar varandra i de större sakfrågorna, eller på ett ideologiskt plan.

SvD är väl en högerorienterad tidning? inte konstigt att man får höga poäng på högerblocket, perfekt sätt att ragga väljare som inte bestämt sig än :p

Själv är jag föga oväntat miljöpartist, följt av S och V. Förvånansvärt högt på Kd, börjar misstänka att det ligger någon slags kupp bakom det hela :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka