Välkomna nya bukehunden!

Sv: Välkomna nya bukehunden!

Massa grattis! Du om någon kommer lyckas få nya vovven ännu finare än vad hon är nu. Du måste vara i himlen just nu :D

*lite smått KL igen*

Turali, visst är det bra när jag har två salukis? På något vis så känns det som livet är precis så som det är menat att vara nu :D Jag är inte riktigt hel utan att ha två långbeningar här hemma har jag märkt...

Smulis, tack! :D Kul att saluki är din drömras! Hojta till om du har vägarna förbi Sthlm någon dag och vill säga hej till mig och mina damer (Åh vad det är underbart att med all rätt kunna skriva som om man har flera hundar igen...)

Lazy Lady, i stamtavlan heter hon Khalils Aysu. Förra ägaren döpte dock henne till Taminah, men när jag skulle ta henne förra sommaren så blev det för jobbigt med en Taminah och en Wahidah (tänk att ropa på dem ute tex :D) och det fick bli det kortare Minah. Nu har jag dock börjat fundera på att döpa om henne till Aysu, så att hon får heta det som hon "egentligen" heter. Får se lite hur jag gör med det, ska smaka på det några dagar och se hur det känns.

Medrix
, tack! Det är verkligen fantastiskt och jag måste titta på henne lite då och då för att verkligen försäkra mig om att hon är här på riktigt :D Jag har SÅ många roliga planer för henne, för hon ska få bli min nya tävlingshund är tanken. Dessutom är hon (precis som syster Wahidah) så underbart knäpp att man skrattar åt henne varje dag när hon hittar på tokigheter. Åh så fint allt kommer bli :love:

Skuggi, visst ser hon rätt ok ut från sidan, framförallt om man inte vet hur hon känns i hullet, det är ju inte alla salukis som har så uppdragen midja osv.. Men hon är verkligen hemskt tjock och jag har ärligt talat svårt att i dagsläget se framför mig hur hon kommer se ut när hon är i rätt hull igen, jag vet bara att det kommer bli mycket snyggare :p

Igår bestämde hon sig för att bädden på golvet var det absolut bästa sovstället. Jag försökte locka upp henne i sängen då, men hon vågade inte riktigt. Istället såg det ut såhär:
26203_1376821728.jpg

Och i morse vaknade jag med en saluki på varje sida, fotograferade dem och somnade om :love:
73839_1376821731.jpg

Idag sover hon i sängen istället och jag fascineras fortfarande av att en saluki kan vifta på svansen så mycket som hon gör :p

Har även påbörjat ensamhetsträningen för att verkligen göra det till vardag att man blir lämnad lite ibland (det var ju ett av de största misstagen jag gjorde med Wahidah, jag ensamhetstränade inte ordentligt i början). Så redan nu stänger jag dörren bakom mig när jag går ut för att fixa te, går på toa osv. Senare idag måste jag verkligen tvätta också. Oftast ligger hon lugnt kvar och vilar, men ibland reser hon sig nästan direkt och står vid dörren när jag kommer tillbaka. Hon säger inget, gör inget, men hon står där och väntar olyckligt. F.d. matte sa att hon kan vara ensam några timmar, men jag funderar lite på hur mycket sanning det verkligen ligger i det.. Jag tycker inte att de "kan" vara ensamma om de inte ligger avslappnat och vilar. De ska ju inte behöva vara olyckliga och konstant vänta på att man kommer tillbaka.

Gud så mysigt! :love: Det låter ju ändå som om du har bra förutsättningar med ensamhetsträningen! Hade ju varit jobbigt om hon gallskrek halsen av sig så fort hon inte såg och hörde dig ;) Grannar tenderar inte förstå ensamhetsträning :D Men håller helt med dig att dom ska kunna ligga och slappna av innan det känns bra. Lilja vaknar numera från en djup slummer och sträcker på sig när jag kommer hem efter 3 timmar :love:

Ja, jag tror också att det kommer gå bra :) För en stund sedan när jag skulle gå och fixa te så reste hon sig från sängen samtidigt som jag reste mig från datorstolen. Då sa jag åt henne att lägga sig igen och när hon låg gick jag ut. Hon låg faktiskt lugnt kvar när jag kom tillbaka, men viftade såklart på svansen så fort jag tittade på henne :love:

Hann ändå bli lite orolig på kenneln när jag hämtade henne, för då gjorde hon rejäla(!) utbrytningsförsök när jag försökte lämna henne i något rum. Det var tydligen något hon började med när jag kom dit, för hon hade klarat att vara själv där innan jag kom... Tror att hon helt enkelt blev rädd att jag skulle överge henne.

Och justja, hon var riktigt söt när hon var på kenneln och jag pratade i telefon med kvinnan i huset. Helt plötsligt hörde jag nämligen ett "Aooouaou, mmvoff! grrrmvoff" osv. Då kom nämligen Minah fram till telefonen och pratade. Jag börjar bli rätt säker på att hon faktiskt hörde mig då och med tanke på hur påhittig hon är skulle det inte förvåna mig det minsta.

Åh, va roligt med en till hund :) Hon verkar väldigt söt både till utsida och insida!

Du ser! Redan framsteg. Kommer bli kalas det där. Jag förstår att du hann bli orolig och måla upp tråkiga scenarion när man ser sånt där. Hon kanske bara var jätteglad och kände igen dig och blev lite upprörd när du verkade gå? :P

Haha vilken härlig tjej! Äkta vinthund att vara smart, tokig och helt underbar :love:

F.d. matte sa att hon kan vara ensam några timmar, men jag funderar lite på hur mycket sanning det verkligen ligger i det.. Jag tycker inte att de "kan" vara ensamma om de inte ligger avslappnat och vilar. De ska ju inte behöva vara olyckliga och konstant vänta på att man kommer tillbaka.

Fast nu har hon ju inte alls landat och vet inte era rutiner. Så hon kollar på dig och Wahidah och är beroende av er för att tolka sin tillvaro. Snart har hon bilden klar för sig och vet att när matte sätter på sig de där skorna är det inte promenad, då ska hon till jobbet, och då ska vi vara hemma.

Men ååhh grattis till nya familjemedlemmen!!!! Glad för både din och Wahidas skull!! :D

Önskar er stort lycka till med allt!

Skuggi, visst ser hon rätt ok ut från sidan, framförallt om man inte vet hur hon känns i hullet, det är ju inte alla salukis som har så uppdragen midja osv.. Men hon är verkligen hemskt tjock och jag har ärligt talat svårt att i dagsläget se framför mig hur hon kommer se ut när hon är i rätt hull igen, jag vet bara att det kommer bli mycket snyggare :p

Efter att nu har fått träffa henne i verkligheten så håller jag verkligen med om att bilderna inte gör hennes fetma rättvisa (om man nu kan uttrycka det så :p). På bilderna ser man ju inte hur pass finlemmad hon egentligen är under all vaddering.

Hon är ju så i grunden fin och så oerhört positiv, mjuk och älskvärd på alla sätt och vis! :love: Det här kommer verkligen att bli toppen för er båda.

Fast nu har hon ju inte alls landat och vet inte era rutiner. Så hon kollar på dig och Wahidah och är beroende av er för att tolka sin tillvaro. Snart har hon bilden klar för sig och vet att när matte sätter på sig de där skorna är det inte promenad, då ska hon till jobbet, och då ska vi vara hemma.

Väldigt sant. Jag är väl bara skeptisk till det mesta egentligen då jag i början fick höra att hon även skulle vara vältränad och i bra form ;) (samt en del annat som gör att jag inte riktigt litar på något tyvärr)

Du ser! Redan framsteg. Kommer bli kalas det där. Jag förstår att du hann bli orolig och måla upp tråkiga scenarion när man ser sånt där. Hon kanske bara var jätteglad och kände igen dig och blev lite upprörd när du verkade gå? :P

Haha vilken härlig tjej! Äkta vinthund att vara smart, tokig och helt underbar :love:

Jo, att hon kände igen mig var det ingen tvekan om :D Det blev väldigt mycket hopp och sprattel osv när jag dök upp. Vinthundar är bäst :love:

(och till Ceta)

Tack :D Hon är en jätterolig hund verkligen och det är så skönt att ha henne hemma.

Så har jag bestämt mig. Hon är en Aysu från och med idag.

Fick hjälp av en person på nätet att hitta betydelsen för hennes namn.
"Aysu is a common feminine Turkish given name. The name is produced by using two Turkish words: Ay and Su. In Turkish, "Ay" means "Moon" and "Su" means "Water". Therefore it means "clear/lucid as moon and water"."
och jag pratade med uppfödaren om det och det ska visst stämma. Namnet ska även finnas på persiska.

Min granne, som också har saluki och har varit med Aysu på kenneln när hon var pluttvalp skrev då såhär:
"Så är det... Nått med månvatten... Eller vatten i månskenet.. Det var månsken över Luleälven när hon föddes i september. Hennes vackra färg påminner om månsken och hon rör sig lika mjukt o vackert som rinnande vatten."

Och bara för sakens skull har jag passat på att fota ny porträttbild ;)
11185_1376920437.jpg

Stort grattis! Vad härligt att Minah eller vad det blir, har hittat hem till slut. Lycka till! :)

Tack :D och hon får heta Aysu nu ;)

*lite KL*

Nu är det en vecka sen jag hämtade henne på kenneln. Under veckan som gått har jag hunnit byta foder och motionera en hel del. Hon äter nu Nordic spannmålsfri och verkar ha gått ner lite i vikt. Imorgon ska hon vägas och fotograferas igen ;)

Jag märkte i början av veckan att hon gääärna går i passgång. Därför har jag nu under veckan tvingat upp henne i trav eller sett till att hon går i skritt. Vi går offroad i skogen och på ängar med högt gräs. I onsdags hade vi vilodag. Det behövdes, för hjälp vad dålig kondition hon har... Promenaderna blir inte jättelånga, och min favoritrunda på 12km får utan tvekan vänta ett tag.

Nu går hon i alla fall självmant i trav nästan hela tiden och skrittar duktigt när man går offroad. Hon är dock lite sned i kroppen, så nu har jag kontaktat fysioterapeuten igen för att boka tid. Jag har mina misstankar om var felet sitter, men säker är jag absolut inte och framförallt behöver jag hjälp att fixa ett bra stretchingschema till henne.

Hon blir annars mer och mer framåt för varje dag som går, hittar på massor av tokigheter hela tiden och är allmänt fantastisk :love:

41116_1377014649.jpg

69144_1377014646.jpg

88345_1377014644.jpg

79505_1377261576.jpg

Åh vilka fina bilder! Hon ser verkligen lycklig ut :) Hoppas att kondisen går snabbt att få upp igen, vet hur trist det är att vara "bunden".

Jag måste bara fråga, är passgång dåligt för hunden att gå i? Flora har föredragit den gångarten sedan dag ett :crazy:

Det ser redan ut att vara lite skillnad på hullet, hoppas det! Hon ser superhärlig ut oavsett :D

Mummlar för mig själv *jag ska inte ha en saluki, jag ska inte ha en saluki*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka