Väljer plötsligt traven?

Glimmie

Trådstartare
Har ett 11-årigt sto som alltid har haft stark tölt och nästan varit svår att få i trav, för någon månad sen så vände det plötsligt och hon väljer traven och är inte alls lika självklar i tölten. Är allvarligt talat lite bekymrad, känns jätte konstigt att hon är så svår att få i tölt och jag vet inte alls hur jag ska göra.
Ska försöka ta hjälp av en tränare men eftersom det kan dröja så frågar jag här om ni har några tips och idéer?

/Glimmie som inte varit här på så länge att mitt konto blev inaktiverat

Sv: Väljer plötsligt traven?

Det obligatoriska tråkiga svaret, Har du kontrollerart hästen inte har ont? Det är det första jag tänker på vid plötsliga förändringar av rörelse mönstret.

Hade faktiskt ut en veterinär idag och han såg ingenting, en duktig massör kanske vore idé?
Ska kanske undersöka henne närmare men hon är lika pigg och glad som vanligt och jag har inte märkt något förutom problemet med tölten. Ska absolut kolla upp olika alternativ, om sadeln ligger som den ska osv. Tack för svaret!

Händer det så plötsligt att hästen ändrar sig i sitt rörelsemönster och beteende tänker jag direkt att det är något fysiskt som påverkar förändringen. Hästar som plötsligt tappar tölt har ofta problem med rygg eller bakdel/bakben enligt min erfarenhet och väljer hellre traven där de eventuellt inte är lika samlade. Kolla igenom hästen efter låsningar, skador eller andra problem så kanske du hittar svaret.

Lycka till!

Tack för era svar och tankar. Känner att det är nog dags att åka in på klinik och få en ordentlig utredning, vet ni om det är något som går att få på försäkringen på så "lösa" grunder eller hur man nu ska uttrycka sig?
Hade en häst som jag fick ta bort pga spatt och är fullkomligt livrädd att det skulle vara något liknande så jag har nog tyvärr skjutit tanken på att något skulle vara fel ifrån mig :(

Tack för era svar och tankar. Känner att det är nog dags att åka in på klinik och få en ordentlig utredning, vet ni om det är något som går att få på försäkringen på så "lösa" grunder eller hur man nu ska uttrycka sig?

Det går på försäkringen om veterinären hittar något som är fel. Annars får man stå för hela undersökningen själv.

Hände mitt sto oxå och då var det en kotledsinflammation. Jag hade utrett på klinik.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat