Väljer djurskydd framför fyrverkeri

Sv: Väljer djurskydd framför fyrverkeri

Det är du som inte klarar dina hästar, då är det väl du som har behovet att lära, eller ...?
Ditt "argumenterande" orkar jag inte bry mig om att tillrättalägga. Det brukar vara bortkastad möda.

Fortfarande inget svar på det?

Det här har du svarat Ginnies, tror jag att det var.

Men - den som inte svarar på frågor är ju du, Lia. Vi är flera som frågat HUR du tränar hästar att tåla fyrverkerier (motsvarande nyårsafton). Kanske ska du ta och svara, inte bara attackera andra?

Men vet du - den här argumentationstekniken har du alltid haft. Efter att ha läst dina inlägg i tråd efter tråd, år efter år så lär man sig. Du har inte så mycket att komma med, egentligen.

Uttrycket "mycket snack, lite verkstad" stämmer på dig. Eller kanske "tomma tunnor skramlar mest". :rofl:

Man slutar att ta dig på allvar. Det blir mest underhållande att läsa dina inlägg. För man vet hur det slutar.

Norrland

Senast ändrad:

En första förutsättning för att kunna delta i en diskussion, är att man seroöst läser andras inlägg och förstår vad där står. Något som bl a du verkar ha svårt för.

Till flera:
Jag förstår faktiskt inte vad ni ser för nöje i att ge er på person i stället för att diskutera sakfrågorna. :confused:

I den här tråden har jag deklarerat att jag inte är för okontrollerade fyrverkerier utan anser att dom ska hanteras av t ex seriösa organisationer och endast vid vissa tillfällen. Vad är det för fel på den åsikten?? jag är öppen för diskussion om det.

I tråden har jag också framfört att ägare av hundar och hästar har ansvar för att skola sina djur så att dom inte blir (så långt möjligt) rädda för fyrverkeri, trafik etc. Allt för att ha en säkrare och trevligare djurhållning. Vad är det för fel på den åsikten?? Jag är öppen för diskussion om det.

Man jag är inte intresserad av mer av påhopp och hånfulla kommentarer!!

LIA

I tråden har jag också framfört att ägare av hundar och hästar har ansvar för att skola sina djur så att dom inte blir (så långt möjligt) rädda för fyrverkeri, trafik etc. Allt för att ha en säkrare och trevligare djurhållning. Vad är det för fel på den åsikten?? Jag är öppen för diskussion om det.

Man jag är inte intresserad av mer av påhopp och hånfulla kommentarer!!

LIA

Synd bara att du inte har självinsikt::cool:

Ursprungligen postat av LIA
Det är du som inte klarar dina hästar, då är det väl du som har behovet att lära, eller ...?
Ditt "argumenterande" orkar jag inte bry mig om att tillrättalägga. Det brukar vara bortkastad möda.

Men jag undrar fortfarande hur du gör när du tränar dina djur, här hästar, att tåla fyrverkerier, mitt förslag fyrverkeribomber?, jag vet att du köper(kanske då modeller mindre) och fyrar av, men hur går det tillväga och vad kostar det?

Sedan har jag den erfarenheten av hästar att man som hästägare ska vara försiktig med att slå sig för bröstet och mena det att mina hästar tål minsann det och det för de är så skickligt hanterade.

Det finns hästar av olika raser och temperament, bara för man lyckas med en stadig skogsmullehäst betyder inte det att man klarar av ex en het fälttävlanshäst med nerv o reaktion och få den till en häst som p.g.a skicklig hantering tål allt.

Hur jag gör är ovidkommande, men två tips kan du få. Hästar är olika-individer- och med det följer att man anpassar sig till detta. "Skotträning" är bara en del i skolningen.

Kan vi nu diskutera annat än min hästhållning? T ex varrför du inte tycker (som det verkar) att man ska påverka sina hästar i fråga om raketer, trafik och annat oljud, att det är onödigt ur säkerhetssynpunkt osv?

Jag har redogjort för min ståndpunkt. Nu väntar jag på din!

LIA

Jag håller med dig. Det är inte samhällets ansvar att se till att alla hundar och hästar mår bra på nyårsafton. Däremot är det samhällets ansvar att se till att inte ett nyårsfirande blir störande över lång tid. Jag tycker att man ska införa ett fyrverkeriförbud på alla tider förutom 22.00-02.00 på nyårsafton. Vill man avfyra fyrverkerier eller smällare på andra tider kan man ansöka om tillstånd från lämplig myndighet. Det till en kostnad av tex 250:-. Har man råd med fyrverkerier på tex en stor födelesedag eller bröllop har man råd med 250:- i ansökningsavgift också. Det gör att det hela blir lite krångligare och fyrverkerierna minskar därutav.

Fyrverkerier är trevliga och någonting som är uppskattat av väldigt många människor, de ska inte förbjudas, men de ska regleras!!

Hur jag gör är ovidkommande, men två tips kan du få. Hästar är olika-individer- och med det följer att man anpassar sig till detta. "Skotträning" är bara en del i skolningen.

Kan vi nu diskutera annat än min hästhållning? T ex varrför du inte tycker (som det verkar) att man ska påverka sina hästar i fråga om raketer, trafik och annat oljud, att det är onödigt ur säkerhetssynpunkt osv?

LIA

Men det där att hästar är olika individer tog du ju från mig- jag skrev det i inlägget innan.:cool:

Och mina djur är redan skottränade.

Därefter har jag skrivit:
Men eftersom du är den enda, vad jag har sett, som ihärdigt under årens lopp menat på att man ska träna sina hästar att tåla dessa fyrverkeripjäser, och där ingår ala bombmodell, så måste du väl veta hur man gör? Inte en susning?

Mina hästar klarar både vapen på nära håll(hage invid jägarnas träningsgrushåla) samt vanliga smällare och fyrverkerier...men dessa bomber som får rutorna att skallra-hur gör du, vad är dina tips mer än att gå på kurs...och kurs...vad går man på för kurs??

En fråga hur man gör hästar vana och säkra för fyrverkeribomber över stall eller över hästarna.Det betyder att jag är positivt inställd till att träna!:idea:

Nå, hur går du tillväga?, eller du kanske inte är så säker att dina djur skulle klara det heller?

Jag håller med dig. Det är inte samhällets ansvar att se till att alla hundar och hästar mår bra på nyårsafton. Däremot är det samhällets ansvar att se till att inte ett nyårsfirande blir störande över lång tid. Jag tycker att man ska införa ett fyrverkeriförbud på alla tider förutom 22.00-02.00 på nyårsafton. Vill man avfyra fyrverkerier eller smällare på andra tider kan man ansöka om tillstånd från lämplig myndighet. Det till en kostnad av tex 250:-.

Vilken hänsynslöst förslag.

Betala 250 spänn så kan vem som helst skjuta fyrverkeribomber över mitt stall eller min hage när helst på dygnet.

Nej, jag tycker fyrverkeripjäser enbart ska få skjutas upp på särskilda platser, de kan gärna få låna avsiden mark av oss, bara de plockar upp sitt jävla skräp.
Det finns alldeles för mycket folk och fä som är rädda, god träning till trots för vissa.

Jag hoppas på 30 minus i år, då kanske grannklenisarna inte vågar sig utanför dörren!:devil:

Såg att även Biltema i Borlänge inte säljer fyrverkerier och smällare, med tanke på djuren och miljön.
All heder till de företagare som tänker så, deras varumärke stärks i mina ögon.

Delvis knapp

Jag är tudelad, om det är så att de matföretag som inte säljer fyrverkerier får mindre omsättning på andra varor- vilket är en risk-så undrar jag om det är rätt väg att gå, för deras skull.

Hör definitivt till gruppen "inga fyrverkerier",tycker det är ett riktigt elände.

Bor relativt bra numera, lantligt där det inte skjuts så hysteriskt men ändå görs. Bodde tidigare i en förort till Göteborg och det som blev droppen var när det smällde i 3 månader-dygnet runt!! Hade då tre hundar varav två skotträdda :crazy:,tror inte nån av oss sov mer än 2-3 timmar i taget på dessa månader. Att som vissa säger att man ska träna hundarna för ljud,det fungerar ju inte riktigt så. Mina hade inga problem med vanliga skott,tränade ofta brevid en skjutbana men fyrverkerier är något helt annat.

Även på ridskolan där jag jobbar är det ett problem,vi har en skjutbana i närheten som används flitigt och hästarna är helt obekymrade men när det skjuts fyrverkerier...:mad:

Kan man nu inte förbjuda eländet så skulle det åtminstone vara rejält mer begränsat! I min kommun har man i år sagt att det bara får skjutas 19-01 idag nyårsafton, och faktiskt,det verkar ha gett lite resultat. Det har varit mycket mindre hittills.

KL

Tycker att man ska begränsa fyrverkerierna...
Bra intiativ av butikerna som vägrar sälja!

Det skulle aldrig falla mig in att skjuta fyrverkerier utan att kolla med grannar som har djur. Själv har vi tur som har grannar som ringer och frågar om det är ok ifall de skjuter fýrverkerier (på andra dagar än nyår och påsk). :bow:
Det hjälpte mycket då vi hade en rädd häst, vi hann med att förbereda allt, öronproppar, täcka för fönster och ha tänt i och utanför stallet...

De hästar vi har nu räcker det att de får vara inne med lampan tänd, visst är de uppmärksamma och tittar/lyssnar mycket, men de står och mumsar på hösilaget under tiden...

Personligen tror jag att man får mycket "gratis" om de andra hästarna i stallet inte är rädda, då dämpar deras lugn den rädda hästen, så den är lugnare än den skulle vara annars...

Mina hästar går ute året runt. De tog lugnt och såg allmänt uttråkade ut. Stod och halvsov och åt. Bor runt skjutgalna som skjuter året om. Är det inte raketer så är det jakt.
Polishästar tränas så att de ska vara vana vid smällare och liknande. Och hörs det skott dagligen året om blir alla djur vana.
Våra kor rör inte en fena vid nyår heller.
På landsbyggden vill jag inte att raketer förbjuds. Ser ingen anledning till förbud.

*KL*
Har funderat på det här med fyrverkerier alltsedan denna tråd kom upp.
Vad är meningen egentligen med att gemene man ska kunna köpa ett pack och smälla av sig?

Att det är 18-årsgräns för att köpa fyrverkerier säger mig ingenting, då det finns alldeles för många vuxna som är mindre ansvarstagande än en sjuåring... Varför inte överlåta hanteringen av fyrverkerier till professionella istället för till den som vill? Dynamit går ju inte direkt heller att köpa i lanthandeln, detta skulle minska riskerna för såväl klantiga olyckor, bränder, traumatiserade människor och djur samt minska nedskräpningen..,

Delvis knapp

Jag är tudelad, om det är så att de matföretag som inte säljer fyrverkerier får mindre omsättning på andra varor- vilket är en risk-så undrar jag om det är rätt väg att gå, för deras skull.

Det är inte säkert, jag skulle definitivt gynna den handlare som törs stå upp och göra detta ställningstagande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nyår ska vara festligt, men för såväl hästar och hundar som deras ägare kan det vara en av årets värsta dagar. Flera butiker har slutat...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama