Väljer djurskydd framför fyrverkeri

Sv: Väljer djurskydd framför fyrverkeri

Såg du att jag satt "störningsavstånd" inom citattecken??
Varför, tror du jag gjorde det?

LIA

Jag jobbar med utvecklingsstörda, vuxna människor som är mycket rädda för fyrverkerier och smällare. Du har kanske förslag på hur vi ska träna dem? :grin:

LIA

I många år är det du som i fyrverkeritrådar envist hävdat att rädslan som finns för fyrverkeripjäser ska tränas bort på hästar .

Hur?

Inte en enda gång har jag sett dig förklara hur, bara att man ska.

Mina hästar tål fyrverkerier bra, av den anledning att grannars ungar olagligt skjuter på dagtid, både puffar o mindre raketer. Men de blir rädda när föräldrarna om natten fyrar av bomber, hur tränar du bort det?

Nej, det har jag inte eftersom jag inte har dom kunskaperna. Jag vet inte hur man hjälper dom mot andra rädslor heller.

Kan du förklara vart du vill komma med din fråga? Har den överhuvud taget något med diskussionen att göra?

LIA

Om du inte vet hur du ska hantera och träna dina hästar, tycker jag du ska börja i den änden, dvs lära dig det. Det är absolut inget att skämmas för, att man inte har kunskap man önskar. Det finns kurser du kan gå och instruktörer du kan kontakta, gör det.

Något svar på det?

LIA

Nej, det har jag inte eftersom jag inte har dom kunskaperna. Jag vet inte hur man hjälper dom mot andra rädslor heller.

Kan du förklara vart du vill komma med din fråga? Har den överhuvud taget något med diskussionen att göra?

LIA

Jo, det har det då du skrev:

Är det inte djurägarnas ansvar att vänja sina djur vid vad som förekommer i samhället, inkl fyrverkerier?

Och liknande har du skrivit i många andra trådar,utan frågetecken, att det är djur-här häst-ägarens skyldighet att se till att dens djur eller då hästar tål fyrverkerier.

Jag trodde du visste hur man fick bort fyrverkerirädslan när det är det du alltid menat på man ska göra.
Jag undrade bara hur man gör om "man bara vill"? Jag vill gärna att mina hästar ska tåla de där bomberna som detonerar över eller invid mitt stall, så de slipper bli så rädda.Jag trodde du visste.Då du menar det ska göras.

Om du inte vet hur du ska hantera och träna dina hästar, tycker jag du ska börja i den änden, dvs lära dig det.

:grin:

Som vanligt när du inte kan svara angående hur en rädsla fås bort så kan andra inte hantera sina hästar.

Jag undrar hur många av hästarna här på buke, eller i Sverige, det är som tål de allra kraftigaste fyrverkerierna över huvudet- eller i röven. Det hände för några år sedan- skrev om det på buke- det nämdes på TV-nyheterna, när hästen p.g.a bomben precis intill sig vid sjutiden på kvällen blev så rädd att den slet sig o skenade till skogs..

Vad gjorde ledaren för fel?
Är alla de hästar som inte tål sådant fel hanterade enligt dig?
En dåligt hanterad häst? Visst, sure, du visar än en gång att du inte vet vad du talar om.

Citat:
Ursprungligen postat av LIA

LIA

Jo, det har det då du skrev:

Citat:
Är det inte djurägarnas ansvar att vänja sina djur vid vad som förekommer i samhället, inkl fyrverkerier?

Och liknande har du skrivit i många andra trådar,utan frågetecken, att det är djur-här häst-ägarens skyldighet att se till att dens djur eller då hästar tål fyrverkerier.
Vet du egentligen själv vad du skriver på Bukefalos??? :confused:

Att jämställa tränandet av ens djur med hur man bäst arbetar med utvecklingsstörda är väl ändå att gå över gränser? Även på din nivå??

LIA

Det är du som inte klarar dina hästar, då är det väl du som har behovet att lära, eller ...?
Ditt "argumenterande" orkar jag inte bry mig om att tillrättalägga. Det brukar vara bortkastad möda.

Fortfarande inget svar på det?

LIA

Är du tillbaks? Blev inte lång Bukepaus.

Jag håller med Ginnies.

Lia - sluta snacka skit och slingra dig som du brukar nu!

HUR tränar du hästar att klara fyrverkerier som skjuts nära stall?

Norrland

Det är du som inte klarar dina hästar, då är det väl du som har behovet att lära, eller ...?

Jovisst, är det att inte klara av sina hästar när man misslyckas med att hålla kvar en man leder in för att den får en fyrverkeribomb precis över sig så är det väl så....för då måste ju du tycka att ingen kan hantera sina hästar om de inte klarar av den situationen, eller hur?

Men eftersom du är den enda, vad jag har sett, som ihärdigt under årens lopp menat på att man ska träna sina hästar att tåla dessa fyrverkeripjäser, och där ingår ala bombmodell, så måste du väl veta hur man gör? Inte en susning?

Mina hästar klarar både vapen på nära håll(hage invid jägarnas träningsgrushåla) samt vanliga smällare och fyrverkerier...men dessa bomber som får rutorna att skallra-hur gör du, vad är dina tips mer än att gå på kurs...och kurs...vad går man på för kurs??

Den har mycket med diskussionen att göra. Du tycker att det är hyckleri och onödigt att Ica slutar sälja fyrverkerier för det är djurägarnas sak att träna sina djur. Jag vill peka på att det finns andra grupper som inte heller mår bra av fyrverkerierna och som inte bara kan träna bort det. Om du kollat lite utanför din egna lilla värld så hade du också insett att ett fyrverkeristopp är bra oavsett om det gäller utvecklingsstörda människor, människor från krigszoner eller otränade djur. Precis som de otränade djuren är de offer i det hela.

Du hävdar att det är upp till var och en djurägare att träna sina hundar och hästar. Visst. Men de djurägare som skiter i att träna då? Eller som inte vet hur de ska träna sina djur? Lilla Stina som inte ens får vara i staller nyårsafton för sina föräldrar? Farbror Oskar som lämnar sin hund hemma nyår och går på fest? Ska de djuren behöva må skit? Är det inte bättre att Ica slutar sälja fyrverkerier?

Som sagt, kolla lite utanför din egen lilla värld.

Jag tycker att de flesta hästar klarar fyrverkerier rätt bra. Kanske blir de lite oroliga, men inte så farligt.

Men vi har haft en gammelfarbror som verkligen for illa. Vi har fått tillbringa många nyårsaftnar i stallet mellan kl 00 och 02 för att lugna honom. Han reagerade med att bli stressad, mer eller mindre panikslagen, sprang runt i boxen, löddrade och "smäll"-frustrade.
Honom hjälpte det att vi var i stallet. Han blev lugnare om vi tog ut honom på stallgången och klappade och strök honom, pysslade lite om honom. Sen runt klockan ett så tog vi ut honom på en runda runt stallet för att han skulle få se att det var lugnt nu. Då varvade han ner lite mer. Tillslut runt två så kunde vi gå in igen, då var han någorlunda lugn och började äta hö igen.

Konstigt nog så var det aldrig några problem att ta ut och hantera honom fastän han var så stressad. Tvärtom, det lugnade honom.

Men hur man hade kunnat träna honom att klara den mängd fyrverkerier som skjuts på nyårsaftnar, det vet jag inte? Det är ju svårt att skapa den miljön för träning andra kvällar än just nyårsafton.

Nu är gammelhästen borta, så i år blir väl första året på länge som vi inte behöver tillbringa med att lugna häst kl 00. :) Hoppas bara nu att inte valpen blir rädd. Första nyåret, så vi får se. Men han är inte rädd för ljud så, men det var och andra sidan inte gammelhästen heller.

Norrland

Det är ju faktiskt inte bara djur som tar skada av raketerna! tänk på alla människor som faktiskt blir TRÄFFADE av raketer!
och det är faktiskt vanligare än man tror att människor är rädda för raketer...

Förresten, jag bor också på landet, men våra hundar och hästar är inte skottvana för det...

Jag har aldrig uttalat mig om att hästar ska tåla att få bomber på sig. Det här med bomber är uteslutande ditt påhitt!
Kontakta polisen, för såvitt jag vet ärt det förbjudet att inneha eller kasta bomber i Sverige.

Vet du egentligen själv vad du skriver på Bukefalos???

Att jämställa tränandet av ens djur med hur man bäst arbetar med utvecklingsstörda är väl ändå att gå över gränser? Även på din nivå??
Struntar du i det här?

Inget svar den här gången heller?

LIA

Den har mycket med diskussionen att göra. Du tycker att det är hyckleri och onödigt att Ica slutar sälja fyrverkerier för det är djurägarnas sak att träna sina djur.
Ja du lilla vän, du kanske skulle ta och läsa innantill lite bättre innan du kastar beskyllningar omkring dig?

LIA

Jag har aldrig uttalat mig om att hästar ska tåla att få bomber på sig. Det här med bomber är uteslutande ditt påhitt!
Kontakta polisen, för såvitt jag vet ärt det förbjudet att inneha eller kasta bomber i Sverige.

Struntar du i det här?

Inget svar den här gången heller?

LIA

Men hallå! Fyrverkeribomber! Och inte på sig,ist över eller precis invid.

Om du inte vet om dina djur tål dessa fyrverkeribomber så kanske du ska vara mer försiktig med att inorda mig och andra i den grupp "dålig hästhantering som behöver åka på kurs" när hästar eller andra djur reagerar på fyrverkerier som har en helt annan styrka än vad du ens känner till?.

Och Snufsans inlägg-missade o deleta, och ditt med hartassar "störningsavstånd" är det väl bäst om du förklarar själv.

Ja du lilla vän, du kanske skulle ta och läsa innantill lite bättre innan du kastar beskyllningar omkring dig?

LIA

Jag är inte liten och att jag skulle vara din vän är något som du tydligen inbillar dig men som aldrig, aldrig, aldrig kommer att hända i verkligheten.

Skärp dig om du ska diskutera.:mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nyår ska vara festligt, men för såväl hästar och hundar som deras ägare kan det vara en av årets värsta dagar. Flera butiker har slutat...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama