Väljer djurskydd framför fyrverkeri

Sv: Väljer djurskydd framför fyrverkeri

Mycket bra initiativ!!!! :bow:

//Johanna, vars hundar ska fira nyår i stan för första gången

Jättebra :bow:! Det har alltid känts märkligt för mig att Sverige, som är så bra på att förbjuda så mycket annat ;), tillåter i princip "vem som helst" att köpa och smälla av farliga fyrverkerier och bomber. Det är fint med fyrverkerier, men det är bäst när det sker under mer organiserade former!

kl
HURRA FÖR ICA MAXI!

:bow: WOW!!! :bow: Äntligen!! :bow:

Hoppas fler butiker följer efter :love:

hahah super :D även om folk kanse går till andra affärer och köper det så har DOM åtminståne visat att dom bryr sej :) vilket kanse får fler butiker att göra samma får man väll hoppas :D

Oj vilket bra initiativ! :bow:
Härligt när någon står upp för bra saker fast det kommer ge mindre pengar i kassan!

Eurostop arlandastad förbjöd raketförsäljning redan förra året!

Skulle vara intressant att se en lista på butiker som vågar vägra raketer!!!

Jag tycker inte fyrverkeri ska förbjudas.
Har hästar som inte reagerar på smällarna pga att de är vana vid gevärsskott. Min hund reagerar inte heller. Han är också skottvan. Vi bor ute på landet där det skuts året om.

Så för att DINA djur inte drabbas ska det inte förbjudas? :confused:
Att andras djur blir stressade/rädda och kanske t.om. skadade, det är skitsamma? Ägarna får skylla sig själva som inte vant djuren?

Och tänk alla de olyckor som skulle kunna förhindras om raketer till allmänheten förbjöds...

Mycket bra initiativ av butiken!:bow::bow:

Inget av mina djur har varit skotträdda. Tex så kan jag utan problem rida när det smäller fyrverkerier runt om.

Men jag vet folk som får droga hunden, bo i svinkalla sommarstugan för att hunden bryter ihop, människor som flytt från krig och elände som mår fullkomligt skit av framförallt smällare, men också fyrverkerier.
Och jag känner att det är helt ok att de slipper plågas.

Samma butik har även slutat sälja porrtidningar samt TV-spel med 18-årsgräns, som motiv nämns jämställdheten och att de inte vill erbjuda våldsamma spel till minderåriga...

Samma butik säljer dock både mellanöl och cigaretter, båda produkter som dokumenterat ger en försämrad hälsa med risk för död.

Hur de har resonerat i det här kan jag faktiskt inte förstå, då porr förvisso kan vara stötande men knappast letalt.:crazy:

Dom säljer förmodligen kött av svin, nöt m fl trots att djuren ofta far illa. Och mjölk, ost osv?
Knivar, trots att det finns folk som missbrukar sådana?

Sådär kan man hålla på och peka och fråga. Var går gränsen för hyckleri? Vad är omtanke om djur och vad är krass marknadsföring?

Är det inte djurägarnas ansvar att vänja sina djur vid vad som förekommer i samhället, inkl fyrverkerier?
I o f s anser jag att fyrverkerier av miljöskäl borde begränsas och endast användas i gemensamma och ordnade former, t ex av föreningar etc.

LIA

Dom säljer förmodligen kött av svin, nöt m fl trots att djuren ofta far illa. Och mjölk, ost osv? Knivar, trots att det finns folk som missbrukar sådana? Sådär kan man hålla på och peka och fråga. Var går gränsen för hyckleri? LIA

Visst kan det diskuteras vilka företeelser som egentligen inbegriper bakomliggande ekonomiska intressen kontra genuin omtanke. Men det kanske inte är rätt att sälja några av sakerna du nämner heller ! Så en dumhet ursäktar ändå inte en annan .:crazy:

För mig är det en gåta att vårt samhälle i fredstid tillåter att fyrverkerier obehindrat får orsaka dödsfall, avskjutna kroppsdelar, obotliga hörselskador och PTSD hos redan krigsdrabbade, sprida enorma mängder tungmetaller över bostadsområden och ge materiella skador såsom nedbrunna hus. :confused:

Det ska inte åligga djurägarna att vänja sina djur vid fyrverkerier. Det bör åligga eventuella användare av fyrverkerier att tillse att omgivningen inte utsätts för ovan nämnda störningar. :mad:

Kul att se några handlare som vågar stå upp, utan att bara tänka på pengar.

Det ska inte åligga djurägarna att vänja sina djur vid fyrverkerier. Det bör åligga eventuella användare av fyrverkerier att tillse att omgivningen inte utsätts för ovan nämnda störningar. :mad:

Hur vänjer man dem utan att behöva köpa fyrverkerier själv?

Det är rätt komiskt egentligen att farliga fyrverkerier har sålts till allmänheten så länge, men att något som receptfria läkemedel inte har börjat säljas mer "öppet" förrän i år...:crazy:

För mig är det en gåta att vårt samhälle i fredstid tillåter att fyrverkerier obehindrat får orsaka dödsfall, avskjutna kroppsdelar, obotliga hörselskador och PTSD hos redan krigsdrabbade, sprida enorma mängder tungmetaller över bostadsområden och ge materiella skador såsom nedbrunna hus.

Det ska inte åligga djurägarna att vänja sina djur vid fyrverkerier. Det bör åligga eventuella användare av fyrverkerier att tillse att omgivningen inte utsätts för ovan nämnda störningar.
Som sagt så är inte jag heller för privata fyrverkerier, "hur som helst" eller annars. Men så länge som det tillåts, så är det djurägarnas ansvar att vänja sina djur vid detta (liksom allt annat). Skotträdda, om vi ser det som samlingsbeteckning, hundar är ofta rädda för allehanda oljud, t ex från maskiner, leksaker osv. Därför tycker jag att man bör arbeta just med dom för att minska deras obehag.

Hur ska dom som bränner av raketer veta, om det finns känsliga djur inom "störningsavstånd"? Med hästar är det ju ganska lätt, men hur vet man var hundägare knallar omkring eller hälsar på vänner? Men även hästar bör vänjas, inte minst med tanke på trafiksäkerhet.

LIA

Hur ska dom som bränner av raketer veta, om det finns känsliga djur inom "störningsavstånd"? Med hästar är det ju ganska lätt, men hur vet man var hundägare knallar omkring eller hälsar på vänner? Men även hästar bör vänjas, inte minst med tanke på trafiksäkerhet.

LIA

Vad är ett störningsavstånd?

Mina hästars störingsavstånd är när grannar skjuter bomber över stallet eller över hagen där de går.Fyrverkeribomber som får rutorna att skallra i stallet.

Mina hästar tål allt-utom älg, de tål fyrverkerier över hagen, är trafiksäkra, skottränade på nära håll, men de blir rädda av dessa bomber.
Hur tränar du dina hästar för att tåla bomber över stallet?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nyår ska vara festligt, men för såväl hästar och hundar som deras ägare kan det vara en av årets värsta dagar. Flera butiker har slutat...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama