Välja valp efter utseendet....

Alindra2000

Trådstartare
Har annons ute på mina bebisar. Renrasiga och med full beskrivning i annonsen. Ändå ringer 70% utan att ha någon som helst koll, de har bara sett en bild på "söta valpar som de skulle kunna tänka sig". Man får frågor som "hur mycket äter en sån" "skäller dem mycket" "hur stor blir dem..? OJ SÅ STOOORA!!?? eller "kan den rasen vara ensamma hemma?"... :mad: .. Självklart ska man kunna ringa och ställa frågor men det kan ju bara inte vara för mkt begärt att de i alla fall skall veta vad det är för hund de ringer på. Leonberger är ingen liten hund ( som då är rasen i mitt fall) även om de är små nallebjörnar just nu. De växer upp till stora björnar sen... Å om de blir som sin mor mkt livliga björnar. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om man sålde en av valparna till ngn av dem som bara ringer för att det ser ut att vara en söt valp..
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Det är sådant som får mig att tveka att sätta ut en annons, men någonstans hoppas man ju att det "vettiga" människorna finns...
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Jo.. det är ju så. Några är ju bra som ringer familjer med kunskap om vad de ringer på för hund osv. Men tyvärr är som sagt de flesta sånna som faktiskt inte har någon som helst koll. Det känns ju dock inte så hemskt kul att springa och svara i tel varannan sekund och i många fall mötas av sånna frågor.

Kan tillägga att det ringde en tjej idag och frågade om dem var ungefär som en pudel i humöret,... :smirk: ...
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Vi valde valp till stor del efter utseende. :eek: Men då hade vi å andra sidan redan stor kunskap om rasen och hade träffat föräldradjur samt nära släktingar.

Om inte annat gör ju sådana telefonsamtal sållningsprocessen lätt. ;)
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Det blir ju så vid annonsering.
Det bästa är väl att be dom läsa på om rasen på internet eller i böcker, så kan dom ju höra av sig om dom ff är intresserade sen!

(nu vet jag ju inte om leonberger är en bra första-hund)
Men alla som ställer dumma frågor behöver ju inte bli dåliga hundägare!

Men att be dom läsa på om rasen först tycker jag inte är för mycket begärt, för är dom genuint intresserade så gör dom det! :)
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Absolut.. jag ber dem att kolla upp mer om rasen.

Sen är det ju självklart så att de flesta vill köpa en "fin hund" och det är ju olika för alla vad det innebär. När jag valde att köpa Leonberger så tyckte jag såklart att det var den finaste hundrasen som fanns :love: men läste på om dem och pratade med leonberger klubben osv innan jag ringde till uppfödarna. Så att jag mer visste vad jag skulle fråga osv.

Dumma frågor får man ställa när man ringer och jag menar inte att jag tror att de blir dåliga hundägare för att de ställde en i mina öron "dum fråga". Skulle bara önska att de i alla fall visste ngt innan de ringde.
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Jag antar att du har bild på valparna i annonsen? Sätt ut annons med bild på en vuxen hund istället så får ju folk se hur valparna kommer se ut som vuxna och då eliminerar du säkert många "sååå söt" samtal :)
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Helt klart ett utmärkt tips :) . Visserligen har jag i annonsen en bild på två av valparna samt en på mamman så bilden finns där på hur de kommer bli. Men får väl ta bort valpbilderna helt och bara ha på mamman och pappan. Trist.
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

ja jösses.. Måste gnälla lite igen. Bad en som var intresserad av mina valpar att läsa på lite om rasen. Hon ringde glatt upp igen och sa att hon försökt hitta info om rasen men att hon hade hittat en ras som var lik och läst om den. Så nu var hon säker på att det är hunden för dem. Eftersom jag är misstänksam av naturen (när det kommer till att hitta hem till mina små bebisar) frågade jag vilken ras hon läst om som var så lik.. Malle... mm.. jättelik. Det är ju leonberger valpar! å hur svårt är leonberger att hitta. Nej nu är jag less på sånt här.
 
Sv: Välja valp efter utseendet....

Bara på kul så Googlade jag "leonberger" och fick ~1 290 000 sökresultat, varav ~63 200 på svenska. På båda sökningarna är träff nr. två en raspresentation.

:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 055
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 465
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 331
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp