Välja stora leriga hagen eller rasthage?

E

Elviramax

Tack vare allt detta regnande och ihållande mildväder har min 1 ha stora vinterhage börjat bli så upptrampad att jag känner mig tvingad att låta mina 2 hästar bo i rasthagen istället på dagarna. (Å vad jag vill ha vinter nu...)

Tycker inte alls om det - dels så blir det merjobb (mocka rasthagen) och dels blir unghästen så rastlös. Hon välter t ex ut vattenhinken och leker med den, och sen blir hon helt hopplös att jobba med. Så det är verkligen inget jag önskar. Men det de förutsättningar jag har här - marken är ömtålig och några hagar sparar jag för att ha bete till sommaren.

Men till saken: Det här med regnskydd. Min granne påtalade idag att han tycker synd om hästarna när de står i regnet i rasthagen. Han vill hjälpa mig bygga ett litet skärmtak.

Stora vinterhagen har träd, så där kan hästarna välja. Men det brukar inte vara så noga med att stå i regnskydd när de kan välja.

Rasthagen (som de flesta rasthagar jag sett) saknar regnskydd. Vi bor rätt läigt, dvs inga vindar som får fart över fält och får regnet att falla på tvärsen. Och om det regnar så tar jag så klart in hästarna så snart jag kan (dvs ca 17:30). Gammelmannen har täcke på sig medans unghästen inte har täcke.

Vad tycker ni, och hur gör ni som har hästar i rasthage? Har ni som regel unghästar täckta? Speciellt när det regnar? Låter ni dem stå inne istället när det regnar? Har någon av er regnskydd?

Tycker ni jag ska nappa på erbjudandet? (Det framgick iofs inte om det var jag eller grannen som skulle betala materialet... )

Sv: Välja stora leriga hagen eller rasthage?

Till våra hästar(2st) har vi en hage som är 1 hektar stor ungefär. Det är lite lerit vid ingången, men annars så är hagen fin. En häst står i sjukhagen p.g.a att hon har haft fång, och hon kan inte äta samma mat så de andra två.

Jag tycker nog att du ska ta chansen med vindskyddet, om du verkligen behöver det.

Russin

Om grannen betalar-tacka ja, annars-nej!
Hä'star tål att bli blöta, hästar tål att bli igensnöade, hästar tål även blåst, regn och att bli igensnöade samtidigt!:smirk:
Det enda som har stört mig, var om dom tålde det direkt efter en ridning.
Dom behöver inget skydd om du tar in dom på kvällen. Om du måste ha dom i en trist rasthage så släpa in en stock som dom kan tugga på, eller grenar att äta av.
Jag har själv bara en vinterhage där mina två hästar och alla får går gemensamt, det blir väldigt upptrampat och lerigt vid foderplatsen och vissa passager. Det märks att hästarna ogärna vill gå i leran, dom känner sig nog osäkra pga halkrisk och att dom inte vet hur djupt det är.

Jag tycker nog att du ska ta chansen med vindskyddet, om du verkligen behöver det.

Om jag verkligen behöver det, ja - men jag grejen är att jag egentligen aldrig tyckt att det funnits behov. Eftersom hästar är ute-djur.

Hä'star tål att bli blöta, hästar tål att bli igensnöade, hästar tål även blåst, regn och att bli igensnöade samtidigt!:smirk:

Ja det är vad jag alltid tyckt och trott också. Men när grannen nu för det på tal så börjar man ifrågasätta.

Om du måste ha dom i en trist rasthage så släpa in en stock som dom kan tugga på, eller grenar att äta av.

Bra tips! Unghästen är ju uppenbart uttråkad så en gren eller nåt är nog välkommet.

Du kan säkert avgöra själv om/hur dina hästar klarar att stå i rasthagen utan skydd, man ser ju ofta på dom hur dom "mår".

Däremot kan man inte jämföra det med att hästar är gjorda för att gå ute...jovisst är dom det, men på stora ytor där dom kan hålla värme genom att röra på sig eller äta.

Att lägga in grenar mm att gnaga och pilla på samt lite extra hö är bra förslag :-)

Hästar är så olika, somliga störs av vädret och andra inte. Min granne har vindskydd i alla sina rasthagar och somliga av hästarna där (framförallt de äldre, både kallblodshingsten och ponnystoet av ädel ras) står "jämt" i sina vindskydd. Står mera där än utanför tycker jag som har fri uppsikt över dem från mitt köksfönster.

Min egen häst går in i vindskydd/utestall bara vid värme och insekter. Däremot vill han gärna stå i stallet (i sin box) mesta möjliga regniga dagar och hålls verkligen inte ute långa stunder då. Likaså systers halvblod går inte heller in under tak vid regn men vill istället inte vara ute långa dagar då. Däremot gick den tåliga shetlandsponnyn vi hade och ställde sig under tak genast det började regna även om våra stora hästar var kvar ute och betade.

Jag tycker det är ytterst generöst erbjudande av din granne att hjälpa till med byggandet!! Själv har jag betalat timpenning till min byggare. Och givetvis är det du som står för materialkostnaden!!

Har du råd så är det väl en bra idé att bygga vindskydd.
Men hästarna dör inte av att ha täcken, skulle inte ha ute hästarna utan täcken i "kallregn", bara på sommaren i såna fall.

Har du råd så är det väl en bra idé att bygga vindskydd.
Men hästarna dör inte av att ha täcken, skulle inte ha ute hästarna utan täcken i "kallregn", bara på sommaren i såna fall.

Har varken råd eller ork med detta egentligen. Men givetvis åker täcke på om jag tror det blir kallregn eller snöglopp under dagen och jag inte skulle vara hemma.

Har förövrigt släppt dem ett par omgångar på en mer avlägsen plätt jag brukar använda om somrarna. Gissa om hon hade spring i benen! Tillomed gamlingen sprallade lite.

Vi har inte ens skydd i vinterhagen..

De klarar sig utan de timmar de är ute.

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 462
Senast: athena
·
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 573
Senast: mammaLiss
·
Hästhantering Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har...
Svar
4
· Visningar
1 495
Hästhantering Vet inte om inlägget hamnar i rätt kategori. Om det är fel så får en av de snälla moderatorerna flytta inlägget till rätt plats :) Nu...
2
Svar
21
· Visningar
11 582
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka