Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Vi har lerfria preparerade rasthagar med en total storlek om ca 40 x 70 m (uppskattningsvis) till 2 ponny och 2 hästar. Har preparerats enligt vad tuaphua rekommenderar :) Dyrt och gick åt mängder med material, men helt klart värt det! Vi fyller på där det behövs med nytt material ca varannat år, mockar dagligen (när hästarna vistas där). Dessa hagar används dock bara som sjukhagar och när det är som blötast på höst/vinter/vår för att undvika att våra gräshagar blir förstörda. I gräshagarna är det preparerat innanför grindarna ca 5 x 5 m yta.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Nej, inte markförbättringsmattor, men jag hittade däremot något som kallas ringgummimatta som liknar det jag tänkte på. Jag antar att dessa kräver någon sorts förberedning av marken under dock, för att få ett hållbart resultat.

Vi har sådan ringgummimatta utanför ingången till lösdriften och den har hållit bra dock tror jag att man måste lägga ner den när det är torrt för att det skall funka, vi lade vår när det var torrt och ett lager stenmjöl ovanpå så att den "försvann" marken har hållt sig fast och fin där och jag har faktiskt inte ens sett röken av mattan förrän häromdagen när den faktiskt började synas (2 år sedan den lades ut).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 076
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp