Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Vi har lerfria preparerade rasthagar med en total storlek om ca 40 x 70 m (uppskattningsvis) till 2 ponny och 2 hästar. Har preparerats enligt vad tuaphua rekommenderar :) Dyrt och gick åt mängder med material, men helt klart värt det! Vi fyller på där det behövs med nytt material ca varannat år, mockar dagligen (när hästarna vistas där). Dessa hagar används dock bara som sjukhagar och när det är som blötast på höst/vinter/vår för att undvika att våra gräshagar blir förstörda. I gräshagarna är det preparerat innanför grindarna ca 5 x 5 m yta.

Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Nej, inte markförbättringsmattor, men jag hittade däremot något som kallas ringgummimatta som liknar det jag tänkte på. Jag antar att dessa kräver någon sorts förberedning av marken under dock, för att få ett hållbart resultat.

Vi har sådan ringgummimatta utanför ingången till lösdriften och den har hållit bra dock tror jag att man måste lägga ner den när det är torrt för att det skall funka, vi lade vår när det var torrt och ett lager stenmjöl ovanpå så att den "försvann" marken har hållt sig fast och fin där och jag har faktiskt inte ens sett röken av mattan förrän häromdagen när den faktiskt började synas (2 år sedan den lades ut).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 375
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Oknytt
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka