Välja säkerhet eller bekvämlighet?

Sara75

Trådstartare
Knäont hos ryttaren :cry:
Jag har säkerhetsstigbyglar av sorten Kwick-Out på hoppsadeln. De har löst ut när det behövts så allt frid och fröjd med det MEN nu har jag fått så sabla ont i ett knä att jag skulle behöva rida med ledade stigbyglar istället (har det på dressyrsadel och det fungerar fint). Ledade stigbyglar är (enligt min mening) inte säkerhetsstigbyglar så det känns inte bra det heller :cry:.
Så vad väljer man? Säkerhet eller bekvämlighet? :confused:

Sv: Välja säkerhet eller bekvämlighet?

Jag har faktiskt valt bekvämlighet. Sedan jag började rida med Sprengers ledade (av samam anledning som du och det hjälpte) så tycker jag inte alls om att rida med fast fotplatta (heter det så :D). Jag tycker min skänkel blir mindre stabil och jag glider lättare i stdbygeln. Det känns ju inte heller så säkert.

I kombo med att min häst inte är någon avkastarkung så har jag faktiskt valt att rida med de ledade, fastän vi håller på med fälttävlan på grästrotsnivå.

Jag har distansstigbyglar med korg så det är både säkert och bekvämt men skitfult...;) De extra breda och sviktar, grymt sköna! Skulle jag behöva välja så skulle dock bekvämlighet gå före om det inte handlar om en avkastarkung...

Jag skulle absolut välja ledade stigbyglar om det är positivt för ditt knä. Även om de inte är säkerhetsstigbyglar så innebär de ju knappast en risk heller. Du ska inte sitta i sadeln och ha ont. Jag har ledade stigbyglar på hoppsadeln för ena knäets skull. Med dem får jag inte ont. Vill inte byta ut dem.

Förrsten, eftersom du redan har säkerhetsstigbyglar, så kan du ju byta till dem om ni ska göra något speciellt som där du bedömmer risken större. Även om man egentligen borde rida med hockeyutrustning varenda dag och ha hjälm så fort man är i närheten av hästen så får man ju bestämma vad ens gränser går :)

:idea: Jag kan ju sätta på typ Matrix Toe Cage på de ledade om jag känner mig fessig. På terrängbanan åker däremot säkerhetsstigbyglarna på för då bockar min annars så snälla häst som en tok :angel:

jag har hört att soft up stigbyglarna är bekväma för knän och leder, har länge tänkt köpa ett par men ekonomin har inte varit på min sida :(. har själv dåliga leder och rider med ledade stigbyglar :love:, men vill gärna ha säkerhets stigbyglar då min fux tycker om att kasta sig, stegra, bocka, kosparka osv samtidigt ^_^. tur man har bra balans.

jag har hört att soft up stigbyglarna är bekväma för knän och leder, har länge tänkt köpa ett par men ekonomin har inte varit på min sida :(. har själv dåliga leder och rider med ledade stigbyglar :love:, men vill gärna ha säkerhets stigbyglar då min fux tycker om att kasta sig, stegra, bocka, kosparka osv samtidigt ^_^. tur man har bra balans.

Intressant. Dock rätt trist om de inte skulle funka med tanke på vad de kostar...

det är det jag fruktar för också, men att kombinera bekvämlighet och säkerhet vore ju toppen ^_^

Soft up har fungerat utmärkt för mig, har haft ont i knäna så länge jag kan minnas, men det har försvunnit nästan helt under ridning sedan jag skaffade Soft up. De är verkligen prisvärda :)

Jag har valt bekvämlighet och rider med ledade stigbyglar. Hade gärna haft bättre säkerhet också men eftersom jag upplever att de ledade är bättre för mina knän så får det vara så.

Min fråga är ju VARFÖR du fått ont i ett knä? Är det muskulärt (inflammerade muskelfästen tex) är det relativt 'lätt' fixat och du behöver inte byta ut stigbyglarna.

Jag har också problem med knän och fotleder, rider sen ett antal år tillbaka med Kwick Out stigbyglar,men hade jag haft en häst av den lite mer stabilare sorten så hade jag satsat på de mer bekväma, ledade stigbyglarna vid det här laget.
Jag har många gånger funderat på att byta till "bekvämare" stigbyglar men inte hittat något som jag tycker har matchat Kwick Out säkerhetsmässigt.

Googlade lite snabbt på Soft Up, låter ju jättebra, men det var fasen vad fula de var! :eek:

Är de verkligen så bra så att man ska överväga dom ändå?

Min fråga är ju VARFÖR du fått ont i ett knä? Är det muskulärt (inflammerade muskelfästen tex) är det relativt 'lätt' fixat och du behöver inte byta ut stigbyglarna.

Bra kommentar!

Jag skulle tippa på att mina problem med knä/stigbyglar skulle vara obefintligt nu även om jag bytte tillbaka till vanliga stigbyglar. Efter typ 20 år med knäproblem så har jag hittat en supersjukgymnast och alla vanliga knäproblem är som väck. "Bara" genom några stretchövningar för höfterna!

Ålder antar jag är orsaken :devil:, svårt att göra något åt :cool:. Jag har fått en övning som ska göra mitt knä piggt och glatt igen. Dock är de ledade rena rama drömmen att rida i så åtminstone tills jag är bra kommer jag använda dem.

Även om ålder tar ut sin rätt så betyder det inte att det inte går att göra något åt. Prata med en sjukgymnast! Min tips som jag kan på rakt av är:

1: Värm upp med hästen! Gå bredvid när ni skrittar fram och se till att få igång rörelse i knäleden. Vid rörelse får brosket möjlighet att suga åt sig ledvätska (likt en disksvamp) och leden blir glad :) Passa också på att mjuk upp axlarna med stooora cirklar med armarna, kan med fördel göras när du suttit upp.

2: Stretcha rumpan! Rumpmusklerna fäster i tractussenan som kommer på utsidan höften och fäster nedanför knäts utsida. Stretcha dem brukar hjälpa oerhört!

3: Träna säker instabilitetsträning för knät. Lägg en kudde på badrummet, stå på ett ben på den när du borstar tänderna. Ett ben på morgonen och det andra på kvällen. För att aktivera knät mer i denna övningen så puta ut rumpan lite, som i en knäböj. Du får på så vis mer vinkel i knät och mer instabilitet. Övar även upp fotleden och musklerna som påverkar den har ursprung från knät. :)

Lycka till, och prata med en sjukgymnast som kan hjälpa dig ännu mer!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka