Välja rätt dator

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja jag funderar på att skaffa mej en ny data, en bärbar. Någon som har några tips på vad jag ska leta efter eller vad som kan tänkas passa?

Det jag vill kunna göra:
Fixa med filmer, alltså redigera dom i ex windows movie maker. Och fixa o mixa med bilder i tex PS. Självklart kunna ha bilder och musik på datan. Inte en seg jävel som hänger sej. Sen vill jag helst ha firewire och USB 2.0. Kunna koppla min externa brännare till den och kunna koppla en vanlig mus.
Trådlöst internet måste man ju ha oxå, så man kan sitta på tåg tex o mojja med den.
Vill kunna vara på internet o fixa med film och bilder samtidigt utan att den segar ihop.

Sv: Välja rätt dator

har du råd, skaffa en dual, perfekt om du skall göra mycket samtidigt på datorn.
JAG föredrar lenovos thinkpads, de är hållbara och suveräna, BRA KVALITE.

Macintosh!

Jag köpte en Power Book G4 2001 och den går fortfarande som tåget!
Mac är oslagbart om man ska hålla på med bilder, filmer etc.
Användarvänlig, virusfri (har aldrig haft virus på min), hänger sig aldrig. Det enda jag har fått byta sedan inköpet är strömsladden som dog för några månader sedan.
De nya som kommer nu är inte så hiskeligt dyra heller...
Rekommenderas varmt!

www.apple.com

Tack för era svar. Fler tas gärna emot:)

Finns det inte någon sida för mac med svensk text?

Vad är skillnaden mellan en mac o en annan data? för visst är det så att det är nått som skilljer dom?

jag är ju pc människa, men mest är det väl att det helt enkelt är olika programvaror. nu går det väl att köra pcprogra på en mac, med emulatorprogram, eller?
(är det lika lätt att få tag på bra program 'billigt' till mac?)

Tja det är bara att kolla runt lite vad de olika internetbutikerna tar.
Var noga med var du köper den och om det finns tilläggsförsäkring så tar det med.

DELL burkar vara billiga och bra www.dell.se

jo självklart kan du köra lan på en macdator också!
den känner av sjlv om det sitter en nätverkskabel i, så kör den internet via den, annars försöker den ansluta trådlöst :)

Köp av ny dator.

Jag har sökt men inte hittat något jag söker, så snälla slå inte ihop den här tråden med någon annan.

Söker en laptop. Inte en Mac.
Den ska vara snabb, ha mycket minne.
CD-brännare.
USB-uttag.
DVD-spelare.

Ska ha den till att redigera bilder, hålla på på internet och titta på filmer.
Den får inte heller vara fööör tung. Gärna rätt så billig också, men kvalitén går först så lägger heldre lite mer på att få en bättre än att köpa det absolut billigaste.

Just det, Windows XP, helst inte Vista.

Senast ändrad:

Jag ska själv köpa en ny bärbar om någon månad och med mina krav har det bara funnits ett alternativ för att hitta det jag vill ha; att gå igenom alla modeller för varje märke och lista och sortera ut. Därför känner jag mig ganska uppdaterad.:angel:

Så jag kan framför allt tipsa om Dell som Laban redan gjort. På deras överskådliga hemsida kan du leta dator efter användingsområde och följa priset när du sedan snickrar ihop din konfiguration av en viss modell.

Annars kan Acer passa om du vill ha en som är lite billigare. Tänk på att köpa en tillräckligt stor hårddisk till alla filmer och bilder. Men hårddisk utrymmet är en avvägning; har du mycket utrymme på datorn blir den snarare släpbar än bärbar.

Asus har också många datorer med "lagom" prestanda som gör att de fortfarande är bärbara.

Se upp med processorn också. Av det du skrivit verkar det som om du skulle behöva en med hyfsat mycket arbetsminne (minst 1GB enligt mig).

Köp en mac med det processoralternativ som passar, strunta i att öka RAM och HDD i beställning. Köp sen i efterhand 2 GB minne och en > 200 GB hårddisk. (Man tjänar ett antal tusenlappar på det sättet.) Bärbara är för övrigt inget bra alternativ för seriös videobehandling (bara en hårddisk. Duger köra med en extern via IEEE1394 (firewire) men inte optimalt).

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köp av ny dator.

Jag har sökt men inte hittat något jag söker, så snälla slå inte ihop den här tråden med någon annan.

Söker en laptop. Inte en Mac.
Den ska vara snabb, ha mycket minne.
CD-brännare.
USB-uttag.
DVD-spelare.

Ska ha den till att redigera bilder, hålla på på internet och titta på filmer.
Den får inte heller vara fööör tung. Gärna rätt så billig också, men kvalitén går först så lägger heldre lite mer på att få en bättre än att köpa det absolut billigaste.

Just det, Windows XP, helst inte Vista.

Jag har just kommit hem med en ny laptop, som fyller dina krav, förutom att det är Vista i den och inte XP.

Det är är en Fujitsu Siemens Amilo Li 1758
Den har Intel Core Duo T5300-processor, 15.4" Widescreen-skärm, Dvd-brännare, Ati Radeon Xpress 200M grafikkort med 256 mb delat grafikminne (enda nackdelen i mina ögon) och 2048 mb Ram-minne och hårddisk på 120 Gb. 4 USB2-portar har den oxå.

Grafiken är helt makalös :eek:
Provade den länge och väl i butiken (så där så personalen nästan blev irriterad :angel: innan jag bestämde mig. Den gick visserligen lös på 8990 spänn, men den lär jag inte växa ur i första taget.
En stor fördel för mig är att alla sladdar är fördelade på baksidan och på vänster sida av datorn. På höger sitter dvd´n. Jag vill inte ha en massa sladdar på höger sida, för där vill jag ha musmatta o mus. Det är jobbigt med min gamla dator som har högtalarsladd och usb precis där jag vill hålla handen. Man måste då sitta med handen långt ut från kroppen, och då får man ingen bra ställning i axeln. Alternativet är att skjuta datorn åt vänster o få taskig ställning när man skriver.

Den här nya slipper jag allt sånt med.

Den är dessutom mycket lättare och tunnare än den jag har, smidig att bära med sig, har trådlöst nätverkskort inbyggt och är rapp som attan :banana: Håller ju på mycket med foton, och det klarar den lätt av!!

Nu återstår det att lära sig Vista, men det lilla jag testat nu, både här och i butiken, så lär det inte bli något problem. :banana:

grattis, ha så kul!
vad har du för batteritid på den där?
har själv stått och sneglat på en liknande i butik.
en bekant köpte en zepto i veckan och jag väntar på en utförlig recension.

grattis, ha så kul!
vad har du för batteritid på den där?
har själv stått och sneglat på en liknande i butik.
en bekant köpte en zepto i veckan och jag väntar på en utförlig recension.

Om jag bara surfar så har jag närmare 4 timmar.
Det enda negativa jag hittat i hanteringen var att det inte gick att stänga av touchpaden. På min gamla laptop fanns det en knapp till den. Den här har jag letat o letat i inställningarna utan att hitta hur man gjorde. Avinstallera kunde man, men det vill jag ju inte. Sen gick jag ut på Fujitsu Siemens hemsida o kikade, o då fanns det drivrutiner till touchpaden där, så när jag installerat dessa kan jag enkelt stänga av o slå på den via Aktivitetsfönstret :)

I övrigt lämnar Vista en hel del att önska... hade gärna sett att Servicepack 1 kommer snart, det är rätt mycket buggar ännu :cool:

Förutom det är jag helnöjd med datorn. Den är supersnabb, lätthanterad, fläkten går att justera till "tyst läge" när man inte kör några avancerade program (då hör man knappt datorn alls), skärmen är superskarp o nu fattar jag inte att jag kunde läsa på buke med gamla :eek: så suddig som den är.
Trådlösa nätverkskortet är smidigt, och snabbt, mycket kvickare än det pc-kort jag körde med till gamla datorn.

Det jag gillar med Vista är utseendet. Möjligheten att göra datorn personlig är oändliga. På mitt skrivbord har jag en söt analog klocka, en post it-lapp som jag skriver inköpslistan på o som skrivs ut med ett knapptryck, kalender med påminnelser, aktuella rubriker på tidningar (som man väljer själv) och sen finns det en mängd fler små saker man kan ha där, som jag valde bort. :D

Det låter bra! Dock känns det inte som att jag pallar Vista än. :crazy: Går den att få med XP eller kan man ominstallera det själv?

Gick inte att få med XP till den, men däremot går det ju utmärkt att formatera om den direkt o lägga in det själv när man kommer hem, om man har en egen skiva :) Tanken har slagit mig, men jag ska försöka härda ut ett tag till o se om inte SP1 kommer snart :crazy:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 960
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har hamnat i ett ekorrhjul när jag ska hjälpa min åldrige far att få ordning på hans iPad... Han fick den för tre år sen - inte...
2
Svar
26
· Visningar
1 598
Senast: Elementary
·
IT & mobiler Hoppas det är någon Mackunnig här inne som vill hjälpa mig. Jag skaffade en MacBook Pro för ca 1 år sedan. Har varit supernöjd och...
Svar
2
· Visningar
1 125
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny dator till sommaren. För tillfället har jag en 15.5" Hp som har fungerat utmärkt i snart 6 år men den...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka