Välja mäklare

Amanda_F

Trådstartare
Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart fem år och inte tänkt flytta in till Stockholms innerstad igen. Eftersom jag flyttade in där när jag var ung och det var första lägenheten så har jag aldrig sålt förr och vet inte hur man gör. Har ni några bra tips när jag väljer mäklare.

Jag velar lite mellan två stora företag, den ena för att jag gillar deras grafiska profil (min lägenhet kommer passa i deras prospekt), och den andra för att det är en stor firma som jag inte hört ngt ont om. Ingen av de här två har heller ringt och varit jobbiga och försökt få mig att sälja via telefon.

Arvode är ju en sak, men vad ska jag mer tänka på?

Så här ser det ut på vår gård.. :heart
Screenshot 2024-11-13 at 19.34.26.webp

Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart fem år och inte tänkt flytta in till Stockholms innerstad igen. Eftersom jag flyttade in där när jag var ung och det var första lägenheten så har jag aldrig sålt förr och vet inte hur man gör. Har ni några bra tips när jag väljer mäklare.

Jag velar lite mellan två stora företag, den ena för att jag gillar deras grafiska profil (min lägenhet kommer passa i deras prospekt), och den andra för att det är en stor firma som jag inte hört ngt ont om. Ingen av de här två har heller ringt och varit jobbiga och försökt få mig att sälja via telefon.

Arvode är ju en sak, men vad ska jag mer tänka på?

Så här ser det ut på vår gård.. :heart
Visa bifogad fil 156756
Om det är logistiskt möjligt, gå på visningar som spekulant och känn av mäklarna. Kontakta sedan de 2-3 du tyckte var bäst och be om värdering/offert/säljstrategi.
Det handlar mer om person än om firma. Den bästa och den sämsta mäklare jag har träffat var kollegor.

Jag har sålt två hus på sista tiden, och bägge gångerna använde jag en hitta mäklare-tjänst på nätet och fick förslag på några som jobbade i mitt område och med min typ av objekt. Jag kollade även med vänner om någon hade nån specifik mäklare att rekommendera. Kollade upp mäklarnas betyg på olika sajter och valde bara de som hade bäst omdömen. Sen kontaktade jag 3-4 mäklare som fick komma hem till mig och presentera sitt erbjudande (jag var öppen med att jag jämförde flera mäklare). Jag hade även gjort iordning en frågelista som jag ställde till samtliga mäklare. När jag hade träffat alla så valde jag den jag hade fått bäst intryck av och som hade bäst paket för mina behov.

Tycker att det fungerade bra och jag blev nöjd med de som jag valde!

Håller också med om att det är värdefullt att gå på visningar och bedöma mäklarna där.

Om det är logistiskt möjligt, gå på visningar som spekulant och känn av mäklarna. Kontakta sedan de 2-3 du tyckte var bäst och be om värdering/offert/säljstrategi.
Det handlar mer om person än om firma. Den bästa och den sämsta mäklare jag har träffat var kollegor.
smart! Det ska jag prova. Jag kommer ha några veckor på mig innan jag landar ordentligt i det, och det är uthyrt fram till nyår så ingen jättestress. Hade tänkt lägga ut den först i Januari, när folk får panik efter jul och ska separera och börja ett nytt liv.

Jag har sålt två hus på sista tiden, och bägge gångerna använde jag en hitta mäklare-tjänst på nätet och fick förslag på några som jobbade i mitt område och med min typ av objekt. Jag kollade även med vänner om någon hade nån specifik mäklare att rekommendera. Kollade upp mäklarnas betyg på olika sajter och valde bara de som hade bäst omdömen. Sen kontaktade jag 3-4 mäklare som fick komma hem till mig och presentera sitt erbjudande (jag var öppen med att jag jämförde flera mäklare). Jag hade även gjort iordning en frågelista som jag ställde till samtliga mäklare. När jag hade träffat alla så valde jag den jag hade fått bäst intryck av och som hade bäst paket för mina behov.

Tycker att det fungerade bra och jag blev nöjd med de som jag valde!

Håller också med om att det är värdefullt att gå på visningar och bedöma mäklarna där.
Vad stod det ungefär på din frågelista? Arvode ja visst, men sen då? Jag vet inte så mkt vad de kan kräva åt sitt håll..

Vad stod det ungefär på din frågelista? Arvode ja visst, men sen då? Jag vet inte så mkt vad de kan kräva åt sitt håll..

Jag frågade om deras värdering av bostaden - vad de trodde att bostaden kunde säljas för och hur de tänker kring utgångspris (och hur det funkar om jag har ett krav på "lägsta pris").
Jag bad dem beskriva deras försäljningsstrategi och hur och var de skulle marknadsföra bostaden.
Jag ville också att de skulle berätta vad deras plan är om bostaden inte blir såld.
Jag frågade om arvode, vad som ingick i arvodet och hur länge avtalet/ensamrätten gäller.
Ville också höra deras uppfattning om hur marknaden är nu.
Sen bad jag dem beskriva vad som utmärker just dem som mäklare och varför jag skulle välja dem.

...Jag tror att det var allt... 😊

Jag vet ju vad jag måste ligga ute med i månaden eftersom jag inte bor där (den har varit uthyrd i andrahand i 4 år). Och det är pengar jag inte har. Har väntat in bättre i två år typ…
Jo men absolut, jag menade som jag skrev att budgivningen ev kan bli bättre på våren. Men blir den tom vid nyår o du inte har råd att ligga ute med hyror är det nog hög tid att få ut den nu.

Samtidigt är det då folk har sämst ekonomi. Jag hade hellre väntat till mars-april nångång.
Fast en lägenhet i Stockholms innerstad köper man ju inte med sin senaste lön utan med pengar på/från banken. Jag har svårt att tro att det skulle vara svårsålt pga det. Vi har köpt och sålt bostad i januari-februari (tidigare år) och det var då inte någon brist på budgivning då. Vår lägenhet slog prisrekord för området :angel1:

Jag tittade på mäklarnas recensioner på någon stor sida på internet. Läste vad folk skrivit om dem och valde ut några som jag utifrån det fick en bra känsla för. Tittade inte så mkt på firma utan mer enskilda mäklare. Träffade två stycken och valde sen den som kändes bäst.

Fast en lägenhet i Stockholms innerstad köper man ju inte med sin senaste lön utan med pengar på/från banken. Jag har svårt att tro att det skulle vara svårsålt pga det. Vi har köpt och sålt bostad i januari-februari (tidigare år) och det var då inte någon brist på budgivning då. Vår lägenhet slog prisrekord för området :angel1:
Det är så jag tänker och jag vet att det är flera i mitt hus som funderat på att sälja (vi har tillåtit andrahandsuthyrning pga dålig marknad), och som kanske kommer göra det i vår. Då känns det bra att inte vänta för länge om nu räntorna är på väg neråt också, och amorteringskraven också.

Det är så jag tänker och jag vet att det är flera i mitt hus som funderat på att sälja (vi har tillåtit andrahandsuthyrning pga dålig marknad), och som kanske kommer göra det i vår. Då känns det bra att inte vänta för länge om nu räntorna är på väg neråt också, och amorteringskraven också.
Det där har ju dessutom mäklarna koll på. När jag sålde hade mäklaren stenkoll på vilka tidsperioder vi skulle se till att pricka in och när man lika gärna kan avvakta lite. Uppskattade att vår mäklare var väldigt driven på det sättet, såg till att annons kom ut på nolltid så att vi kunde ha några visningar tidig sommar innan marknaden sen skulle dö under semestern😊

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
760
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 577
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka