Välja körtäcke...

nordsvensken

Trådstartare
Jag planerar att beställa ett måttsytt körtäcke till Dimma, men vet inte vad jag ska välja! Det skall användas till loksele och därmed ligga under däckeln, alla täcken med hål för tömringar går alltså bort. Det ska vara vattentätt/vattenavstötande och ha fleece alt teddyfoder.

Valet står mellan exklusiv, bixi och ullergårds, främst de två första alternativen då jag kan få i önskad färg (brunt med svart kantband...)

Vad hade ni valt? Eller har ni andra förslag på körtäcken som uppfyller mina önskemål?

Sv: Välja körtäcke...

Det går att ha ett täcke som ligger precis bakom däckeln också. Vet inte om det finns men har själv sytt ett sådant. De var enkla att sy. Kanske du kan göra ett själv???

Börjes är fult :o och för litet... Jag är såpass dålig på att sy, och då jag fått lite pengar tänkte jag att Dimma skulle få ett fint körtäcke som är måttsytt efter henne. Hon är inte så lång, men bred över rumpen sas, och ex börjes går inte ner på sidorna...

Visst går det att ha ett bakom däckeln också, men det skyddar mer om det ligger under, och är enl mig snyggare!

Vi hade ett som låg under däckeln. Men jag tyckte inte att det fungerade så bra. Nu har vi ett som sitter bakom bara.

Varför ska man använda ett körtäcke? Så länge man kör håller sig hästen varm, och vid pauser är det ju bara att slänga en yllefilt över rumpan.

I brist på annat har jag använt ett vanligt ländtäcke.
OM jag fick önska skulle jag vilja ha ett fleecefodrat körtäcke med MASSOR med reflexer på..Har dock inte hittat detta ännu

Anna-Carin

Varför ska man använda ett körtäcke? Så länge man kör håller sig hästen varm, och vid pauser är det ju bara att slänga en yllefilt över rumpan.

Jag klipper min häst och vid ex skritt med rockard eller vid nederbörd så behöver hon körtäcke för att hålla sig varm.

Jag gillar inte när det kommer kallt höstregn på mina pluttars varma ryggar, de går och spänner sig och dessutom är mina täckta ute om det regnar också. Det är inte så trevligt för dig heller med kallt regn direkt på kroppen när du är ute och joggar.

Tycker det är bra om det regnar slipper hästen bli blöt och så är det bra när det är mörkt att ha reflex täcke så syns man =D

Senast ändrad:

Enklare då man kör i skogen och hästen står stilla mycket. Det blir bökigt att ta med en filt.

Jag använder ländtäcken;) Det har funkat bra. Så finns det många att välja bland också:)

Visst är det kanonsmidigt. Har du prövat att sy om dem i framkanten??? Jag sydde precis om ett i fleece så att det låg bättre bakom däckeln och så var det för långt ner på sidorna också...

Jag använder ländtäcken;) Det har funkat bra. Så finns det många att välja bland också:)

Ja men det går ju bara när man har så små hästar (och åsnor!) som ni! Min häst är ju modell stor, över 160hög och drar stl 155 på täcken. Att lägga ett ländtäcke på henne (som jag förövrigt också alltid måste måttbeställa om de ska ligga riktigt bra) täcker ju bara halva hästen :crazy:

Det lutar åt ett från exklusiv... Har ju ett ridtäcke därifrån som jag avgudar, de gör så snygga täcken!

Visst är det kanonsmidigt. Har du prövat att sy om dem i framkanten??? Jag sydde precis om ett i fleece så att det låg bättre bakom däckeln och så var det för långt ner på sidorna också...

nää det har jag inte prövat men det kanske är på tiden att göra de :smirk: lätt smart :banana:

Ja men det går ju bara när man har så små hästar (och åsnor!) som ni! Min häst är ju modell stor, över 160hög och drar stl 155 på täcken. Att lägga ett ländtäcke på henne (som jag förövrigt också alltid måste måttbeställa om de ska ligga riktigt bra) täcker ju bara halva hästen :crazy:

Det lutar åt ett från exklusiv... Har ju ett ridtäcke därifrån som jag avgudar, de gör så snygga täcken!

just de alla har ju inte små hästar som jag :rofl: då är det lite svårare ja . Köp det exklusiv i stället då så det passar :)

...länk???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka