Välja körtäcke...

Sv: Välja körtäcke...

Hmm, vet inte riktigt hur slaggjorden sitter men du kan ju sy täcket något kortare så svanskappan och allt får plats att ligga utanpå täcket. Jag valde att ha mitt innanför för då skyddar ju täcket även lädret.
För att få det att ligga snyggt bak på rumpan så får du sy dit veck. Ett tips är att lägga på täcket sedan viker du veck baktill tills du blir nöjd med fallet på täcket och så får du mäta. Mät hur långt vecket ska vara, hur långt ner och hur mycket tyg i höjdled du ska lägga in i vecket. Även vilken vinkel du behöver. Om du sedan syr vecket först med en tråckelsöm, gles raksöm, så är det enkelt att sprätta om det inte blev som du tänkt när du sedan provar på hästen.
Ett tips är också att hålla hästen inne den dagen du syr täcket för man måste springa och prova MÅNGA gånger innan det blir riktigt bra.
Jag har på mina täcken valt bort att lägga dit ett veck för det störde den triangeln...

Tack så mkt för beskrivningen ! :)

Har kommit fram till att det är bäst att slaggjorden sitter överst, täcket ligger ju på plats med, om de ligger under ryggstycket. Slaggjorden sitter ju strax nedanför korset och snett bakåt, och om täcket ska ligga över slaggjorden känns de som att de blir lite "tältvarning" .. :D

Sv: Välja körtäcke...

Tack så mkt för beskrivningen ! :)

Har kommit fram till att det är bäst att slaggjorden sitter överst, täcket ligger ju på plats med, om de ligger under ryggstycket. Slaggjorden sitter ju strax nedanför korset och snett bakåt, och om täcket ska ligga över slaggjorden känns de som att de blir lite "tältvarning" .. :D

Jo det känns lite så. Men det går utmärkt att ha täcket under. Bara som sagt se till så det slutar precis framför svansroten så det inte stör..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka