Välja körtäcke...

Sv: Välja körtäcke...

Jag upplever att exklusiv är väldigt tillmötesgående, De kan sy precis som man vill ha det utan att för den sakens skull bli jättedyra. Jag skulle få betala 495 för mitt måttsydda körtäcke i bävernylon med teddyfoder. Billigt tycker jag! Även bixi och ullergårds måttsyr gärna körtäcken till ordinrie pris.

Nu äntligen har jag fått tummen ur, och beställt mitt körtäcke. Det kom igår. Så här ser det ut:
16178971.jpg

Jag är jättenöjd! Billigt blev det också: 516kr inkl frakt och postförskott! :D

(selen är bara snabbt påslängd för fotografering, därav är inte lokorna bakdragna ordentligt)

Nu äntligen har jag fått tummen ur, och beställt mitt körtäcke. Det kom igår. Så här ser det ut:
16178971.jpg

Jag är jättenöjd! Billigt blev det också: 516kr inkl frakt och postförskott! :D

(selen är bara snabbt påslängd för fotografering, därav är inte lokorna bakdragna ordentligt)

Snyggt. Har ditt täcke någon typ av foder på insidan eller är det bara bävernylon??
Jag har sytt upp två körtäcken själv (ska ordna bild senare) i bävernylon. Rött och svart efter våra stallfärger. Blev jättebra. De gick på ca. 150 :-/st :bump:

Tack! Det är ett tunnt teddyfoder på insidan också. Jag har ett ridtäcke i samma material, från samma ställe, och jag upplever att det andas väldigt bra! Håller henne lagom varm och skön, utan at hon blir blöt.

Ambitiöst med hemsytt! Jag är alldeles för dålig på att sy, i kombination med att jag är alldeles för petig med hur det ser ut. Då blir det inte mkt sytt! ;)

Tack! Det är ett tunnt teddyfoder på insidan också. Jag har ett ridtäcke i samma material, från samma ställe, och jag upplever att det andas väldigt bra! Håller henne lagom varm och skön, utan at hon blir blöt.

Ambitiöst med hemsytt! Jag är alldeles för dålig på att sy, i kombination med att jag är alldeles för petig med hur det ser ut. Då blir det inte mkt sytt! ;)

Ok, jag hade tänkt ha teddy på insidan men det teddyt jag fick hem var så grovt och tjockt att det inte gick så bra.
Ska jag ha saker till mina pluttar får man ta och plocka fram maskinen och sy. Men det är kul att ha egna saker med egen design :-)
dessutom kan man få samma design och färg på alla prylar. Jag sydde upp ett körförkläde i samma färger som körtäckena :-)

Det kan man endå, om man beställer samtliga saker från samma ställe! :angel::idea:

Hehe, ja till det fyrdubbla priset mot vad jag själv syr prylarna för :smirk: Nästa projekt är benreflexer med samma design som täckena. (inte ens det går att hitta till mina pluttar :mad: )

Har äntligen tagit bild på mitt nya körtäcke och körförkläde...

SL270483.jpg

ÅÅ goatlover, ditt ekipage är så fint!
Vad är det för vagn? En sån skulle jag vilja ha!!

Snyggt! Vad duktig du är! :) Du har möjligtvis ingen närbild på ditt täcke? Är lite nyfiken på kanterna, det där "kantbandet", hur det sitter? Är själv i sy tagen, dax att göra lite täcken nu när det börjar bli vinter, men ville få lite tips och idéer först :)

Jag skulle gärna vilja se en bild på körtäcken bakifrån .. när de ligger på hästen :P

Behöver nämligen ett körtäcke till mitt russ (ponnytravare) oh har ett fleecetäcke som är på tok för stort, så jag la selen på henne och la täcket som jag ville ha det bakom ..

Men nu när de kommer till kritan, att sy. Så blir jag lite tveksam, vet inte riktigt hur jag ska sy de för att de ska passa bra bak på rumpan, vid kanterna nere .. om nån förstår hur jag menar ;P:vissl:

Sen, har ju lilla damen slaggjord med .. så jag måste lägga täcket under ryggstycket och spänna slaggjorden utanpå. Alltså måste jag även sy en liten .. "grop" vid kanten .. vid svansen, fattar nån ? :angel:

Har skummat igenom tråden lite snabbt bara .. men, vars fanns de nu igen att måttebeställa i egna färger ? :o

Btw ! Goat Lover - riktigt snyggt! :D:bump: Ser ut som orange, men tyckte ja läste att de va rött ? Men är nog solen oh bilden som spöka lite isf ;)

Jag skulle gärna vilja se en bild på körtäcken bakifrån .. när de ligger på hästen :P

Behöver nämligen ett körtäcke till mitt russ (ponnytravare) oh har ett fleecetäcke som är på tok för stort, så jag la selen på henne och la täcket som jag ville ha det bakom ..

Men nu när de kommer till kritan, att sy. Så blir jag lite tveksam, vet inte riktigt hur jag ska sy de för att de ska passa bra bak på rumpan, vid kanterna nere .. om nån förstår hur jag menar ;P:vissl:

Sen, har ju lilla damen slaggjord med .. så jag måste lägga täcket under ryggstycket och spänna slaggjorden utanpå. Alltså måste jag även sy en liten .. "grop" vid kanten .. vid svansen, fattar nån ? :angel:

Har skummat igenom tråden lite snabbt bara .. men, vars fanns de nu igen att måttebeställa i egna färger ? :o

Hmm, vet inte riktigt hur slaggjorden sitter men du kan ju sy täcket något kortare så svanskappan och allt får plats att ligga utanpå täcket. Jag valde att ha mitt innanför för då skyddar ju täcket även lädret.
För att få det att ligga snyggt bak på rumpan så får du sy dit veck. Ett tips är att lägga på täcket sedan viker du veck baktill tills du blir nöjd med fallet på täcket och så får du mäta. Mät hur långt vecket ska vara, hur långt ner och hur mycket tyg i höjdled du ska lägga in i vecket. Även vilken vinkel du behöver. Om du sedan syr vecket först med en tråckelsöm, gles raksöm, så är det enkelt att sprätta om det inte blev som du tänkt när du sedan provar på hästen.
Ett tips är också att hålla hästen inne den dagen du syr täcket för man måste springa och prova MÅNGA gånger innan det blir riktigt bra.
Jag har på mina täcken valt bort att lägga dit ett veck för det störde den triangeln...

Snyggt! Vad duktig du är! :) Du har möjligtvis ingen närbild på ditt täcke? Är lite nyfiken på kanterna, det där "kantbandet", hur det sitter? Är själv i sy tagen, dax att göra lite täcken nu när det börjar bli vinter, men ville få lite tips och idéer först :)

Jag har sytt dit ett kantband med en passpoal innanför. Något pilligt men det går... Och väl värt det för det blir fruktansvärt snyggt.
Ett hett tips är att inte göra som jag med raka hörn nertill på täckena utan gör hörnen ordentligt runda då är det lättare att sy dit kantbandet. För kikar man på hörnen på mina täcken så är dem inte bra. Önskar nu att jag hade gjort runda hörn även om dessa är snyggare på små täcken.

Jag fäste kantbandet först på baksidan. sedan vek jag över det, pillade dit passpoalen och sydde sedan från framsidan. Köp brett kantband..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka