Välja klubb

aida

Trådstartare
Jag var på väg att anmäla mig till en tävling för första gången på hundra år, men insåg att jag har ju inte varit medlem i någon klubb på nästan lika många år. Jag har även flyttat (100 mil :angel:) så har inte någon klubb som känns så där naturligt som min.

Nu känns det inte riktigt lönt att betala medlemsavgift för de fåtalet tävlingar som är kvar, så jag väntar nog med tävlandet till efter årsskiftet. Men hur tänker ni när ni väljer klubb att tävla för?

Jag valde en klubb som har allsvenska lag i dressyr och som arrangerar programridning ibland och lagom många tävlingar så jag hinner vara med och hjälpa till.. De har säte i samma kommun som min häst står, men jag har aldrig stått på deras anläggning.

Den anläggningen jag står på har en klubb, och den tävlar jag för. Simple as that :)

Om den av någon anledning (lär realistiskt sett inte hända, men om) den inte skulle finnas skulle jag tävla för min geografiska (räknat på var jag bor) hemmaklubb, vilket även är en väldigt stor och välkänd tävlingsklubb, inte bara här i krokarna utan även nationellt sett.

Själv kommer jag stå på en anläggning med en klubb, men är redan medlem i en annan klubb, som jag känner mig mer hemma med, så får se hur det blir för mig. Mitt val av klubb är den jag kännt mig mest hemma med. :)

Jag stod uppstallad på en anläggning med klubb, så valet blev enkelt. Nu har vi flyttat därifrån men tränar fortfarande där, och det är en av de närmsta klubbarna geografiskt sätt, så än så länge fungerar det.
Dock är det inte många där som rider ponny, vilket är lite tråkigt, så jag är inte säker på om jag ska fortsätta för dem nästa år eller byta.

Jag hade samma dilemma som du när jag skulle börja tävla. Hade under hela ponnytiden ridit på ridskola samtidigt, och var ju då automatiskt medlem i den klubben. Som givetvis inte finns längre. Annars hade jag gärna fortsatt tävla för dem.

Nu blev det så att jag blev medlem i en klubb som anordnade ett jippo som jag och flera andra i stallet var med på (medlemskapet ingick i kostnaden för det här eventet), så jag tävlade för den klubben både förra året och i år. Men nu ska jag börja träna dressyr på den klubb som ligger geografiskt närmast mig/stallet, och för att göra det måste jag vara medlem hos dem. Jag hade säkert fått fortsätta tävla för den andra klubben om jag ville, men det finns inga känslomässiga band inblandade för mig och jag tänker snålt (tänker inte betala två medlemskap), så jag kommer byta och tävla för "hemmaklubben" nästa år. De har förutom träningarna även programridningar och möjlighet till att tävla i lag på alla nivåer, så det är kanske bra i förlängningen.

Hemskt nog är det även viktigt för mig att det inte finns några krav på att man måste vara med och hjälpa till om man har licens för klubben. Det finns helt enkelt inte utrymme i mitt liv för det, så klubbar som kräver att man ställer upp som funktionär går bort för mig. Det var ju någon tråd om det här på buke för något år sen, så det kan ju vara värt att kolla upp innan du bestämmer dig om det är något du inte vill eller kan.

Jag har tävlat för samma klubb sedan jag började tävla som 12-åring. Kommer antagligen byta nästa år och har inte 100 bestämt till vilken. Har kollat runt lite vilka som har lag på min nivå, vad man som tävlingsryttare förväntas göra/ev förmåner. Funderar på vilka som tävlar för klubben idag, om man kan känna sig "hemma" där. Vill egentligen fortsätta tävla för samma klubb men så kommer det bara bli om något drastiskt sker nu närmaste månaderna. Har egentligen bara två klubbar jag väger mellan, en med många jag känner lite mer geografiskt nära mig och en något längre bort men med jättehärlig klubbkänsla utifrån det jag sett. Båda känns lika onaturligt naturliga.

När jag flyttade upp till norr tävlade jag de första åren för min gamla skåneklubb. Trots (eller kanske pga) att jag står uppstallad precis bredvid byns förening. Men så bestämde jag mig för att engagera mig ner i föreningen för att förändra det jag inte gillade. Så nu sen några år tävlar jag för byns klubb och är väldigt inblandad i att arrangera evenemang, träningar, är tävlingsledare osv. Jag tycker det är väldigt kul att vara med i en förening där jag kan vara så här engagerad och kunna rida i lag. Annars hade jag fortsatt rida för min gamla klubb.

Jag var på väg att anmäla mig till en tävling för första gången på hundra år, men insåg att jag har ju inte varit medlem i någon klubb på nästan lika många år. Jag har även flyttat (100 mil :angel:) så har inte någon klubb som känns så där naturligt som min.

Nu känns det inte riktigt lönt att betala medlemsavgift för de fåtalet tävlingar som är kvar, så jag väntar nog med tävlandet till efter årsskiftet. Men hur tänker ni när ni väljer klubb att tävla för?

Nu är det många år sedan jag tävlade, men då valde jag att byta från att tävla för den klubb som var geografiskt närmast till en klubb nästan 10 mil bort där jag tränade 6-8 ggr per år. Att jag bytte berodde helt enkelt på att den första klubben inte sköttes på ett trevligt sätt, och det kändes betydligt bättre att representera den andra klubben. Skulle jag börja tävla igen skulle jag göra detsamma, alltså att tävla för en klubb som jag känner att jag vill representera, som har en trevlig verksamhet och ett bra tänk.

Jag har funderat på samma sak. Har tidigare stått installad på en ridklubb med hästen i många år, och då självklart tävlat för den klubben. Men nu har jag flyttat till egen gård i grannkommunen, och har löst anläggningskort på en klubb som är närmst min gård. Så vet inte om jag ska fortsätta tävla för min gamla klubb, eller för klubben där jag har anläggningskort. Tränar inte på någon av klubbarna.

Tack för alla svar! Jag vill dock officiellt säga, så att Murphy hör, att jag ska inte tävla!
Efter att jag skrivit det där inlägget i tisdags så åkte jag till stallet och hittade lilla häst full med nässelutslag. Nu har det gått ner igen, men hon har undertiden även passat på att bli halt, troligtvis pga mugg som hon har på det benet... så, nä vi lägger ner det där med tävling, officiellt ett tag :cautious:

Men annars så förstår jag att detta är lite av ett lyxproblem, i min gamla stad så fanns det en ridklubb och den tävlade man för. Här finns det i alla fall fem i direkta närområdet, både privata och ridskolor. Jag har inte ens besökt alla. Men jag får ta och läsa på lite om de olika alternativen här i närheten, och fundera över vad jag tycker är viktigt.. tävla i lag vet jag inte om jag vill och tränare har vi som kommer till stallet där jag står. Jag har ju lite tid att fundera, om jag kanske, eventuellt, möjligvis nångång funderar på att tävla igen... :cool:

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
887
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar