Välja hundras? jag och min sambo är oense..

Sv: Välja hundras? jag och min sambo är oense..

KL

Jag kom på att tänka på lancashire heeler som är en vallhund, den skulle ju vara något, storleksmässigt och huvudmässigt, den verkar ju vara en kombination av era önskemål och skulle kunna funka om man kan kompromissa lite? Jag har träffat en och hon var jättehärlig!

Dock vet jag inte så mycket om rasen och vet inget alls om jakt men det går nog att lära hundar att jaga på det viset man vill den ska göra. Det fanns ju en långhårig collie som jagade älgar en gång i tiden, han skulle varit mycket duktig på det ;)

Och, icke att förglömma, Chiwawan i den där artikeln som som jagade älg och som cirkulerade på bunke tidigare i år :D

Jag tycker att våran hund som är en Wachtel stämmer in ganska bra på några av era punkter.
Det är dock en hund av mellanstorlek. Men hon är otroligt lättlärd (dock inte som våran tidigare bc och det är vi tacksamma över) är tränad jakt och sök, har fått bra kritik av tränare och jägare. Kan ha med henne i stallet utan problem och skäller sällan. Har inte haft med henne så mkt ute på ridturerna men det hade säkert funkat. Inte speciellt mkt vakt i.

Tycker att det är en kanonhund om man är aktiv för dom kräver en hel del men är samtidigt väldigt lugna inomhus. Bra för den aktiva familjen.

Har haft en liten Heeler, härlig hund, men jag tvivlar starkt på att det går att lära den att jaga rådjur.
De är fösande hundar, dvs de nafsar/biter boskap i bakhasorna för att få dem att gå dit hunden vill.

kl
Boxer som någon skrev är ett perfekt val, o visst går det att träna trix, lydnad o agility med en sådan.
De jag känner är knappast reserverade, men så fort det kommer folk på gårdsplan så drar de igång o boffar, eller vad man nu skall kalla deras skall för.
det är extremt viktigt att vara mycket noga vid val av uppfödare eftersom rasen dras med mycket sjukdomar.
O man lär inte kunna jaga med dem.
:D

Då förstår jag att en heeler kanske inte är lämplig. Jag är ju inte så kunnig när det gäller jakt :p

Det närmsta i ras mässiga jag kan hitta är Golden Retreiver. Vår är med på ridturer, är med på eftersök, viss jakt skulle funka, mellanstor, smart, smidig.

Hon är även vakrig, dvs tala om när det kommer någon. Men det är tyvärr en egenskap vi heldre hade sett hos vår rottweiler;) Ibland tror man de bytt uppgifter;) Hon är den som vaktar och rotttan ligger och slappar och släpper in alla;)

Jag satt i samma dilemma, jag ville ha en följsam hund att träna med som gick att ha lös - sambon ville ha en jakthund. En kompromiss mellan två så olika alternativ blir en hund som inte är "rätt" för någon av er.

En jakthund är en jakthund och man kan liksom inte skaffa en golden och hopppas att den ska börja driva hare....

Vill man ha en följsam hund som ska springa lös med hästen är det lite att skjuta sig själv i foten att skaffa en jakthund.

Antingen får ni skaffa två hundar. Eller så får den som tar huvudansvaret för hunden och har det största intresset välja ras.

Jag har nu en lancashire heeler hemma som jag är supernöjd med, men jakthund är han icke. Vilket sambon är lite putt för, men den dagen han verkligen vill ha en jakthund (och själv börjar leta efter en utan att jag pushar på) så får han väl skaffa en då.

trodde rottor släppte in, men inte ut?
Rådjur får man inte jaga med långbent hund, även om man skulle kunna lära en Golden att göra annat än att apportera vad gäller jaktbiten.

Ja jag har inte koll på jakten;)

Hehe han släpper in och släpper ut;) Världens snällaste.

Varför tipsar du om den då och säger att "viss jakt skulle funka" om du inte har koll på jakten..?

Därför att vad jag vet så får man använda golden till apporterande jakt?? Eller har jag fel där?

Har inte läst hela tråden men uppfatttade inte att ts skrev vad det var för jakt de skulle ha hunden till.

Därför att vad jag vet så får man använda golden till apporterande jakt?? Eller har jag fel där?

Har inte läst hela tråden men uppfatttade inte att ts skrev vad det var för jakt de skulle ha hunden till.

Om sambon vill ha en TAX så är det nog inte fågel han ska jaga.

Du jagar ingenting med en retriver. De jobbar efter skottet med att leverera in skjutet vilt, ffa fågel.

Jo de hämtar, det kallar jag att de är delaktiga i jakt. Men ber om ursäkt om jag inte kunde uttrycka mig klarare.

Kan någon ge förslag på en gyllene medelväg? :confused:
// Viktoria

Rent generellt tänker jag att din önskan att ha hunden lös på ridturen går dåligt ihop med din sambos dröm om en drivande rådjurshund. Där behöver ni bestämma er för vems behov som ska gälla annars får ni bara problem och tråkigheter. Det är ju inte bara rasen utan också hur hunden utbildas och hur man vill att den ska fungera i den ena och den andra situationen.

När det gäller en hund som kombinerar näsa och viltintresse med att vara en trevlig sällskapshund och som är lite mittemellan i storlek så tänker jag spontant på beagle. Det kanske är en jättedålig idé, vad vet jag. Men det dök upp i huvudet.

När det gäller en hund som kombinerar näsa och viltintresse med att vara en trevlig sällskapshund och som är lite mittemellan i storlek så tänker jag spontant på beagle. Det kanske är en jättedålig idé, vad vet jag. Men det dök upp i huvudet.

Fauven är också ett alternativ som även vi tittade på. Men det är fortfarande en jakthund och det behöver man vara medveten om.

Fauven är också ett alternativ som även vi tittade på. Men det är fortfarande en jakthund och det behöver man vara medveten om.

Skulle deffinitivt skaffa en sådan om jag var jägare, den där sötisen jag träffade hos Gnist föll jag pladask för.
:love:

Jo de hämtar, det kallar jag att de är delaktiga i jakt. Men ber om ursäkt om jag inte kunde uttrycka mig klarare.
Retrivers är självklart jakthundar, men du ställde frågan; "vad får man jaga med en jaktlabbe?" Då ville jag vara tydlig med att retrivers inte har något med själva jagandet och nedläggandet av bytet att göra utan att de jobbar efter skottet. Ett nog så viktigt jobb för att få maten på bordet när man skjuter ffa fågel. De kan dels vara svåra att hitta, dels kan de falla på olämpliga ställen för jägarens del. Inte många har vadarbyxor på sig under jakten...;)

Jakthund är ett väldigt vitt begrepp, och det är inte så konstigt att folk som inte är intresserade och insatta får saker och ting om bakfoten. Speciellt inte när enskilda individer används på ett för rasen otypiskt sätt. T.ex springer som kortdrivare. Springern ska jobba under bössans räckvidd, (ca. 20-25m), med att skrämma upp vilt och sedan stanna direkt. Efter skottet skall den apportera på kommando, även plocka in skadskjutet vilt. Allt under total tystnad. Som kortdrivare ska hunden driva med skall på relativt nära håll från föraren, men låååååågt mer än de 25 metrarna. En bra kortdrivande springer är alltså ingen bra representant för sin ras, även om den för sin ägare fungerar toppen.

Skulle deffinitivt skaffa en sådan om jag var jägare, den där sötisen jag träffade hos Gnist föll jag pladask för.
:love:

Det bästa med fauven (om man väljer rätt uppfödare) är ju att man kan jaga allt från fågel till älg med dem om man vill :laugh: En bra fauve för mig är ju en allround fauve, precis som de är avlad fram för att vara i hemlandet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka