Sv: Välja hundras? jag och min sambo är oense..
Va många bra förslag! =) Tack alla! Nu blir det att läsa på om de olika raserna och se vad som vi båda kan bli nöjda med! Vissa raser har jag inte hört talas om innan och det är alltid spännande å upptäcka "nya" raser. Och att välja rätt uppfödare tror jag nästan är det viktigaste, så att man slipper otrevliga överraskingar, oavsett ras! Precis som ni skriver så är det svårt att ha en jakthund lös med på ridturer eftersom de gärna sticker om de känner en trevlig lukt, men det går att träna dem att bara "jaga" när de tex. har en viss sele eller pejl på sig, eller att "med denna person jagar jag inte". Dock krävs det mycket lydnadsträning. Jag vet inte om det är bra med en heeler eftersom denna sorts vallhund, som "vallhund" skrev oftast nafsar i boskapens hasor, vilket inte känns så positivt när det gäller hästar som lätt kan slänga iväg en hov på hunden.. Har varit med om att en border collie fick en spark på grund av detta beteende och knäckte revbenen efter att gång på gång självmant antagit arbetsuppgiften att fösa ihop några ponnies.. Visst även andra hundraser kan göra samma sak men de är inte avlade på att utföra detta beteende.. Men det kanske är samma sak som med jakthundar som gärna springer efter goda dofter; en stor mängd lydnadsträning för att undvika detta beteende. Rottisar är också mysiga, mina föräldrar har en helt underbar sådan,en riktig kelgris som älskar att ligga i knät, och arbeta med allt möjligt. Det är samma sak hos mina föräldrar som för Maromer, deras Flatlabbe vaktar och Rottisen älskar alla som kommer! Dock ogillar min sambo Rottweilers, dels pga att den är för stor enligt hans mått och sen vet jag inte riktigt varför, personkemin är kanske inte helt hundra där.. Men jag tror nästan vi får göra som "skogstrollet" , skaffa en till mig och en till sambon så småningom. :P eftersom som ni skriver , det är svårt att hitta en som motsvarar våra väldigt olika åsikter om vilken hund som är lämpligast.