Välja hingst.

Hallau

Trådstartare
Funderar på att betäcka mitt ena sto i sommar. Hon är fux med ljus man och svans. u. fux e svart. Hon väldigt mycket fux bakom sig.
Om jag nu gärna vill ha en avkomma efter henne som inte är fux, vlka har ni på förslag då. Eller har ni någon fux med ljus man och svans att föreslå.
Trevligt lynne är ett måste, och ett plus om hingsten finns i väst sverige eller där omkring.

Sv: Välja hingst.

Jag vill bara säga, tänk inte för mycket på vad det blir för färg. Satsa istället på lynne, gångarter mm . Sånt som gör en häst bra! och det är ju inte enbart färgen!;)

Jag vill bara säga, tänk inte för mycket på vad det blir för färg. Satsa istället på lynne, gångarter mm . Sånt som gör en häst bra! och det är ju inte enbart färgen!;)

HELT rätt!!:)

Men annars finns ju Tjaldur frá Skullerup. Otroligt vacker och snäll hingst. Du får nästan garanterat en rödskäck. Men det är klart vad som hälst kan hända!:)

Men som sagt vad "Fin färg" är bara ett stort PLUS.
En bra häst har ingen färg;)

Självklart spelar färgen ingen roll igentligen. Men får man önska, så önskar jag mig denna gång en "roligare" färg.
Jag vill inte välja bort alla andra aspekter bara för att få färg.

Har sneglat på Tjaldur, men han ska väl stå norrut hela säsongen?.
Fler förslag på hingstar som står relativt nära.

Jag vet inte hur han är i lynnet, men Svadilfari från Knutshyttan har kul färg (silvergulsvart) och bra tölt.
Isabellhingsten Bjartur frá Egilsstadabae har gett många bra tölthästar. Hans son Strákur från Kaggestorp (isabellskäck) finns också i västsverige.
Silversvarta Sproti von Aubachtal och Emil frá Vestri-Leirárgördum.

För att få färgen fux krävs två röda gener "ee", ditt sto har ju två röda gener då hon är fux, dvs fölet kommer ärva en röd gen av dessa. Fölet ärver om jag förstått det rätt ett av dessa "bas-anlag" från mamman och ett från pappan.

Om du satsar på en häst som är helt svart "EE", dvs inte har den röda genen så får du inte en fux. Svarta hästar kan dock vara både "EE" (utan rött) eller "Ee" där det svarta "E" är starkare än det röda "e" som därför inte syns. Det svarta anlaget är väl starkare än det röda och på så sätt blir föl efter en fux "ee" och en svart "EE" utan dold fuxgen aldrig fux, men kan bära fuxgenen vidare till sina avkommor. Eller är jag helt fel ute nu -ni som kan färgläran?

Satsar du på en häst som bevisligen är svart utan dolt rött anlag så borde du alltså inte få en fux. Hittar du dessutom kanske en silversvart utan fuxanlag så kanske du kan få en silversvart fölis? Eller en svartskäck utan rött anlag så kan du få en svartskäck.

Men sen är frågan hur hittar man vilka hingstar där även de gömda anlagen genom avkommorna kunnat konstateras?

På worldfengur kan du matcha sto med hingst och se blup-ev färg osv lite kul att pyssla med!:d

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar