Välja hingst?

R

R0NJA

Jag rider ett sto just nu som ägarna kanske funderar på att betäcka. Tänkte att jag vill gärna tipsa dem om hingst, eftersom jag så gärna vill vara en del av det fölets liv.
Stoet är e.Marino - Dragon, har helt okej gångarter och en bra galopp. Hon är ganska liten till växten, ca 160cm men jag tkr att hon har lite för kort hals. Även lite kort i benen vilket gör att hon ser lite "ponnytjock" ut.
Om någon har tips om bra dressyrhingstar, eller som ger avkommor med bra gångater så blir jag glad. Dessutom gärna en hingst men lugnt och stabilt psyke, ingen ung förmånga utan helst en som redan har avkommor i 3-4års ålder.

Sv: Välja hingst?

Det låter kanske inte som den bästa stammen för dressyravel, Marino är tagen ur avel pga dålig nedärvning, och Dragon har mest lämnat hopphästar, och nedärver tyvärr en lite gammeldags, lågställd exteriör. Har stoet egna prestationer?

Nej exteriörmässigt får hon inga pluspoäng men hon har som sagt en bra trav och galopp.
Hon gick western som unghäst, har tävlat tom LB dressyr med vi tränar nu på la-mvs nivå, men tävlar inte eftersom hon börjat bli till åren.

Jag kan tipsa dig om Biggles 1015 som ingår i Tullstorps program.
Jag har två avkommer efter honom. Mitt sto är dräktig på nytt med Biggles och kommer att föla i mars. Jag valde just honom för mitt fullblod är mycket stressad och nervös. Man har ju hört att Biggles är bra i tempramentet. Vilket jag tycker mina två avkommer också är. Jag är mycket nöjd med mina avkommer. Båda kom i klass ett som föl. Han är ju själv en stor herre med mycket hals. Vad man har hört och sett så ger han ju långbenta lite åt det stora hållet.:rofl:

Mitt tips är Biggles 1015 som står på Tullstorp och rids och tävlas av den Svenske mästaren Jan Brink....
Biggles är ju efter den svenske mästarens häst Briar 899....

Jag har haft funderingar på att betäcka mitt sto som är Marino-Falstaff. Hon har krafig hals och lite lågställd dock utan att vara grov. Men sen har hon väldigt lätt att muskla sig, bra bogar, korrekt i benen och bästa gångarten är nog galoppen. Men hon har temperament...;)
Så jag har haft ungefär samma kriterier som du vad gäller hingst.

Jag fick tips att titta på De Noir som är De Niro-Matcho X. Han verkar ha gett mycket trevliga avkommor och av en bra typ och har Matcho i sig
Bocelli är en annan mycket stark kandidat. Han verkar så komplett så honom hade jag absolut kollat på!
Twilight är ett alternativ men han har inte så gamla avkommor.

Dessutom var Roosevelt ett alternativ, men Rooselvelt har lämnat landet så det är kört.
Bayron är A-premierad och efter Bernstein som jag är så förtjust i. Men även han har sålts utomlands.

Ravell är en annan Bernsteinavkomma och med fullblodsmor. Inte så dumt kanske?
Rambo kanske? Vet inte hur det ligger till med temperament och min häst är på gränsen till att vara lite lång i ryggen och det uppfattar jag honom som också.

Jag har träffat på några hästar med Marino som morfar. De har varit trevliga både att se på och i träning. Tror ni på stoet som avelssto, så skall ni betäcka henne, men avkommorna kanske är svårsålda eftersom Marino blev tagen ur avel.

Jag har haft funderingar på att betäcka mitt sto som är Marino-Falstaff. Hon har krafig hals och lite lågställd dock utan att vara grov. Men sen har hon väldigt lätt att muskla sig, bra bogar, korrekt i benen och bästa gångarten är nog galoppen. Men hon har temperament...;)
Så jag har haft ungefär samma kriterier som du vad gäller hingst.

Jag fick tips att titta på De Noir som är De Niro-Matcho X. Han verkar ha gett mycket trevliga avkommor och av en bra typ och har Matcho i sig
Bocelli är en annan mycket stark kandidat. Han verkar så komplett så honom hade jag absolut kollat på!
Twilight är ett alternativ men han har inte så gamla avkommor.

Dessutom var Roosevelt ett alternativ, men Rooselvelt har lämnat landet så det är kört.
Bayron är A-premierad och efter Bernstein som jag är så förtjust i. Men även han har sålts utomlands.

Ravell är en annan Bernsteinavkomma och med fullblodsmor. Inte så dumt kanske?
Rambo kanske? Vet inte hur det ligger till med temperament och min häst är på gränsen till att vara lite lång i ryggen och det uppfattar jag honom som också.

Jag har träffat på några hästar med Marino som morfar. De har varit trevliga både att se på och i träning. Tror ni på stoet som avelssto, så skall ni betäcka henne, men avkommorna kanske är svårsålda eftersom Marino blev tagen ur avel.

Jag har faktiskt kollat lite på Bocelli, tkr det är en jättefin hingst och med bra stamtavla.
Hingst med fullblod i vore intressant för att förädla hennes, men är rädd att fölet ska bli för nervig eftersom Lara (stoet) har mycket nerver, inte bara från Marino utan hon är även 25% arab.

De Noir har ju Anglo som morfar så där får du en hel del ädelt blod. Av det jag har läst om De Noir både svenska och framför allt danska sajter, så ger han väldigt stabila och trevliga avkommor.

Kom på att en användare på forumet, Hilly, betäckte med Richfield förra året. Har dock inte sett något på "Välkommen till världen, årets föl" som jag följer dagligen. Det vore ju intressant att veta hur fölet blev.

Vore kul att veta vad det blev när ni har bestämt er...

De Noir har ju Anglo som morfar så där får du en hel del ädelt blod. Av det jag har läst om De Noir både svenska och framför allt danska sajter, så ger han väldigt stabila och trevliga avkommor.

Kom på att en användare på forumet, Hilly, betäckte med Richfield förra året. Har dock inte sett något på "Välkommen till världen, årets föl" som jag följer dagligen. Det vore ju intressant att veta hur fölet blev.

Vore kul att veta vad det blev när ni har bestämt er...

Ja, Richfield gillar jag Har hållit på lite med en avkomma efter honom som verkligen va jättetrevlig i lynnet, långbent och snygg. Såg honom dessutom på Flyinges hingstvisning förra året och jag vart helt fast. Vilken trav :O

Ja, han är mycket stilig och underbart elastisk faktiskt, men har ju inte så gamla avkommor. Jag uppfattade honom som liten när jag såg honom i boxen på Flyinge så kanske ett frågetecken för storleken han förärver?

Måste förklara mig vad gäller Hilly, hon har ett Marino-sto också alltså, så de är därför det är så intressant med avkomman. Uttryckte mig lite luddigt...

Vantar fortfarande med spanning pa resultatet, folningen ar inte beraknad forran om ca tva veckor, kommer lagga in bilder da:)

Blir tyvärr inte Richfield, vi ska åka på fredag till Markebäck Stuteri för att kolla om Lara är brunstig, annars ska hon få hormonspruta.
Men är jätteglad iaf, vet inte vilken hingst de har valt men med tanke på deras "utbud" så.. de har ju bla Don Primero (!) och Gagarin som jag tkr har bra stamtavla och bra gångarter.
Annars är det väl mest hopp vilket jag hoppas att de inte väljer, inte heller Esteban då jag tkr han ser lite kort ut i halsen (?) vilket Lara redan är, dessutom fullblod.

Så, nu står Lara nere på Markebäck. Vetrinären kommer dit på onsdag för att kolla om hon är brunstig isf kommer hon betäckas med Friendship D Efter att ha kollat på hingstarna de hade där så känns han som en bra val.

Jag har Katrinelunds hingst DVD ifrån 2007 där bla De Noir är med, väldigt fin typ men vad jag tycker rör han sig inte så jätte bra. Men det är väl olika.
Här har du iallafall hemsidan: http://www.katrinelund.dk/

Oj, jag var visst lite sen. :crazy:
Typiskt mig... :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka