Välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
R

rulana_korsbar

Hej!
Jag har ett connemarasto som jag eventuellt ska betäcka för första gången nu i vår. Hon är 145 cm hög och ganska bastant i kroppen. Jag har funderat på att betäcka henne med en arabhingst för att få en häst att tävla distans på.
Jag är själv ungefär 170 cm lång och smal som en sticka, men jag har ändå funderat på om man kanske borde försöka betäcka henne med en större hingst för att få ett större föl. Men risken återstår ju ändå att få ett litet föl. Det eventuella fölet är tänkt att användas till distansridning och dressyr. Mestadels skogsridning, har inga krav.

Vill betäcka mitt sto eftersom hon haft diverse skador i ett år nu och det är tveksamt om hon blir 100 % ridbar igen. Jag har fått medgivande av veterinärer att det går att betäcka henne.

Så: Vad borde man egentligen välja för hingst till mitt sto? Är det en dum idé att betäcka henne med en arab? Hon är ju själv väldigt stabil... Påverkar det negativt eller postivit? Araberna har ju rykte att vara ganska hetsiga, och min ponny är lugn som en filbunke.

Vore kul att höra vad ni tycker.
MVH /Matilda

Det går säkert alldeles utmärkt att betäcka henne med en arab.
Det där med hispiga araber är mest en skröna faktiskt (säjer en "ICKE arabmänniska"!!). Det finns lika många lugna resp hispiga araber som det finns bland alla andra raser.

Det JAG ycker du ska tänka på är att kanske försöka välja en arabhingst som är godkänd för ridponnyaveln, så att avkomman blir en stamboksberättigad ridponny. Vilka som är godkända för detta hittar du på ASRPs hemsida (www.asrp.nu kanske?). För då kan den vara användbar och intressant även för andra än dig själv, OM den inte blir vad du har tänkt dig! :)

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: dobbis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024