Välj en sadel

Sv: Välj en sadel

Det finns ingen möjlighet för någon som aldrig har behövt avstå från något eller spara eller arbeta ihop till de saker man vill ha att "förstå pengars värde" i den bemärkelsen man brukar använda uttrycket. Det vill säga krasst uttryckt: det här har du inte råd med, eller att det här kan du inte få om du inte avstår alla andra nöjen eller arbetar utav :devil: . Att förstå i teorin är en sak, att i praktiken uppleva är något annat. Det bör alla som försökt sig på att praktisera den ädla konsten att rida veta! ;)

Håller med dig till 100%
Jag älskar min isabell!!!!!! Hästen med!!!!!!!!!

/cj

Jo du, jag är ett levande bevis på det. ;)
Jag har fått det mesta under min uppväxt. Men jag har alltid vetat vad det kostar och att alla kanske inte har råd med sånt. Samt att jag själv antagligen inte kommer ha råd när jag flyttar hemmifrån. Mina föräldrar har varit noga med att inte ge mig precis allt. Och jag har varit tvungen att välja mellan vissa saker och förklara varför det är viktigt. Mina föräldrar har velat ge mig saker då jag haft det svårt med egen sjukdom och andras dödsfall etc.
Eftersom de lärt mig pengars värde hade jag inga problem att klara mig när jag levde på existensminimum med en lägenhet med hyfsat dyr hyra. Jag levde enbart på dem pengarna utan att be mina föräldrar om något under flera år. Nu har jag dock fått höjt sjukbidrag. Och har insett att det inte är fult att ta emot en gåva från sin far. Om jag har det pissigt på andra sätt kan jag iaf slippa oroa mig över att äta havregrynsgröt till frukost, lunch och middag.
Att man inte kan lära sig saker annat än att uppleva dem tror jag inte på. Har man bra inlevelseförmåga, är logisk och har varit med om andra jobbiga saker kan man lägga ihop 2 och 2. Man blir inte mindre intelligent av att få mycket saker av sina föräldrar.

Detta är inte kritik mot dig och jag har all respekt för din inställning. Men det här har inte med intelligens att göra. Det är faktiskt så att det du inte har upplevt själv kan du inte uttala dig om. Även med mycket stor inlevelseförmåga så kan du inte säkert veta hur det är att hoppa fallskärm om du inte har gjort det. ;)
Det är strongt av dig att klara dig själv, men det ändrar inte att du har tryggheten av hjälpande föräldrar i bakgrunden. Även om du inte utnyttjat den hjälpen så vet du faktiskt inte hur det hade varit om den inte funnits där. Du kan försöka få mig att tro att du kan tänka dig in i hur det skulle ha varit, men faktum är att du har aldrig upplevt det.

Det är helt ok. Jag tar inte illa vid mig. Jag vet att du inte kritiserar mig personligen. Jag försöker bara delge min åsikt. Som grundas på mina egna upplevelser.

Eftersom vi bröt med varann under ett längre tag, och jag inte hade vare sig kille eller annan släkt att luta mig mot så tror jag nog jag förstår. Jag hade ingen trygghet. Och jag kunde sätta mig in i det innan ganska väl innan, om än inte fullständigt.

Självklart finns det folk som är bortskämda och inte har den minsta aning om pengars värde. Men alla är inte totalt ignoranta.

Jag skulle isåfall vilja ha en Àsund sadel ifrån island. De är dyra, men gud så sköna! :)

/Emma
3fe5935be555e.jpg

Svensk avunsjuka :angel: :smirk:

Nämen jag förstår visst att saker har värde och atta alla inte bara kan köpa allt.
Även jag får lära mig det.
Men som expel med min häst som var rätt så dyr.
Det blev ju pankaka av hella grejen.
Men jag fortsätter kämpa för den häst jag älskar.
När jag igentligen bara hade kunnat vifta på lilfingret så hade där stått en ny fin häst.
Jag har viljat ha ny transport sen ca 1år tillbaka.
Men då hästen varit skadad har det varit prio 1.
Även om jag även där också hade kunnat vifta lite :smirk:

Sen det här med sadlar jag har en dyr sadel.
Den är måtbiställd både för mig och hästen.
Det betyder mycket för mig och den passar hästen utmärkt!

Man måste väl få drömma... :cool:
Allt som är dyrt är inte bra för den saken, men ofta är det riktigt bra kvalitet både för dig själv och för hästen.

/Emma

Hmm det blev svårt, har ju redan dressyrsadel... Men under 15.000 så vill jag ha en westernsadel, mockasäte och tillverkad i USA, min tränares sadel vill jag ha...

över 15... Tjaaa en flatback av något slag med kortade kåpor ioch mkt stöd fram och bak, kan tänka mig appaloosa eller liknande... märke ovesäntligt, stöd och passform viktigare...

Över 15 000kr-sadlar har jag aldrig kollat på, men gärna en Passier eller en Stübben Scandica (om den kommer över 15 000kr-gränsen, men det gör den nog).
Under 15 000 kr väljer jag nog lätt en Wintec Isabell Werth, eller någon riktigt skön sadel, låt oss säga en frisk Zaldi Atlanta.

Men jag vill ju ha TVÅ över 15... :D
Aja, du tvingar mej att välja en passier franke sloothak och en prestige hippo dressyrsadel... :love:
Fast pessoasadlarna är inte helt fel de heller...:love:

Fladde skrev:
Svensk avunsjuka :angel: :smirk:

Nämen jag förstår visst att saker har värde och atta alla inte bara kan köpa allt.
Även jag får lära mig det.
Men som expel med min häst som var rätt så dyr.
Det blev ju pankaka av hella grejen.
Men jag fortsätter kämpa för den häst jag älskar.
När jag igentligen bara hade kunnat vifta på lilfingret så hade där stått en ny fin häst.
Jag har viljat ha ny transport sen ca 1år tillbaka.
Men då hästen varit skadad har det varit prio 1.
Även om jag även där också hade kunnat vifta lite :smirk:

Sen det här med sadlar jag har en dyr sadel.
Den är måtbiställd både för mig och hästen.
Det betyder mycket för mig och den passar hästen utmärkt!

Jag avundsjuk på dig? Nope..

Bara den här kommentaren; När jag igentligen bara hade kunnat vifta på lilfingret så hade där stått en ny fin häst.

En del saker och priser håller man för sig själv, och det tycker jag att du borde lära dig att göra..

Sarasara skrev:
Jag avundsjuk på dig? Nope..

Bara den här kommentaren; När jag igentligen bara hade kunnat vifta på lilfingret så hade där stått en ny fin häst.

En del saker och priser håller man för sig själv, och det tycker jag att du borde lära dig att göra..

Nämen snälla bry dig inte då!
Läs inte minna inlägg :smirk:

Du kanske tycker det är fel att jag behöll hästen?

För mig känns det bara löjligt att ni orkar bry er.
Nått vi här i sverge är dåliga på är att glädjas åt andra!

Men hallå!!! Pratar vi om din häst nu eller??? "Åh det är så synd om mig för min häst är skadad" Ja, jag VET att den är skadad och som sagt så beundrar jag dig för att du kämpar på.

MEN det är inte hästen vi pratar om..I varje tråd där det finns "möjlighet" för dig att skryta så tar du ALLTID chansen!

Det är svårt att förstå att du är 17 år, tycker att du är som en femåring snarare :crazy:

Över 15': en uppsydd sadel just för min häst och mig eftersom hans runda, raka, breda rygg gör mig tokig! En sadel som vi kan rida både distans och dressyr i.
Under 15': det är den sadel jag har nu - en ST Comfort Shorty.

/Camilla

Sarasara skrev:
Men hallå!!! Pratar vi om din häst nu eller??? "Åh det är så synd om mig för min häst är skadad" Ja, jag VET att den är skadad och som sagt så beundrar jag dig för att du kämpar på.

MEN det är inte hästen vi pratar om..I varje tråd där det finns "möjlighet" för dig att skryta så tar du ALLTID chansen!

Det är svårt att förstå att du är 17 år, tycker att du är som en femåring snarare :crazy:

Men snäll varför bryr du dig?

Det luktar avunsjuka långa vägar :smirk: :angel:

Okej säg varför jag skulle vara avundsjuk?

Bra argument du har fresten :smirk: :smirk: :smirk:

Sarasara skrev:
Okej säg varför jag skulle vara avundsjuk?

Bra argument du har fresten :smirk: :smirk: :smirk:

Att du bryr dig så mycket är ett väldigt bra argument tycker jag :smirk:

Okej! Det tycker då inte jag.

Men jag undrar fortfarande varför jag skulle vara avundsjuk på dig???

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur