Välhoppande dressyrstammade herrar

QuickStar

Trådstartare
Tack vare en annan tråd började jag fundera, vilka dressyr hingstar som hoppar bra alt. lämnar välhoppande avkommor, har vi egentligen tillgängliga i Sverige?
Hopphingstar som rör sig väl finns ju betydligt fler av.

Sandakan är kastrerad, Tsarevitj likaså (om vi nu ska räkna honom som någorlunda dressyrstammad) Saigon lämnar titt som tätt hoppdiplom men är inte i avel och har inte varit på några år.

Sen är det helt stopp i min hjärna, finns det inte fler?

Hur är det med Q-linjen? Den stammar ju från Quattro B men hingstarna används till eller är numera "uppblandade" med dressyrblod.

Herzendieb härstammar ju från Hohenstein, finns det fler av Hohensteins avkommor som hoppar väl eller kommer det via mödernet på honom?

//QuickStar som är ruskigt dåligt insatt i dressyr aveln trots två dressyrston i hagen...

Sv: Välhoppande dressyrstammade herrar

Hur är det med Guiness?
Han har ju Espri och sen vet jag en valack efter honom som har placeringar iaf 1.30 och ska enligt ägaren gå svår hoppning idag. Men vet ju inte om de är de enda.

Senast ändrad:

Weltman?
Finns 2 på "min" gård efter honom som båda fått hoppdiplom + ytterligare nga kring stlm-området vad jag vet...
/H

Nu vet jag inte om han är tillgänglig men jag har sett många som hoppar trevligt efter Metall (som visserligen håller hoppblod).......
Räknas han som rent dressyrstammad?

Trevliga hästar, de "Metallare" jag träffat!

Rambo har 8-8 i hoppning
Jag har en Rambo-Irco Marco åring som jag hoppas både ska kunna hoppa och röra sig ! (blir dock mkt stooor)

Jag är i samma sits : Har ett Weltman sto som har nia på typ och rör sig trevligt men vet inte hur man gör när man hoppar ! Det blir väll en hopphingst om inte Saigon kommer tillbaka...

Får importblodet vara med så hoppar dom flesta F,L och R blodare riktigt bra.
Sen vet jag att många kommer säga emot mig när jag säger att W blodet ochså hoppar (har ju passerat ett 15 tal genom mina händer)

Briar räknar jag då inte till dressyrstammade hingstar. :grin:

W-linjen har vi ju också ja, den har jag förträngt eftersom jag undviker en del hingstar ur den som pesten... :angel:
Weltman har väl lämnat en del duktiga hoppare? Dock är han väl efter en av dom jag skyr mest så jag har ingen koll på han.

Åh F-linjen har jag också glömt, de är ju som Q-linjen hoppare från början så det är ju inte så illa.

Det här är en sån här faktafråga som det är svårt för mig att låta bli att svara på trots att jag kanske inte får? (Troligtvis dock ingen tillgänglig för svensk avel nästa år så då borde det väl vara lugnt.)

Hohenstein har ett sjukt lågt index i hoppning - 69!

Det är dock inte bara Herzensdiebs om kan hoppa. His Highness hade 8 på hoppningen, sonen Hampton 8,5 och sonen Hendrix 8,0. Ingen har eg möderna som talar för att de ska kunna hoppa.

Menar du att du inte kommer ta in på Herzendieb nästa år? :cry:

Intressant att Hohenstein har så lågt hopp index men sönerna/sonsöner kan hoppa ändå..
Men många trakhenare verkar ju kunna hoppa väldigt väl så why not.

Jag har träffat ett par riktigt trevliga hoppare efter D-Day, bland annat mitt egna sto. Jag har även sett en fin hopphäst efter Sandakan! Kanonfin, en kompis till mig som äger den hästen.

Briar räknar jag då inte till dressyrstammade hingstar. :grin:

Du frågade inte efter dressyrSTAMMADE hingstar, du frågade "vilka dressyr hingstar som hoppar bra alt. lämnar välhoppande avkommor, har vi egentligen tillgängliga i Sverige?" :grin:
Viss skillnad...

Precis, läste jag också.. hade tänkt nämna både Briar och Okeanos. :idea:

Rubriken sa sitt men sen stod det annat i texten.. jag tänkte, menar hon dressyrstammade eller dressyrhingstar? Sen tänkte jag, säger man fel så får man ju veta det.. ganska så omgående.. det är ju Bukefalos.. *skratt*

*kl*

Flash Dancer I.M såg jag hoppa på bruksprovet och det såg riktigt trevligt ut. 7-7 i uppsutten hoppning var bättre än vad de flesta 4-åriga hopphingstarna hade det året :angel:
Dalwhinnie hade kanske inte så stort hopp men fin inställning, 6-8 uppsuttet.
Zamboucca tyckte jag också hoppade trevligt förresten, fick 6-6 men kritiken var "Ridbar dressyrhingst med bra inställning. Har i grunden, när den spänner av, ett stort hopp"

Dessa hingstar har vi ju dock ingen aning om vad de kan tänkas lämna.

Kollar vi på blup ligger tidigare nämnda Metall och Guiness över 100.

Chirlon och Lambourghini är väl dressyrstammade men hoppar bra.

Flemmingh borde lämna avkommor som kan hoppa med avseende på sin egen stam. (samma princip som Briar)

En dressyrhingst som jag gillar och som kan hoppa men som inte riktigt visade det på bruksprovet (Löshoppade och hade ju lite "bråttom") är Damino SD.
Har sett honom hoppa i lugnare tempo och han kan! ;)
Tittar man på släktingar till honom så finns det många bra hopphästar på mödrenet. Daminos mormor är ju till exempel även mormor till Heartman Q som såldes för 300.000 kr på hoppklubbens auktion och Daminos mor har även lämnat avkomma med hoppdiplom.

Sen kan jag hålla med Gabby om att Flashen såg fin ut på bruks. Han är ju också efter Don Romantic. Är det någon som vet om D.R har något hoppindex alt hopp poäng?

Har pratat med ägaren just om Daminos hoppning. Hon berättade att han hoppat kanon på löshoppningsträningarna för Mikael Nolin. Men på bruks har han varit så taggad att han inte kommit till sin rätt. Stostammen har som sagt lämnat hoppning bla hans syster e Master har hoppdiplom.

Belamour har också hyfsad hoppning med 6-7.

Får importblodet vara med så hoppar dom flesta F,L och R blodare riktigt bra.
Sen vet jag att många kommer säga emot mig när jag säger att W blodet ochså hoppar (har ju passerat ett 15 tal genom mina händer)

Bra exempel på W-blod: Wind Dancer. Elit-premierad för avkommornas prestationer i både hoppning och dressyr.

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 129
Senast: Karoliten
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Fredag
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·
Avel Jag drömmer om att betäcka med en multitalang, och det finns ju några hingstar som är dressyrstammade som hoppar kanske 8/9, och det...
2
Svar
32
· Visningar
3 047
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31