Välhoppande dressyrstammade herrar

Sv: Välhoppande dressyrstammade herrar

Weltmeyer själv hoppade till sig 141 i hoppindex på sitt 70-dagars, och det är det inte många hopphingstar som gör! Hans egna index ligger på 68 så det ser ju inte så kul ut, men han har 4 avkommor som gått svår hoppning. (Och 148 i svår dressyr...)

Jag har sett ett flertal Warsteiner-avkommor som inte bara hoppat bra utan riktigt bra. Trots det skulle jag inte leta W-blod om jag skulle göra dubbeltalang, då finns det annat som är säkrare!

Don Romantic fick på samlat intryck i hoppning 7,63.

Jag har sett ett flertal Warsteiner-avkommor som inte bara hoppat bra utan riktigt bra. Trots det skulle jag inte leta W-blod om jag skulle göra dubbeltalang, då finns det annat som är säkrare!

Jag håller helt med dig om detta. Jag har själv en väldigt trevligt hoppande dressyrhäst efter Warsteiner här hemma. Men jag hade precis som du hellre valt något annat om jag ville ha fram en dubbeltalang.

*kl* Vet inte om stammen är dressyrinriktad, men Nobel är väl en riktigt multibegåvning som iaf själv presterat både i hoppning och dressyr.

Instämmer med att Warsteiner lämnar bra hopphästar. Chawa har gått svår hoppning och jag har hört om andra som hoppar bra. Såg en valack i somras i en 130 hoppning, han hoppade väl och såg ut att kunna gå högre.

KL
Jag tror på Twilight 1062

Faustinus fick 8.11 vid sitt 70-dagars prov.

*kl*

Flash Dancer I.M såg jag hoppa på bruksprovet och det såg riktigt trevligt ut. 7-7 i uppsutten hoppning var bättre än vad de flesta 4-åriga hopphingstarna hade det året :angel:
Dalwhinnie hade kanske inte så stort hopp men fin inställning, 6-8 uppsuttet.
Zamboucca tyckte jag också hoppade trevligt förresten, fick 6-6 men kritiken var "Ridbar dressyrhingst med bra inställning. Har i grunden, när den spänner av, ett stort hopp"

Dessa hingstar har vi ju dock ingen aning om vad de kan tänkas lämna.

Kollar vi på blup ligger tidigare nämnda Metall och Guiness över 100.

Chirlon och Lambourghini är väl dressyrstammade men hoppar bra.

Var det någon som filmade Dalwhinnies hoppning? Hade varit roligt att få se den.
/U

En kompis till mig har en vallack e. Warsteiner som jag tror har beduterat 140. Stor häst (ca 170) men kanontrevlig och både hoppar och rör sig kanon! :)

Hur är det med Guiness?
Han har ju Espri och sen vet jag en valack efter honom som har placeringar iaf 1.30 och ska enligt ägaren gå svår hoppning idag. Men vet ju inte om de är de enda.

Har en häst hos uppfödarna till Espri och har haft möjlighet att följa alla mammans avkommor endel. Hon har en avkomma e: Don Schufro som hoppade 9-10 på kvaliteten och hon själv har hoppdiplom så det finns nog lite på mammans sida att ärva!
Elsa (mamman) är nog ett av Sveriges bästa avelsston och lämnar ALLTID bra avkommor!
Suck, tänk om man hade haft ett sådant sto...:love:

Jag skulle vilja flagga för Richfield! Samtliga avkommor jag har sett av honom har hoppat över medel, vissa riktigt bra.

Metall ger också avkommor med trevligt hopp.

Fats Richfield har ett hoppblup på 86 och har själv hoppat 5-5, så han känns inte som ett val om man vill att ungen ska kunna hoppa.

Tänkte bara fylla i vad de skrev i bedömningen om Richfield :D

Omdöme löshoppning
En hingst med god frambensteknik men med svag kapacitet. Han försöker ganska bra efter sin förmåga men är spänd i rygg och bakben

Ja, och hur bra var den? Det enda som är bra är att han får upp frambenen och att han försöker. Men idag hade han tydligen fått hoppa i scandinavium! Hade varit kul att se:).

Den enda jag sett hoppa av hans avkommor var så trevlig att jag ville ta den med mig hem. Kanske inte för att hoppa högsta klasserna i hoppning utan för att den verkade så förbaskat trevlig och sammarbetsvillig. Den hoppade faktiskt riktigt bra, i mina ögon över medel, men inte extraordinärt.
/U

Som tidigare nämts har rambo lämnat hoppgener, sen skulle jag vilja tillägga De Niro o VDL Prestige.;)

Prestige befinner sig väl fortfarande på Nya Zeeland?

Såg ett mycket trevligt sto e honom - Bellini på kvaliten förra året som fick hoppdiplom.

Prestige befinner sig väl fortfarande på Nya Zeeland?

Såg ett mycket trevligt sto e honom - Bellini på kvaliten förra året som fick hoppdiplom.

sj oxå sett ett mkt trevligt sto efter honom med jättefina rörelser o kanon hoppteknik.Vet dock inte om var han befinner sig

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 129
Senast: Karoliten
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Fredag
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: athena
·
Avel Jag drömmer om att betäcka med en multitalang, och det finns ju några hingstar som är dressyrstammade som hoppar kanske 8/9, och det...
2
Svar
32
· Visningar
3 047
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka