Valdo el Verdi?

Sv: Valdo el Verdi?

Stod det inte att hon inte ville ha fullblod?? :confused:

Storleksmässigt är det väl inte så lätt att säga vad de lämnar, så många avkommor finns det ju inte ännu... Men skulle kunna tänka mig att Verdis är något större generellt sett, pga mer halvblod i generna. Min Verdi-avkomma kommer antagligen landa på säkert D-mått, med en mamma på 137cm med welsh i. Så han drar nog upp mankhöjden lite :p

Welsh: Varför tror du att EG Pauli skulle va för stor? Skiljer väl inte mer än fyra cm på honom och Verdi? Hur högt är stoet?
 
Sv: Valdo el Verdi?

Nja vill inte riskera att få en Cremello då stoet är gulbrunt. Curbits är heller ingen hingst jag skulle lägga på ett halvblod av den äldre modellen.

Kl
Jag har en welsh/halvblod hemma och sett otroligt många fina sådana korsningar men vill ha liiiiite mer, därav Valdo el Verdi. Skulle även kunna tänkt mig EG Pauli om han inte var lite för stor.
Då Gulan är några år på nacken så vill jag producera en ny häst till mig själv som efterträdare till henne, ev om den blir tillräckligt bra så ska äldsta dottern ha den som efterträdare till Ronja (när jag äntligen får in Ronja i avelsboxen igen:d så vi kan göra småsyskon till Verdi) Har funderat på både Vermonth o Master men vill inte använda mig av frusen semin på ett första gångs sto i den åldern. Fördelen med Valdo är att vi kan åka till samma station som han tappas på.

När det gäller EG Pauli har han inget stort blod på närmre håll, så jag skulle kunna tänka mig att han förärver sig jämnare än de halvblodskorningarna som nämns.
Nu har vi ju sett ett antal avkommor och han förärver sig inte stort, utan så pass jämnt som en ridponny hingst normalt gör.
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag har sett en hel del avkommor efter bägge.
Samt sett dom bägge två "in action" ett flertal gånger.

Jag håller ett starkt kort på Verdi - en underbar hingst, med mkt gott temperament, en härlig attityd till arbete, mkt bra stam, samt - som extra poäng en härlig färg;)
 
Sv: Valdo el Verdi?

Rodde, det låter ju intressant att även dra in EG Pauli i funderingarna, jag blev väldigt förtjust i honom i våras när ni visade honom på hingstvisningen.

KL
INGET fullblod på mina ston, över min döda kropp, jag vill ha en ridbar avkomma utan fullblodets alla negativa sidor (har haft fullblod själv och ger inte mkt för dem)

När det gäller storleken på avkomman så gör det inget om det blir en D ponny el en liten häst då jag tänkt mig antingen en påläggskalv till 12 åringen, 14 åringen el mig själv. Stoet är 162 men upplevs mkt större.
Vill få en avkomma som förhoppningsvis får bra rörelsemekanik och gärna ponnytypade. Denna avkomma är tänkt som tävlingsponny/häst och inget som ska avlas vidare på. Därav att jag kan tänka mig en korsning med halvblod.

Ancan, tyvärr så håller jag färgen på Verdi som ett stort minus, det räcker med Ronja i stallet.... ;)
 
Sv: Valdo el Verdi?

Jag röstar för ursprungsidéen, d v s Valdo eller Verdi. Ceylonblod har aldrig varit fel;)
Dessutom har ju hingstlinjen varit framgångsrik i generation efter generation, ända sen den kom till Sverige 1906.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp